Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor bliver de mørke.
Fra : Morten

Dato : 11-01-07 19:37

Hej.

Jeg skal tage "pasbilleder" af 300 personer i hvid tøj på en meget lys
baggrund .Mit problem er at hovedparten af billederne bliver for mørke....
Kameraet er et Canon EOS 400 med den linse der std. følger med.

Jeg har adgang til 2 "foto-lamper", men det vil være nemmest hvis jeg kan
klare mig uden...

Hvad skal jeg skrue på?

Mvh
Morten

Fra : Jacob K.

Dato : 11-01-07 19:53

> [...]
> baggrund .Mit problem er at hovedparten af billederne bliver for mørke....
> Kameraet er et Canon EOS 400 med den linse der std. følger med.

Du skal overeksponere til ca. +1EV.
Kameraets lysmåler tror ikke på at motivet er så lyst som det rent faktisk
er. -Derfor skruer den ned for eksponeringen og dermed bliver billedet
underbelyst, og det hvide tøj bliver gråt...
Du vil opleve det samme hvis du tager billeder af et snedækket landskab.

Vh. Jacob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-01-07 19:54

"Morten" <NoReply@NoReplylkjlkj.xxx> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad skal jeg skrue på?

Eksponeringskompensation.
Sæt den til mellem +1 og +2 og check histogrammet, for at se at det passer.

Alternativt sæt kameraet på mauel eksponering og tag kontrollen.
Hvis lyset er konstant når alle 300 personer skal fotografers, vil
billederne blivere mere ensartet på den måde, og dermed bliver
efterbehandling overflødig eller blot mere ensartet.

Læs eventuelt et par indledende bøger om fotografi - der vil du helt sikkert
også finde svaret.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : s.v.nielsen

Dato : 11-01-07 19:58

Morten wrote:
> Mit problem er at hovedparten af billederne bliver for mørke....
> Hvad skal jeg skrue på?

Hej Morten!

Dit motiv er lysere end et "standard motiv" så derfor bliver din
lysmåler snyt så den vælger en for kort elsponering.

For at korigere skal du manuelt forøge eksponeringen.

Du har sikkert en mulighed for at forøge i trin på en trediedel op til
+2 gange. Forsøg dig frem til hvad der er rigtigt for dig i den givne
situation.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-01-07 20:21

Morten skrev:
> [...]
> Kameraet er et Canon EOS 400 med den linse der std. følger med.
>
> Jeg har adgang til 2 "foto-lamper", men det vil være nemmest hvis jeg kan

Hvis du ikke har grejet Jakobs forklaring, det er lidt kringlet om
man er ny, så prøv på denne måde:
Måleren er kalibreret til at lyset reflekteres fra en standard grå
med 12-18% reflektion. Den ved ikke at du måler reflektionen fra noget
lysere og vil prøve at gøre det gråt. Du fortæller den at du måler fra
noget lysere ved at eksponere mere, men pas på - ansigterne skal også
være i orden.
Det bedste ville imo være, om ansigterne er vigtige, at spotmåle på dem,
nok uden at kompensere og så lade det hvide blive som fysikken nu engang
dikterer.

Prøv et gammelt fif: Mål på din håndflade - så passer pengene sikkert.

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-07 20:27

Morten wrote:

> Hvad skal jeg skrue på?

Hvor svært ka' det være, sæt kameraet på manuel (M) og lysmål i folks
ansigter..

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Skeptikeren

Dato : 11-01-07 21:16

Endelig et fornuftigt svar!!

sk

On Thu, 11 Jan 2007 20:26:58 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hvor svært ka' det være, sæt kameraet på manuel (M) og lysmål i folks
>ansigter..
have a nice day
--- sk ---

Fra : Thomsen

Dato : 12-01-07 10:03

> Hvor svært ka' det være, sæt kameraet på manuel (M) og lysmål i folks
> ansigter..

Hvor svært kan det være at svare på en venlig måde?

mvh Ole

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-07 10:11

Thomsen wrote:

> Hvor svært kan det være at svare på en venlig måde?

Har du det svært...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-01-07 10:40

Thomsen skrev:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Hvor svært kan det være at svare på en venlig måde?
>
> mvh Ole

Og hvis de er fitnesscenter-solariebrune, blokker det hvide tøj.

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-07 11:15

Ole Larsen wrote:

> Og hvis de er fitnesscenter-solariebrune, blokker det hvide tøj.

