Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ø: Online begynderguides til fotograf
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 10:40

Hej Gruppe.

Da jeg nu venter barn nr. 2 indenfor næste måned, har jeg altså
besluttet mig for at det skal være nu jeg skal lære at tage bedre billeder.
Jeg har tidligere taget billeder med mit efterhånden aldrende Ixus V 2,1
MP, uden at skænke begreber som eksponering, ISO, blænde/lukke mv en
eneste tanke.
Det er som udgangspunkt blevet rimelige billeder, dog er især aften/nat
samt bevægelses billeder altid gået i vasken. Desuden har jeg mange
gange været ude for at når jeg lige ville tage et hurtigt billede, var
momentet passeret inden kameraet blev klar til at skyde.
Jeg startede min dannelse på nettet, og især i dk.foto grupperne for at
blive klogere. Jeg synes EOS 400D så ud til at være bedste bud på et
begynder DSLR kamera. Det blev bestilt, og skulle komme idag
(forhåbentlig. 14 dage undervejs fra Digital-versand.de, grrrrr!). Så
har jeg et fint hus med et medium klasse kit-objektiv (har jeg læst) og
hvad så?
Er der nogen guides der forklarer hvordan man indstiller kameraet til
specifikke forhold? Det kunne være rigtigt fint hvis det tog
udgangspunkt i 400D eller et andet canon med lignende menu opbygning.
Jeg tænker især bevægelse, samt natbilleder. Jeg ved godt at der er auto
settings til disse i menuen, men det lærer jeg jo ikke så meget af.
Eller skal jeg på biblioteket for at blive klog, og hvilke bøger kan i
så fald anbefales til en som synes tidligere nævnte begreber er græsk i
hans ører?

MVH. Jon Mørch

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-01-07 11:22

""Jon Mørch (5592)"" <jon13@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Du bør gå ned i antikvarboghandelen eller på biblioteket, der finder du så
nogle af politikkens bøger om fotografi, de må gerne være gamle, da den
grundlæggende teori ikke har ændret sig. Uden det grundlæggende vil du ikke
kunne forstå kameraets forskellige indstillinger.
Når du så får kameraet, så sætter du dig og læser brugsvejledningen
samtidigt ned at du prøver de forskellige indstillinger af.
derefter går du ud og tager nogle billeder med forskellige indstillinger,
ikke for mange, du skal kunne overskue det, se så på billederne på din
pc, og studer forskellen på de forskellige indstillinger.
Tidligere skrev man op hvad man indstillede kameraet på, men disse
oplysninger ligger jo i filernes EXIF data.

Når du kender den grundlæggende teori og kameraets indstillingsmuligheder,
så skulle du være godt kørende!

Skulle du få problemer, så bare spørg igen!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 14-01-07 23:09

> Du bør gå ned i antikvarboghandelen eller på biblioteket, der finder du så
> nogle af politikkens bøger om fotografi, de må gerne være gamle, da den
> grundlæggende teori ikke har ændret sig.

Jeg vil faktisk anbefale de gamle, da de går ofte mere i dybden end nyere
fotobøger , som jeg mange gange finder overfladiske (hvis der er nogen der kan
anbefale en ny og god bog så sig til).
Bare spring afsnittene om fremkaldelse af film over.

Canon har også selv lavet en meget god online guide til fotografering som jeg
varmt kan anbefale til alle der har et kamera .. ikke kun til folk med et Canon.
http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/index.html

Begynd med den og kig så forbi hos antikvaren eller på biblioteket.
Selv kan jeg godt lide de gamle udgaver tykke af Politikkens bog og foto 1 & 2
... men ikke de nye.

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 12-01-07 13:21

Er der nogen guides der forklarer hvordan man indstiller kameraet til
specifikke forhold?

Prøv evt. at kigge her under EOS Digital XT Tutorials:
http://www.photoworkshop.com/canon/index.html

VH
Per

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 09:26

Tak for de mange gode svar.

Jeg har budt på Politikens "Jeg fotograferer" på Qxl og vundet, men den
ser rimelig ny ud, så det kan være jeg alligevel må se om jeg kan
opstøve en af de gamle på biblioteket.

Ellers så ser canon guiderne spændende ud, og var lige det jeg havde i
tankerne, så tak for linket.

Lige et lille tillægsspørgsmål:

Jeg har fået fingrene i et gammelt Canon T70, hvorpå der sidder et Canon
35-105 mm FD objektiv - kan det komme til at sidde på mit 400D? med en
converter eller noget?
Der er også en ekstern Canon speedlite flash model 133a, kan det bruges
og er der nogen ide i det, i forhold til den indbyggede?
Eller er det ovre sidste salgsdato det udstyr, og har bedre af at komme
på genbrug?

Pft. Jon (Som stadig ikke har modtaget kamera =(((( )

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-01-07 11:13

[...]

Du kan få en adapter, men det er ikke værd at rode med, du mister alt i
automatik inc autofokus!

Brug kitoptikken, der er 3-5 gange bedre end dens rygte

Den kan bruges, men nok kun på "Manuel", da den ikke har det rigtige
TTL-system. Læs manualen, der er et afsnit netop om dette emne!

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 11:34

> Hej
>
> Du kan få en adapter, men det er ikke værd at rode med, du mister alt i
> automatik inc autofokus!

Tænkte det nok, så kan knægten(e) få det at lege med i stedet.

> Brug kitoptikken, der er 3-5 gange bedre end dens rygte

Det håber jeg, har også hørt at der kan være forskel, altså at nogle
18-55 er gode, og andre ikke er? Det lyder jo lidt mystisk, for sådan en
rookie som mig. Men jeg håber da jeg får et godt et, så .

> Den kan bruges, men nok kun på "Manuel", da den ikke har det rigtige
> TTL-system.

Det lyder som om at den indbyggede flash er et bedre bud så? Det er sq
nok at skulle slåsse med at lære "the basics" med et fuldt ud
funktionelt kamera - gider ikke slås med de problemer forældet udstyr
kan give oveni !

>Læs manualen, der er et afsnit netop om dette emne!

Det vil jeg når jeg da for pokker får mit kamera. Det er ligefør den her
ventetid, 17 dage i skrivende stund, har ædt hele besparelsen igennem
prisfald herhjemme.

Tusind tak for det hurtige svar.

/jon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-01-07 12:19

> Det håber jeg, har også hørt at der kan være forskel, altså at nogle
> 18-55 er gode, og andre ikke er? Det lyder jo lidt mystisk, for sådan en
> rookie som mig. Men jeg håber da jeg får et godt et, så .

Jeg tror mere på at det er noget med et billige ting konsekvendt er dårlige
ting, og så sammenligner mange optikken med Canons L-optik der koster 10-20
gange mere

> [...]
> nok at skulle slåsse med at lære "the basics" med et fuldt ud
> funktionelt kamera - gider ikke slås med de problemer forældet udstyr

God konklusion, men lad ikke ungerne lege med blitzen, du kan godt bruge den
når du får styr på kameraet, og en ny er rimelig dyr.