Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Picasa er det her?
Fra : Mr. Mox

Dato : 27-01-07 16:25

Jeg har lige fået Picasa og er kommet hjem fra en ferie med en masse
billeder. Min kone og jeg har hvert sit digitalcamera så jeg har lagt
billederne ind på Picasa med to mapper for hver dag ialt 14 mapper.

De er nu i "Biblioteket" i en "Samling" jeg har kaldt Feriebilleder og
i den har jeg en "Mappe" for hvert år siden 1963.

(De første billeder er taget med Dampapparat og scannede ind så der er
ikke så meget i hver af disse mapper)

Men nu er der jo 14 mapper og problemet er at jeg ikke kan finde ud af
hvordan jeg laver en mappe som hedder "2007 Marokko", og som indeholder
to andre mapper "Patricia Marokko" og "Jens Marokko" ????

I maskinens harddisk (?) i Stifinder har jeg lavet det hele OK, men kan
ikke få det ind i Picasa???

Skal jeg måske slette de 14 mapper først for at få "en ren popo at
trutte i" ???

Hvis jeg nu har spurgt det rigtige sted bedes man venligst svare mig
meget elementært, gerne udskåret på pap.

Med venlig hilsen
Mr. Mox

Fra : emj

Dato : 27-01-07 17:54

Mr. Mox skrev:

>Hvis jeg nu har spurgt det rigtige sted bedes man venligst svare mig
>meget elementært, gerne udskåret på pap.

I Værktøjer/mappeadministration bestemmer du hvilke mapper, du ønsker
Picassa skal tage sig af, så det er i princippet underordnet, hvor du
opretter dine nye billedmapper og hvad du kalder dem.

Hilsen emj

Fra : s.v.nielsen

Dato : 27-01-07 21:14

Mr. Mox wrote:

> Men nu er der jo 14 mapper og problemet er at jeg ikke kan finde ud af
> hvordan jeg laver en mappe som hedder "2007 Marokko", og som
> indeholder to andre mapper "Patricia Marokko" og "Jens Marokko" ????

I Picasa 2 er der nederst på skæmen en knap der hedder "Føj til", når
Picasa viser thumbnails.
Med den kan du oprette en mappe og lægge de billeder ind i den som du
har lyst til.
Brug eventuelt 'Ctrl A' til at mæke alle filer i en hel mappe hvis du
vil se alle filerne i den ny mappe.

Bemærk at der bliver ikke orettet en ny mappe rent fysisk (hvad Windows
angår)! Det er kun en mappe indenfor rammerne af Picasa og dine
billedfiler er uændrede og ligger stadig der hvor de har ligget hidtil.

Jeg benytter selv dette værktøj når jeg skal udvælge billeder til et
bestemt formål og synes det er nemt og bekvemt

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Mr. Mox

Dato : 27-01-07 21:52

s.v.nielsen skrev:

> [...]
> angår)! Det er kun en mappe indenfor rammerne af Picasa og dine
> billedfiler er uændrede og ligger stadig der hvor de har ligget hidtil.

Jeg takker meget for dit hurtige svar.

Det er sikkert mig der er tosset, men hvis jeg gør som du siger i mappen
"første dag" og bagefter "anden dag" og så videre, og så lægger dem ind
i en ny mappe "Jens Marokko", så kommer alle disse fotos i SAMME mappe.
De er så ikke mere delt for hver dag!!

Jeg vil således heller ikke kunne flytte de to mapper ind i EEN mappe.

Jeg ønsker jo netop som jeg har gjort det i Windows at lave to mapper,
min og konens, og have dem i EEN mappe "2007 Marokko" Sådan er det i
Stifinder nu efter meget arbejde. Skal jeg "Fjerne fra Picasa" de 14
mapper?? Vil de så "smutte" over i Picasa af sig selv fra Windows
Stifinder ???? Altså som i et "træ" ????

Vær flink en gang til og prøv om du kan forklare mig det.

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : emj

Dato : 27-01-07 23:12

Mr. Mox skrev:

> [...]
>mapper?? Vil de så "smutte" over i Picasa af sig selv fra Windows
>Stifinder ???? Altså som i et "træ" ????

Så brug mit svar.
Hilsen emj

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-01-07 00:21

emj wrote:

> Så brug mit svar.
> Hilsen emj

Hej emj!

Det vil ikke opfylde Mr.Mox's ønsker. De filmapper du vælger med
mappeadministration bliver ikke ordnet i en træstruktur men efter dato
og tid

Søren Videbæk Nielsen

Fra : emj

Dato : 28-01-07 08:28

s.v.nielsen skrev:

>Det vil ikke opfylde Mr.Mox's ønsker. De filmapper du vælger med
>mappeadministration bliver ikke ordnet i en træstruktur men efter dato
>og tid

Det gør de da hos mig, hvis jeg vælger det.
Hilsen emj

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-01-07 00:17

Mr. Mox wrote:

> [...]
> Stifinder ???? Altså som i et "træ" ????
>
> Vær flink en gang til og prøv om du kan forklare mig det.
Det du vil kan du ikke gøre i Picasa. Picasa har ikke en træstruktur.
Men som jeg nævnte er dine filer hverken flyttede eller ændrede udenfor
Picasa, så du kan roligt slette den / de mapper du har oprettet i
Picasa. Det gør ingen forskel i Windows stifinder >:o

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-01-07 00:43

s.v.nielsen wrote:

> Det du vil kan du ikke gøre i Picasa. Picasa har ikke en træstruktur.

