Forslag 3 uger bilferie med barn (1½ år)
Fra : Jorgen/DK [2200]

Dato : 24-01-07 22:06

Hej,

vi går med overvejelser omkring en 3 ugers bilferie her til sommer.
Budgettet er en små 15-20 ialt. Vi er begge erfarne trekkere, og har prøvet
lidt af hvert. Men af hensyn til vores datter (1½ på ferie tidspunktet),
mener vi en bilferie er ideelt (andre forslag modtages gladeligt).

Vi sætter pris på naturoplevelser fremfor storbyer. Vi behøver langt fra at
køre 3 uger i træk, men vil gerne opleve noget. Desuden skal det ikke være
for primitivt - eller heller for usikkert at rejse rundt.

Vi har følgende muligheder:
- USA (dyr flybillet, men okay billigt at rejser der pga lav dollarkurs og
BILLIG benzin)

- Spanien (generelt bare billigt og flot land)

- Norge (vi kan tage vores egen bil, men dyrt at rejse rundt. dog fordel med
allemandsretten......)

Hvad er der ellers af interessante muligheder ?

mvh
jørgen, hanne og thea

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-01-07 22:10

On Wed, 24 Jan 2007 22:05:58 +0100
"Jorgen/DK [2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail.com> wrote:

> [...]
> rundt.
>
> Vi har følgende muligheder:
> - USA (dyr flybillet, men okay billigt at rejser der pga lav

en retur til f.eks. New York kan fåes til omkring 3000kr inkl skatter
hvis du flyver med iceland air - til den pris kan man næsten ikke
engang komme til spanien (nåja måske med ryanair eller lignende).
Personligt ville jeg synes det var synd for den lille at skulle sidde i
en bil så meget - især i et land hvor der er meget varmt (enten er
bilen meget varm eller også er luften meget tør pga. aircon).

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 25-01-07 15:14

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Du kommer ikke retur til New York for 3000, alt incl., om sommeren. Heller
ikke med Icelandair.

Hilsen Sten

Fra : Marianne

Dato : 25-01-07 00:05

> Hvad er der ellers af interessante muligheder ?

3 uger i bil med en 1,5 årig? Det ville jeg ikke vove.
Godt nok spørger du ikke om det, men jeg vil alligevel høre, om I har
overvejet cykelferie med en anhænger bagpå. Det er en del sjovere for den
lille.

Vil I langt væk skulle Tjekkiet være et godt cykelland, men der er sikkert
flere muligheder.

mvh
Marianne

Fra : Jorgen/DK [2200]

Dato : 25-01-07 09:18

> [...]
> lille.
>
> Vil I langt væk skulle Tjekkiet være et godt cykelland, men der er sikkert

Det er bestemt også en mulighed. Vi har før været på cykelferie, og vi har
alt udstyret. Vi har snakket om det, men har allerede været på cykelferie på
både bornholm og langs vestkysten.

mvh
jørgen

Fra : Bjarne

Dato : 25-01-07 09:50

Jorgen/DK [2200] skrev:
> [...]
> allemandsretten......)
>
> Hvad er der ellers af interessante muligheder ?

Bilferie er efter min mening mere noget for voksne end for et barn på 1½ år.
Min ene datter var ca. 1½ år, da vi tog toget til Berlin og videre til
Pirna syd for Dresden, hvor vi gik mange ture, tog til Dresden, var
forskellige steder i det Saksiske Schweitz, sejlede med floddamper osv.
Et eksempel på seværdigheder for såden en lille unge var en plads i
Dresden med trappetrin og en vandhane, hun ikke kunne løsrive sig fra i
en time. Det er herligt at rejse i tog med børn, fordi de kan bevæge sig
og man er tvunget til at koncentrere sig om dem på selve rejsen. Der
også lidt eventyr over det for dem.

En anden fantastisk ferie for børn i den alder var turen til
Bottnaryd-området i Sverige i en skøn ensomt beliggende gammel ødegård
med fantastisk natur og adgang til båd og med hyggelige byer og
sommerland inden for rækkevidde.

Og en tredje var Ligurien, ligeledes med tog. Fordelen er, at bor man i
en af de mange byer langs kysten, kan man nemt gå hen og tage et tog til
alle andre steder langs kysten, incl. Frankrig.
Vi har senere været der mange gange i bil, og af en eller anden grund er
Via Aurelia den eneste vej i verden, hvor børn synes det er hyggeligt at
komme meget, meget langsomt fremad. De er faktisk vilde med det.

