"Henrik V Blunck [Dianalund]" <h_blunck@gmx.net> wrote in
news:45ae1982$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>>
Vægttallene er forskellige fra selskab til selskab.
> Er gennemsnitsvægten ikke sat op?
Det bestemmes suverænt af det enkelte flyselskab. Der er ingen lovgivning
eller andet på området.
> Jeg synes de nævnte det på
> programmet "Heathrow" på et tidspunkt, for folk er blevet lidt
> tungere....
Som sagt er det individuelt fra selskab til selskab (og nogengange fra
rute til rute). Tjekkede lige SAS' vægte, og de er nu 87 kg for voksne og
35 kg for børn på europæiske destinationer.
>> I særlige tilfælde kan man skønne at bagagen gennemsnitligt vejer
>> væsentligt mere eller mindre, og så foretages der en præcis vejning
>> af bagagen. Det gælder f.eks. ved skicharter, hvor hver passager
>> typisk har en kuffert, et par ski og et par støvler. Sidstnævnte
>> trækker voldsomt ned på gennemsnitsvægten, så her vejer man ofte
>> bagagen.
> Bullshit!
Du taler om noget jeg får penge for at have styr på, og noget som du helt
åbenlyst kun gætter om. Vær varsom med de grimme ord.
> Vægten bliver talt sammen allerede ved check-in. Når hver kunde
> og/eller par smider sin bagage ved disken, vejes denne, og dette er
> talt sammen når check-in er fuldført.
Du aner intet om procedurer i lufthavne. Ved check-in ved man ikke hvor
hvert enkelt stykke bagage havner henne i flyveren. De fleste fly har
mere end et lastrum, så det giver ingen mening at bruge bagagevægten ved
check-in, til at lave vægt/balance udregninger på selve flyet.
Desuden kan der ske mange ting med bagagen fra check-in til de lastes i
flyveren. Ved sent check-in når bagagen måske ikke ud til flyside, og så
er det jo ikke smart at kaptajnen tror han har det ombord.
Bagagen tælles derfor når den lastes, antallet ganges med den
gennemsnitlige vægt og den samlede vægt for hvert lastrum rapporteres til
kaptajnen. Sammen med mængden af fuel og antallet af passagerer og deres
placering i flyet, kan han så beregne flyets startvægt og fordelingen af
vægten og dermed beregne hvor meget gas han skal give under starten.
> Vi rejste til Kreta fra Billund
> i oktober måned, hvor jeg bemærkede sammentællingen og at stregkoderne
> bliver lavet efter vægten er konstateret og billetterne registreret.
Vægten benyttes udelukkende til at registrere om den enkelte kunde har
for meget vægt med.
>> I praksis betyder dit eksempel intet. trekvart tons i en Jumbo er
>> småting, og i eksemplet er de jævnt fordelt i flyveren. Det er straks
>> værre hvis kaptajnen tror han har trekvart tons bagage bagerst i
>> flyveren, som i virkeligheden ligger forrest i flyveren. For så er
>> det pludselig flyets balance der er påvirket og det har betydning
>> under starten.
> De er dygtige, de folk der pakker. Du kan være helt sikker på, at
> balancen er i orden.
Det er jeg skam også. På SGS handlede fly er der 3 personer der tjekker
vægt og balance uafhængigt af hinanden (og computeren tjekker vi regner
rigtigt og husker alt). Men der sker nu småfejl ind imellem alligevel.