Malaysia
Fra : Zeki

Dato : 13-01-07 17:43

Nogle der har været der som vil dele ud af deres erfaring?

Hvordan er vejret generelt i juli? Befolkningen? Er det smart at lade sig
vaccinere? M.m.

Mvh
Zeki

Fra : Sten Schou

Dato : 15-01-07 19:11

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle der har været der som vil dele ud af deres erfaring?
>
> Hvordan er vejret generelt i juli? Befolkningen? Er det smart at lade sig
> vaccinere? M.m.

Jeg taler her om den del af Malaysia, som ligger på Malacca-halvøen, hvortil
vi skulle have været for nogle år siden,også i juli måned. Desværre
besluttede man sig for at brænde det meste af regnskoven af på Sumatra, så
det blev frarådet at rejse til malaysia. Vi havde imidlertid planlagt en
del, som ikke blev til noget, og det indebar bl.a. et besøg i Camaron
Highlands, et område, hvor der ligger store theplantager. Derudover kan man
komme på guidede ture ud i den rest af jungle som stadig er på
Malacca-halvøen.
Hvad befolkningen angår, så er de meget mere muslimske på vestkysten, end de
er på østkysten, så vær lidt varsom, hvis du medbringer en europæisk kvinde,
især hvis hun har en god kavalergang....
Og husk Lonely Planet: Malaysia,Singapore & Brunei.
Vejret: www.wunderground.com
Vaccination: www.vaccination.dk

Hilsen Sten

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-02-07 10:10

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> wrote in message

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld den sene post, men er faktisk lige kommet hjem fra Malaysia, så jeg
vil da lige dele lidt erfaringer

Af hensyn til vaccine er det jo smart hvis man bliver smittet, ellers ikke.
Og det svar kan du jo ikke rigtig bruge til noget. Jeg har for efterhånden
mange rejser siden fået de Hepatitis-skud der skal til for 20 års immunitet,
så det er nogenlunde det jeg klarer mig med. Hvis jeg skulle opholde mig
længere tid i regnskovene ville jeg måske overveje malariapiller. Ellers er
det generelle råd, snak med din læge, eller endnu bedre, en læge der er vant
til at have med rejsemedicin at gøre.

> [...]
> Highlands, et område, hvor der ligger store theplantager. Derudover kan
> man komme på guidede ture ud i den rest af jungle som stadig er på

Vi var også i år 2000 i Malaysia i august, der var ikke nogen problemer med
afbrændning, men jeg har hørt det kan forekomme. På den tid af året er det
østkysten der er den bedste, så måske det ligger en dæmper på røggenerne. Vi
rejste dengang KL ==> Cameron Highlands ==> Georgetown ==> Pulau Kapas ==>
Pualau Tioman ==> KL. Alle stederne var rigtig dejlige, men jeg ville nok
springe Tioman over hvis vi skulle ned ad den kyst igen. Kapas derimod var
fantastisk, lækker vand og afslappet atmosfære. Men der kan være sket meget
på 7 år...

Denne gang ver ruten Melakka ==> KL ==> Kuala Selangor ==> Pulau Pangkor og
videre via KL til Thailand.

Melakka er en rigtig dejlig by, den kan også sagtens opleves i juli, da
vestmonsunen ikke er så kraftig og vestkysten derfor ikke drukner, som det
er tilfældet med østkysten på denne tid. Man skal være opmærksom på at mange
af destinationerne i Malaysia modtager mange indenlandske turister, hvorfor
der kan være temmelig øde i hverdagene og overfyldt i weekenden. Melakka var
stort set mennesketomt da vi var der, ligeledes Pangkor.

KL også en god by, afstandene er ikke så store, så man kan faktisk gå til
mange af seværdighederne. Deres fuglepark er god, men hvis man har set
Singapores kan man godt blive skuffet, det var i hvert fald vores oplavelse
i 2000. Hvis man vil se byen fra oven, så tag op i Menara KL i stedet for
Petronas. Det er højere, og så kan man også få tårnene med på billederne

Kuala Selangor var et sats, vi ville se ildfluer. Men det regnede helt
ekstremt om aftenen, så det blev der ikke noget af. Men vi nåede naturparken
lige uden for byen, et fint sted med mangrove og en masse fugle. Hvis man
vil videre nordpå til Pangkor er det forholdsvist nemt med lokalbusser, og
bestemt mere underholdende end at skulle tilbage til KL og vende.

Pangkor var rigtig god, men den led nok lidt under at halvdelen af
restauranterne på vores strand lukkede midt på ugen. Godt nok forståeligt,
der var ikke et øje...

Generelt er Malaysia meget nemt at rejse i. Langt de fleste taler et
brugbart engelsk, og infrastrukturen er god. Man kan komme med bus alle
steder hen, de kører ofte og koster næsten intet. Maden er god og billig,
man kan selvfølgelig få det samme som i resten af det hjørne af verden, da
der også her er store kinesiske og indiske mindretal.

> Hvad befolkningen angår, så er de meget mere muslimske på vestkysten, end
> de er på østkysten, så vær lidt varsom, hvis du medbringer en europæisk
> kvinde, især hvis hun har en god kavalergang....

Niks, de er mest muslimske på østkysten, på øerne er det dog ikke så udtalt.
Men hvis man bare klæder sig lidt mere konservativt end en gennemsnitlig
dansk teenagepige er det ikke noget problem. Og så selvfølgelig kan leve med
at det ikke er alle steder man kan få serveret alkohol til maden.

> Og husk Lonely Planet: Malaysia,Singapore & Brunei.

Don't leave home without it

Hilsner

Keller