Ja, det er jo kun det ene af eksemplerne, som er en udpræget bilferie,
men det er alt sammen noget, som var herligt for mindre børn.
(og barnlige voksne)

Bjarne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-07 16:23

Jeg ville leje et godt hus i Alsace - der er ikke længere at køre, end at
barnet kan holde det ud, der er masser at se på for både store og små,
ligesom man sagtens kan få udfoldet trangen til at vandre og nyde naturen.
Der findes en del gode muligheder her - et lille dansk selskab vi har
brugt flere gange til vores store tilfredshed:
www.provensol.dk

En anden mulighed er at snuppe Belgien i den Ardenner-området. Der er
masser af natur og en bunke gode oplevelsessteder(parker, naturområder,
badesteder og vandlande) og så er det rørende billigt at bo der. Vi var
der sidste sommer og måtte punge ud med 2.800 kroner for en uge. Vi fik en
glimrende lejlighed i en bette landsby, tæt ved masser af skov og ikke
langt fra de mere kuperede områder. Det er ikke specielt dyrt at opholde
sig der, pengene rækker langt. En af de oplevelser som også småbørn kan
have glæde af er flodsejlads, eksempelvis i Rochefort eller Dinat. Vi
boede så der kun var 30-40 km til disse steder.
Vi lejede ved novasol :
http://www.novasol.dk/nov/208.nsf/0/056result?opendocument=&Q20=Y&A=&F=&G25=R&R=BAR&SD=14-7-2007&ED=28-7-2007&P=&Q54=&QE1=&PE=3&Q00=&Q50=&Q51=&OF=BAR409
og boede i huset i Daverdisse

Den pris der står under billedet er vist nok for tre uger...

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-01-07 17:48

On Thu, 25 Jan 2007 15:14:22 +0100
"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote:

> [...]
> bilen meget varm eller også er luften meget tør pga. aircon).
>

> Du kommer ikke retur til New York for 3000, alt incl., om sommeren.

nej du har ret. Det ryger op på 3800kr alt inkl. hvis jeg vælger en tur
fra kbh til New York den 10.-24. juli

men stadig meget billigt

Fra : Inger

Dato : 25-01-07 19:20

Jorgen/DK [2200] skrev:
> [...]
> allemandsretten......)
>
> Hvad er der ellers af interessante muligheder ?

Ja, jeg tilslutter mig altså de andre, der mener at en bilferie med
1½-årig ikke lyder optimal...
I skriver at I er erfarne trekkere... Et forslag: Tag bilen til Norge,
og find et fjell område I kunne tænke jer at kigge nærmere på. Find et
højfjeldshotel og indloger jeg for en uge. Put barnet i en rygsæk, op på
ryggen med hende, og så ud og opleve naturen. I kan både tage lange og
korte ture på den måde, og hun vil elske at sidde deroppe og trone... Er
vejret rigtig lækkert er der ikke noget bedre end en time-lang pause
hvor hun kan tumle rundt.

Når I har udforsket et område er det bare at sætte sig ind i bilen og
køre videre til det næste sted der trækker...

I kan evt. købe sådan en nakkestøtte i børnestørrelse (dem man også
bruger ved lange bil/flyrejser) så kan hun sagtens falde i søvn i sækken
uden at det gør noget.

Blot mit forslag til en dejlig ferie

mvh. Inger

Fra : Pro

Dato : 03-02-07 12:24

Hej Jørgen

Hvis jeg forstår dig ret, - vil I gerne havde ideele forslag til sommerferie
med en 1½ årig, gerne naturoplevelser og trekking men ikke for primitivt.

Vi har selv samme interesser mht. trekking primært i alperne igennem de
sidste 10-15 år, da vi fik vores pige på nu 3½ år stod vi med samme spg. om
hvad der kunne lade sig gøre og hvad der ville være en god ferie for hele
familien.

Vi har fortsat med at tage på camping og trekking i alperne fra vores pige
var under 1 år og det har været ideelt.

Hvis I har samme interesser er du velkommen til at smide din email eller
tlf. nr. så vil jeg gerne give lidt mere input...

