Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
indstille ISO - hvorfor
Fra : Ole N

Dato : 12-01-07 12:03

Før den digitale tidsalder købte jeg film med forskellig lysfølsomhed
afhængig af behov. Det lå i fremstillinsprocessen at filmen havde
forskellige egenskaber.

Hvorfor kan man indstille ISO/ASA på mit digitale EOS 400D kamera ?

Det er jo vel ikke således at man skifter / ændrer følsomheden af den
lysfølsomme plade inde i kamaraet. Eller er de forskellig ISO/ASA værdier
blot blot noget som man simulerer for at få det til at "virke" som de
"gamle" spejlrefleks kameraer ?

mvh
Ole

Fra : Kenneth K.

Dato : 12-01-07 12:33

On Fri, 12 Jan 2007 12:03:10 +0100, Ole N <noname@mail.dk> wrote:

> [...]
> lysfølsomme plade inde i kamaraet. Eller er de forskellig ISO/ASA værdier
> blot blot noget som man simulerer for at få det til at "virke" som de

Når du skruer op for ISOen på dit kamera, forstærker kameraet de
elektriske signaler det får ind når du tager et billede. Så man kan godt
sige at CCD-chippen bliver mere følsom. Bagsiden er at det også forstærker
den støj chippen naturligt har, så billederne får mere støj/korn. Præcis
som du kender det fra film.

Jvf.: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page17.asp passer dit
400Ds ISOopgivelser til standarderne.

Her er lidt læsning omkring ISO på digitale kameraer:
http://www.dpreview.com/learn/?/Reviews/Noise_Measurement_01.htm

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : John Larsson

Dato : 12-01-07 13:18

"Kenneth K." <fake@it.com> writes:
> [...]
>forstærker
>den støj chippen naturligt har, så billederne får mere støj/korn. Præcis

Ja, og den forstærkning virker anderledes end den lysning af billedet, som
man efter optagelsen kan gøre i et billedbehandlingsprogram. Det er lidt
som ved en lydoptagelse; man kan ikke kompensere for en dårlig
mikrofonfølsomhed ved at skrue op for højttalerlyden!

John

Fra : Ole N

Dato : 12-01-07 13:59

> [...]
> som ved en lydoptagelse; man kan ikke kompensere for en dårlig
> mikrofonfølsomhed ved at skrue op for højttalerlyden!

Okay - så giver det jo mening.

Takker
Ole

Fra : nesega

Dato : 12-01-07 13:25

Ole N skrev:
> [...]
> lysfølsomme plade inde i kamaraet. Eller er de forskellig ISO/ASA værdier
> blot blot noget som man simulerer for at få det til at "virke" som de

Hej Ole!
Jeg har et Canon EOS 20D, som jo nok ligner dit kamera en del, og i
manualen til dette er der en ganske god vejledning i, hvorledes man
justerer kameraets lysfølsomhed (indstiller ISO).
Hilsen Karl Johan

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 12-01-07 14:28

"nesega" <nesega@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>manualen til dette er der en ganske god vejledning i, hvorledes man
>justerer kameraets lysfølsomhed (indstiller ISO).

Hej Karl Johan

Lige gyldigt hvor gode intentioner du har med dit svar, så tror jeg at du er
forkert på den. Jeg er rimelig sikker på, at Ole N godt ved hvor og hvordan
man stiller ISO, men han spurgte hvorfor man kunne. Der er en forskel på de
ting.

God weekend
Mvh Anders

Fra : KNL DtP

Dato : 12-01-07 14:57

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan man indstille ISO/ASA på mit digitale EOS 400D kamera ?

Fordi du, som i de glade film-dage, skulle kunne fotografere på en lys
sommerdag og indendørs en mørk aften med et og samme kamera. Da man med et
digitaltkamera ikke kan skifte filmen, ændrer man følsomheden* på sensoren, så
der er mulighed for også at skyde i svagt lys. Hvis denne mulighed ikke
fandets, ville du køre 100 ISO hele ugen.

> Det er jo vel ikke således at man skifter / ændrer følsomheden af den
> lysfølsomme plade inde i kamaraet.

* = Rent teknisk ændrer man ikke følsomheden på sensoren, men man "booster"
det signal, som den afleverer ved at hæve spændingen på signalet. Dette går
godt, indtil man på et tidspunkt har hævet den så meget, at egenstøjen fra
produktet og usikkerheden i målingen, gør at støjen bliver meget tydeligt. Her
bliver signal-/støjforholdet uhensigtsmæssigt. Med moderne dSLR-kameraer sker
dette ved 1600 eller 3200 ISO.

> Eller er de forskellig ISO/ASA værdier
> blot blot noget som man simulerer for at få det til at "virke" som de
> "gamle" spejlrefleks kameraer ?

I princippet kan man indstille ISO'en nogenlunde trinløst i dens område, men
det er klart, at det er en fordel at køre dem i 100 - 200 - 400 ISO ect. Det
gør det nemt at beregne blænde og lukkertid når det er fordoblinger og
halveringer - og så kender de fleste det film-dagene.

Nogle mere prof. kameraer har flere ISO indstillinger - altså halve trin.
Herved kan man presse følsomheden lidt ekstra uden at få alt for meget
unødvendig støj med. F.eks. mellem hoppet fra 400 til 800 ISO.

Målinger viser dog, at ikke alle kameraer formår at ramme de opgivende
ISO-værdier korrekt. En 400 ISO kan på kameraet godt svare til 500 ISO i
virkeligheden. Det bliver dog kun et problem hvis man skyder manuelt med
f.eks. flashanlæg og indstiller efter værdien fra en løs lysmåler. Her kommer
histogrammet heldigvis til sin ret, og man kan justere ud fra dette.

For et par år siden skrev jeg en artikel om ISO. Mon ikke den kan kaste lidt
lys over sagen:
<http://www.knl-dtp.dk/portfolio/iso.pdf>

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : P. Rongsted

Dato : 12-01-07 15:09

On Fri, 12 Jan 2007 14:57:22 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>Herved kan man presse følsomheden lidt ekstra uden at få alt for meget
>unødvendig støj med. F.eks. mellem hoppet fra 400 til 800 ISO.

Eller endda i 1/3-trin.

Peter