Erfaringer med omkørsel på E6 i Sverige?
Fra : Jes Bastholm

Dato : 11-01-07 10:19

Hej NG

På lørdag skal jeg en tur til de norske fjelde (jo tak, der er fint med sne
Men der er jo sket et lille uheld med motorvej E6 i Sverige...

Er der nogen som har prøvet turen efter vejen gik i stykker - og kan
fortælle hvordan omkørslen virker - og om man bare skal følge skiltene,
eller om man skal lade gps'en finde andre muligheder?

Jes

Fra : Jan

Dato : 11-01-07 22:03

Thu, 11 Jan 2007 10:18:40 +0100, "Jes Bastholm"
<jba@fjerndette-tekniq.dk>; <7hnph.11$Kz7.8@news.get2net.dk>;
<dk.fritid.rejse>:

> [...]
>fortælle hvordan omkørslen virker - og om man bare skal følge skiltene,
>eller om man skal lade gps'en finde andre muligheder?

Afhængig af, hvorhen i Norge du skal ...

Jeg har ikke været der siden "uheldet", men er kendt i tragten, idet
vi bor lige nordvest for grænsen (vest for Svinesund).
Der er nogle småvej-muligheder, og en-to på en større vej:
Skal du til Oslo eller nordøst for Oslo, kan du køre vej 45 fra
Gøteborg indtil du træffer E18 (den "større" vej);
Du kan følge den orange skiltede vej fra Uddevalla til Dals Ed; har du
så ingen toldpligtige varer med, kører du ind i Norge over Kornsjø
eller Holtet; ellers skal du videre til Skee og E6 nordpå;
Du kan køre E6 til den er spærret ved Torp (eller Hogstorp/Simons
Wärdshus), så nordvestpå (meget lille vej) til Skredsvik og ind på E6
ved Saltkällan/Munkedal, 2 km nord for raset;
Du kan tage af ved Torp og følge vejen mod Lysekil (gratis færge over
fjorden Gullmarn), men færgerne er i følge rapporter på svensk TV2 i
går (onsdag) fyldt op med lastbiler og de små kommer knapt nok med.

Du kan jo også se, om der er plads på færgerne fra DK til Norge... men
det er måske ikke muligt på så kort tid.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Jes Bastholm

Dato : 12-01-07 11:06

Tak for budet. Jeg skal i første omgang til Oslo. Jeg havde overvejet vej
45 -> E18, kan det svare sig tidsmæssigt? I følge ruteplanlæggerne på nettet
tager det 2 timer længere end "normaltrafik" på E6. Jeg har ledt efter
meldinger på vv.se, men de skriver ikke så meget om hvor lang tid det tager
med den skiltede omkørsel, så det er svært at vurdere om den omvej kan
betale sig - eller om man bare skal tage det roligt og følge skiltnene.

De småveje du nævner - er det realistisk at man kan komme frem der? Det
lyder da fristende....

Og nej, færge - det gider jeg ikke DFDS vil kun have cruise-gæster... det
virker i alt fald sådan på deres prissætning, sejltid og indretning af
skibet.

Jes

Fra : søren poulsen

Dato : 12-01-07 17:49

"Jes Bastholm" <jba@fjerndette-tekniq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og nej, færge - det gider jeg ikke DFDS vil kun have cruise-gæster... det
> virker i alt fald sådan på deres prissætning, sejltid og indretning af

lysekil færgen har ikke mange lastbiler med om lørdagen men du skal nok
regne med lidt ventetid
vejen op over ed er en træls vej
mvh søren
der kører i sverige til dagligt

Fra : Jan

Dato : 13-01-07 12:47

Fri, 12 Jan 2007 11:05:56 +0100, "Jes Bastholm"
<jba@fjerndette-tekniq.dk>; <t3Jph.41$0r2.18@news.get2net.dk>;
<dk.fritid.rejse>:

>De småveje du nævner - er det realistisk at man kan komme frem der? Det
>lyder da fristende....

Uddevalla/Torp - vej 161 mod Lysekil - efter 6-7 km til højre på
mindre vej mod Skredsvik, fortsæt mod Saltkällan/Munkedal.
I Skredsvik skal du IKKE køre mod Hogstorp, det er nemlig _syd_ for
bruddet i E6.
Det kan vel tage 1/2 time længre tid end E6-kørsel før vejen blev
brudt.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 12-01-07 18:22

> [...]
> fortælle hvordan omkørslen virker - og om man bare skal følge skiltene,
> eller om man skal lade gps'en finde andre muligheder?

Jeg har nogle kolleger der er kommet hjem i går aftes fra Trysil (tror jeg
det staves). De siger det tager ca en time mere, med turistbus, af de veje
der bliver skiltet til.

Kai

Fra : Jes Bastholm

Dato : 22-01-07 10:09

Takker for forslagene

Vi tog via Lysekil-færgen begge veje, og det var et godt valg. Der var ingen
ventetid ved færgen (der sejler 3 flydende 5-spors veje i pendulfart over en
5-7 minutters sejlads). På vej hjem søndag eftermiddag, holdt der en del
lastbiler i kø til den nordgående færge, men personbiler så ud til at komme
med uden ventetid.

Hvis man leder efter anvisninger på vv.se er den tur nu fjernet fra
anvisningerne - så man skal køre efter vej 161 nordpå og 162 sydpå, og så er
der færge-logo på skiltene.

Turen er vel ca. 25-30 km længere end motorvejen, så der går vel en halv til
en hel time ekstra med den omvej.

Jes

Fra : Jan

Dato : 13-02-07 20:12

<dk.fritid.rejse>:

>Er der nogen som har prøvet turen efter vejen gik i stykker

Vägverket meddeler, at vejen åbnes igen 15. februar, altså på torsdag,
klokken 17.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>