Generelt vil jeg give flg. råd hvis I overvejer bilferie med naturoplevelser
med en 1 årig:

Trekking
1. Anskaf med det samme en barnebærestol, jeg kan varmt anbefale den bedste
på markedet, Kid Comfort 3 fra Deuter
http://www.deuter.com/catalog/images/images/p_big/36522-372.jpg?
http://www.deuter.com/cms/front_content.php?client=1&lang=1&parent=&subid=&idcat=65&idart=153&idside=&webgrab_path=http://www.deuter.com/catalog/product_info.php?cPath=3_14&products_id=97
http://www.babycenter.com/refcap/baby/babygear/1006.html

Camping
1. Vi kan varmt anbefale camping selv med én 1 årig, vi har oftest været
afsted 2-3 uger og børn elsker at bo i telt hvor de er tætte på forældrene
og selv kan gå ud, ind og lege - så det er primært forældrene der skal
indstille sig på at det er muligt.
2. Find en godt beligende camping plads så I har alt indenfor gå afstand eg.
natur, by, oplevelser, mulighed for at tage klapvogn med rundt, bjergbaner
til at komme op i bjergene hvis det er alperne vi snakker om - da det er
hårdt at gå med 15 ekstra kg. på ryggen specielt opad
3. Hvis I overvejer camping så sørg for at havde et godt og familievenligt
telt
4. Find et sted hvor I syntes det er dejligt at være minimum 5-7 dage, da
det er turene med at pakke ned/op og finde ny overnatning der er stressende.

Hotel
1. Overvej evt. at kombinere camping og hotel overnatning - dog viser det
sig oftest at camping er billigere, sjovere og mere hyggeligt dog en anelse
mere primitivt.
2. Overvej evt at leje en hytte eller attraktiv lejlighed hvis camping er
for primitivt - værd dog opmærksom på at prisen for camping oftest er
omkring 1000 kr for én uge - hvilket man knapt kan få én hotel overnatning
med ½ pension til.

Bilferie
1. Anbefaler at du med en 1 årig kører om aftenen ved barnets normale
sengetid, dvs. pakker bilen får slappet af og spiser aftensmad....og så
afsted ved. 20 tiden - så vil du 10 timer fra grænsen være i alperne i den
smukkeste natur afhængig hvor turen går hen. Vi kører normalt 1200-1300 km i
et stræk over natten og er således fremme ved ca. kl. 7 får lidt morgenmad
og finder en god campingsplads hvis den ikke allerede er fundet/bestilt i
forvejen.
2. Anbefaler at I ikke kører fra sted til sted hver 1-2 dage...men hellere
finder 2-3 områder hvor I minimum vil bor 5-7 dage, da det kan være spild af
tid at køre rundt i varmen med et lille barn - desuden er der mange gode
områder som man bør være minimum 5 dage for at få oplevet bare lidt af
naturen.

Økonomi
Mht. dit budget 15-20 så mener jeg ikke det er småt, vi bruger normalt det
samme på sommerferie på 2-3 uger, du skal overveje flg. ifht. bilferie
- Benzin/Diesel og motorvejsbetaling
- Overnatning
- Mad
- Fornøjelser & Oplevelser
- Tid spildt i bil fremfor natur oplevelser

Jeg udover dine egne forslag anbefale flg. alpelande til bilferie med børn:
- Schweiz
- Frankrig
- Italien
- Østrig

Såfremt du er interesseret i ovenstående lande så lad mig det vide så kan du
få nogle gode forslag til naturferie med familien.

Jeg ville være

Generelle Links:
http://www.babycenter.com/refcap/baby/dadsbaby/8256.html
http://www.b-a-b-y.dk/artikler/veogvel/bilrejse.asp

Andre muligheder kan være spa ophold bare et par dage hvilket sagtens kan
kombineres med én 1 årig som vil nyde det, eller et par dage ved riveriaen
dog vil jeg der anbefale et hotel som ligger direkte på stranden da det er
mest bekvemt, lidt det samme som når man er på ski med små børn er det osse
mest bekvemt at bo med direkte i området så unødigt transport minimeres.

Vi har ikke selv prøvet spanien endnu med vores pige - da vi syntes at
køreturen har været for lang, samt at temperaturen i juli/august er lidt
ekstrem. Hvis du har nogle gode forslag til spanien med børn ved natur,
bjerge, vandremuligheder og osse strand vil jeg gerne høre nærmere.