Jo, det har den fået i nyere versioner. Min snakker engelsk, og her er det
under View -> Folder view -> Tree view, så får man en træstruktur i stedet.

> Men som jeg nævnte er dine filer hverken flyttede eller ændrede
> udenfor Picasa, så du kan roligt slette den / de mapper du har
> oprettet i Picasa. Det gør ingen forskel i Windows stifinder

Pas på med dét. Hvis jeg omdøber en folder i Picasa bliver den også omdøbt
på disken. Jeg mener dog, den kommer op og advarer før man sletter.

/Tommy

Fra : emj

Dato : 28-01-07 08:30

s.v.nielsen skrev:

>Men som jeg nævnte er dine filer hverken flyttede eller ændrede udenfor
>Picasa, så du kan roligt slette den / de mapper du har oprettet i
>Picasa. Det gør ingen forskel i Windows stifinder >:o

Jo, det er saftsusme da forkert. Slet altid fra stifinder, så sker
der ikke ulykker.

Hilsen emj

Fra : Keld Vinther

Dato : 28-01-07 10:33

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Picasa, så du kan roligt slette den / de mapper du har oprettet i Picasa.
> Det gør ingen forskel i Windows stifinder >:o

Jo - den nyeste udgave af Picasa kan vise en træstruktur - fuldstændig som
strukturen er oprettet på din harddisk.

Filen der indeholder den udgave af picasa som gør det, hedder:
"picasaweb-current-setup.exe" og kan downloades fra pcasa-hjemmesiden.

mvh
KV

Fra : emj

Dato : 28-01-07 11:59

Keld Vinther skrev:

>Filen der indeholder den udgave af picasa som gør det, hedder:
>"picasaweb-current-setup.exe" og kan downloades fra pcasa-hjemmesiden.

Den hedder nu Picasa2-curent.exe

Hilsen emj

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 28-01-07 21:46

emj skrev:

> Den hedder nu Picasa2-curent.exe

Nej, Keld har ret. Jeg har hentet den i dag.

http://picasa.google.com/#utm_source=en-us-more&utm_campaign=en-pic&utm_medium=et

Asbjørn M. Nielsen

Fra : emj

Dato : 28-01-07 23:27

Asbjørn M. Nielsen skrev:

>Nej, Keld har ret. Jeg har hentet den i dag.
>
>http://picasa.google.com/#utm_source=en-us-more&utm_campaign=en-pic&utm_medium=et

Jamen den ligger også her
http://pack.google.com/intl/en/product_info.html?picasa
og hedder så Picasa2-curent.exe

Hilsen emj

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 29-01-07 07:24

emj skrev:

> Jamen den ligger også her
> http://pack.google.com/intl/en/product_info.html?picasa
> og hedder så Picasa2-curent.exe

Og det er vel v. 2.5 og ikke v. 2.6 som er den nyeste.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : emj

Dato : 29-01-07 07:49

Asbjørn M. Nielsen skrev:

>Og det er vel v. 2.5 og ikke v. 2.6 som er den nyeste.

Der står Version2.6.0 (build 35.97.0) i min

Hilsen emj

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 29-01-07 08:45

emj skrev:

> Der står Version2.6.0 (build 35.97.0) i min

Også i min. Så ligger v. 2.6, 2 forskellige steder med 2 forskellige
filnavne

Jeg håber andre kan finde ud af det

Asbjørn M. Nielsen

Fra : "Klaus Eriksen

Dato : 28-01-07 18:09

Hej Mr. Mox

Opret din mappestruktur ude i stifinder - den kender du, er fortrolig
med og den er mere logisk end Picasa's mappeværktøjer. Men Picasa viser
kun de mapper i hvilke der er billedfiler, så længe dine mapper er tomme
eller indeholder andet end billedfiler (jpg, gif, bmp, raw, tif etc...)
så bliver de ikke vist i Picasa.

Efter at have oprettet dine mapper i stifinder, så starter du Picasa,
finder og markerer billederne der skal overføres til dine tomme mapper
og vælger fra menupunktet Fil -> Gem som... Picasa kalder dit
operativsystems mappehierarki og du navigerer ned i den mappe hvor
billederne skal gemmes. Nu skulle de være tilgængelige i dine mapper i
Picasa.

Lidt besværligt - men det virker, og dine billeder bliver fysisk gemt i
de mapper du ønsker - en fordel hvis de skal være tilgængelige for andre
programmer.

mvh.
Klaus E.