Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Spørgsmål om søger og blænde på spejlrefle~
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 28-01-07 19:24

Når jeg kigger i søgeren på mit gamle Nikon spejlreflekskamera og mit nyere
digitale af slagsen, så kan jeg ikke se forskel på lysstyrken af billedet i
søgeren, når jeg stiller på blænde.

Er det billede, som jeg ser i søgeren med fuld blænde, så blænden reelt
først bliver sat når billedet tages?
Er det fornuftigt, for man kan jo så ikke vurdere dybdeskarphed?

På forhånd tak for afklarende svar.

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-01-07 19:36

"Er det billede, som jeg ser i søgeren med fuld blænde, så blænden reelt
først bliver sat når billedet tages?"

Jep. Jeg har dog en knap på mit Pentax så jeg lige kan "aktivere" blænden og
vurdere skarphedsdybden inden jeg tager billedet, mon ikke også Nikon har
det...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-01-07 19:43

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <dont_spam_me@invicible.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Er det billede, som jeg ser i søgeren med fuld blænde, så blænden reelt
> først bliver sat når billedet tages?

Ja - sådan har det været i rigtigt mange år.

> Er det fornuftigt, for man kan jo så ikke vurdere dybdeskarphed?

Mange (de fleste ?) SLR og DSLR har en nedblændingsknap så man kan vurdere
dybdeskarpheden.
Når man trykker på knappen og kigger ind i objektivet, vil man se blænden
lukker.

På Nikon DLSR sidder knappen typisk foran på kamerahuset, ved siden af
objektiv bajonetfatningen så man kan trykke på den med højre hånd.
Nogle kameraer - f.eks. Nikon D40 - har ikke sådan en knap.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 28-01-07 20:12

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev:

> [...]
> objektiv bajonetfatningen så man kan trykke på den med højre hånd.
> Nogle kameraer - f.eks. Nikon D40 - har ikke sådan en knap.

Tak for svaret - jeg fandt nu knappen på Nikon D70. Men på det gamle Nikon
FG-20 fandt jeg ikke en sådan knap.

Mvh. Viggo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-01-07 22:56

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> Tak for svaret - jeg fandt nu knappen på Nikon D70. Men på det gamle Nikon
> FG-20 fandt jeg ikke en sådan knap.

Nej, den er der ikke...

Bo //

Fra : JG

Dato : 28-01-07 21:27

Viggo Brøndegaard Nielsen skrev:

> Er det fornuftigt, for man kan jo så ikke vurdere dybdeskarphed?

Det er ret fornuftigt i forhold til at fokusere så præcist som muligt.