Mvh. Kim

Fra : Jorgen/DK [2200]

Dato : 04-02-07 20:46

Hej,

du har fat i mange interessante ting og ikke mindst gode pointer. Det giver
bestemt stof til eftertanke.

pt. overvejer vi seriøst Norge som mål (vi vandrede en smule i nordnorge -
kilpiisjärvi - i forbindelse med vores store laplands tur). Fordelen ved
Norge, er at vi kan køre dertil i bil. (Så har vi også en backup, hvis alt
fejler..)

Planen er så at finde baser af f.eks. en 1 uges varighed. En base vil
sikkert være en campingplads, evt. hytter/shelters. Vi er klart tilhængere
af allemandsretten, men pga. datteren er vi nok lidt mere afhængige af
"ordnede" forhold. Nu er det jo ikke nok med frysetørret mad til 10 dage og
så ellers bare begive sig ind i terrænet mere ! .. men med en base,
satser vi på at kunne begive os lidt omkring den, og vi slipper for
onedpakning.

vi har også overvejet pilgrimsruten, her kan vi jo snyde og få bragt bagagen
fra punkt til punkt. dog vil temperaturene være for voldsomme for den lille.
Så er der selvfølgelig West Highland Way i skotland, men den tog vi forrige
år. (Fed strækning i øvrigt!)

vi har også kigget på Deuter's barnestole, idet vi så får frihed til at
vandre. de er selvfølgelig pebrede i pris (1700 kr fra tyskland), men er nok
givet godt ud i længden.

jeg starter et nyt indlæg om Norge.

mvh,
Jørgen, Hanne, Thea

Fra : Pro

Dato : 04-02-07 21:39

Hej Jørgen

Jeg ville overveje flg. steder ifht. camping, da du der er mere sikker på
vejret end Norge...selvom Norge osse er et kanont sted at tage på
bil/camping/hiking ferie.

Godt I har tænkt at havde bilen/hytten/basen som back-up...når man er afsted
med en lille er det altid godt at havde mange alternativer. Husk at sætte
ambitionsniveauet så alle kan være med.

Mht. vandreture har vi som regel taget afsted om formiddagen - fået en
medbragt frokost i terrænet - vandret videre og så retur til basen...men med
en del pauser - derfor foretrækker vi nok alperne hvor temperaturen er
højere i bjergene.

Vi har haft stor fornøjelse af at kombinere hiking ture med dage med
afslapning eks. 5-6 dage i alperne, 3-4 dage ved riveraen og 5-6 dage i
alperne.
Alternativt 10-15 dage i bjergene, hvor vi tager et par dage i en større by
eller ser nogle serværdigheder udover naturen.

Jeg kan foreslå flg. steder som både har flot natur og vandreruter dog en
del folk på stier etc ifht. Norge:

Schweiz (Grindelwald eller Engelberg - minimum 5-6 dage hvert sted og køb
deres bjergkort til fribenyttelse af bjergbanerne)
http://www.grindelwald.com/

http://www.engelberg.ch/
http://www.engelberg.ch/resources/sommerpanorama_2.jpg

http://www.saas-fee.ch/en/navpage-SummerSF.html

Frankrig (Chamonix, Pralognan eller anden by nær nationalpark)

Norge (området omkring Hardangervidda, Bergen, Voss eller andet omkring
Sognefjorden - vil anbefale kombineret bil/vandreferie med en 1 årig)

Da vi var afsted med vores 1 årige pige - lavede vi morgenmad på primus dvs.
havregrød og resten af måltiderne var som normale dog med lidt ekstra
planlægning.

Værd opmærksom på at vandreturene skal være kortere mere intense og med
plads til at smide rygsækken og bare nyde naturen - specielt da jeres datter
jo selv kan gå så det skal der være masser af tid til. Derfor anbefaler jeg
steder hvor du hurtigt kan tage en bjergbane op/ned eller rundt i terrænet -
så I ikke spilder kræfter med at vandre 2000 højdemeter opad med masse af
kg. på ryggen.

Mht. Deuter barnestol kan du få den for 1599 kr. i friluftslageret i Odense
www.friluftslageret.dk sendt fra DK...husk at bestille regnslag til det.
- du får 20% hvis du tilmelder dig som medlem på alle deres produkter