Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kondens i kameraet
Fra : Hans-Henrik

Dato : 14-01-07 21:48

Hej,

Jeg mener at emnet har været oppe og runde tidligere, men jeg kan ikke finde
det: Man står ude i naturen i dag med sit DSLR og tager billeder. Så går man
indenfor og straks er den yderste linse helt dugget. Jeg må antage at
spejlet samt andre linseelementer også må dugge til indtil kameraet opnår
samme temp. som omgivelserne. Den fugt må vel afsætte spor på spejl samt
linseelementerne - eller hvad? Kan man undgå det? Eller har det ingen
betydning?

Mvh
HH

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 14-01-07 22:00

"Hans-Henrik" <hh.husen@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt linseelementerne - eller hvad? Kan man undgå det? Eller har det ingen

Du kan undgå det ved, at putte kameraet i en lufttæt pose inden du går ind,
herved bevarer du en lav luftfugtighed (når den kolde luft varmes op
indenfor i den lufttætte pose, vil den luftfugtigheden falde, da varm luft
kan rumme mere luft end kold luft) ved kameraet mens det justerer
temperaturen til den der er indenfor, og inde i posen vil luftfugtigheden
være lav, og kondenseres ikke i og udenpå kameraet.

Det sagt, jeg gør det ikke selv, og jeg har endnu ikke oplevet nogle
problemer med at tage kameraet indenfor uden at beskytte det.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-07 22:35

Thomas Sass Pedersen wrote:

> Det sagt, jeg gør det ikke selv, og jeg har endnu ikke oplevet nogle
> problemer med at tage kameraet indenfor uden at beskytte det.

Når jeg kommer ind udefra kulden, så lader jeg kameraet ligge i
fototasken, Lowepros fototasker er jo rimmelig godt isoleret, så
opvarmningen sker ganske langsomt, og så har jeg altid nogle poser med
fugtsugende silica gel liggende i bunden af mine fototasker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-07 07:39

> [...]
> samme temp. som omgivelserne. Den fugt må vel afsætte spor på spejl samt
> linseelementerne - eller hvad? Kan man undgå det? Eller har det ingen

Kondens opstår når den varme fugtige luft rammer noget koldt. Hvis du ser
dit kamera som 100% luftæt (sandhed med modifikationer ;)), så vil det altså
kun være på _ydersiden_ af kameraet du har kondens!

Jeg har aldrig kigget inde i mit kamera når det lige kommer ind fra kulden,
men der burde ikke være den store kondensering dér. Så kommer der jo luft
til = dug. Men som allerede nævnt, smidt det i en lukket plasticpose.

Brian