Mørk i huden eller solariebrun, det ændrer stadig ikke på, at det mest
rigtige er at eksponere efter folks hudtoner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-01-07 15:57

> Mørk i huden eller solariebrun, det ændrer stadig ikke på, at det mest
> rigtige er at eksponere efter folks hudtoner...

Det er ofte, men ikke altid rigtig. Eks. ville en sort neger eller en meget
bleg person ikke blive god på den måde uden kompensation. Og en dygtig
fotograf tager højde for eventualiteter - hvor svært kan det være at måle
på håndfladen ?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-07 17:37

Ole Larsen wrote:

> [...]
> bleg person ikke blive god på den måde uden kompensation. Og en dygtig
> fotograf tager højde for eventualiteter - hvor svært kan det være at måle

Ved portrætfotografering er det netop ansigtet der skal være optimalt
eksponeret, og en lysmåling af ansigtet, hvor man ikke medtager
baggrunden vil altid være den mest korrekte, og det gælder også hvis man
portræterer en neger eller en vinterbleg dansker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-01-07 17:57

> [...]
> vil altid være den mest korrekte, og det gælder også hvis man portræterer

Endnu en gang demonstrerer du din afgrundsdybe uvidenhed: Lysmåleren aner
ikke om du måler på sort eller på hvidt hvorfor den vil "tro", idet den
måler
mængden af reflekteret lys, at det sorte får mindre lys end det gør og at
det hvide
får mere end det gør. Sådan er den kalibreret og følgeligt
vil den angive en overeksponering af det sorte og en undereksponering af det
hvide.

Hvor svært kan det være, for en der ofte praler med sin fornemme
fotografiske uddannelse?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-07 22:21

Ole Larsen wrote:

> Hvor svært kan det være, for en der ofte praler med sin fornemme
> fotografiske uddannelse?

Det er dig der tager fejl, for det er kun ved ikke gennemsnitsmotiver,
som egenlig har et helt normalt tonalt omfang, men hvor motivet har en
betydelig overvægt af enten lyse eller mørke emner/områder, at man med
fordel kan lysmåle i håndfladen eller på et gråkort, for at simulere et
gennemsnit.

Men hvis man står overfor et low eller et hi key motiv, det kan f.eks.
være en neger med sort hår, eller en vinterbleg blondine, så er man nødt
til at lægge eksponeringerne individuelt efter de to motivtyper, for hvis
man simulerer et gennemsnitsmotiv ved at lysmåle i håndfladen eller på et
gråkort, så vil der være risiko for, at negeren klodser sort i de mørke
områder, og at blondinen vil blive udbrændt i de lyse områder.

Og i modsætning til dig, så kan jeg med billeder vise, at mit udsagn er
korrekt, flg. to billeder er taget i det samme sted i det samme naturlige
lys, og de er ikke eksponeret ens, det kan du se på baggrunden.
http://www.photo-gallery.dk/01_download/nytaar/image/mike_lippert-55.jpg
http://www.photo-gallery.dk/01_download/nytaar/image/anne_hasloev-45.jpg

Og lad mig så slutte med at sige, at en simulering af et gennemsnit ved
lysmåling i håndfladen eller på et gråkort er en glimrende metode, som
man kan nå langt med, men man kan lige nå takken længre, hvis man
indregner motivets tonale prioteter i lysmålingen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-01-07 22:51

> [...]
> betydelig overvægt af enten lyse eller mørke emner/områder, at man med
> fordel kan lysmåle i håndfladen eller på et gråkort, for at simulere et

Sludder og vrøvl - håndfladens reflektans ligger tæt på gråkortets og er
derfor velegnet
ved alle motiver, hvis man ønsker en neutral gengivelse

> [...]
> korrekt, flg. to billeder er taget i det samme sted i det samme naturlige
> lys, og de er ikke eksponeret ens, det kan du se på baggrunden.

Dine billeder viser, at på din måde får "en neger med sort hår, eller en
vinterbleg blondine"
tilnærmelsesvis samme hudfarve, nøjagtigt som din lærebog har fortalt dig en
gang. Og fysikkens love
kan selv du ikke komme uden om.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-01-07 18:52

> [...]
> vil altid være den mest korrekte, og det gælder også hvis man portræterer

Med din "målemetode" vil de begge blive mellemgrå i ansigtet, det er en
ommer Hr. fotograf.

Alle amatørfotografer ved at der skal bruges et gråkort, eller som Ole
siger, en håndflade!

Hvor svært kan det være.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : rAnders

Dato : 11-01-07 21:26

"Morten" <NoReply@NoReplylkjlkj.xxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kameraet er et Canon EOS 400 med den linse der std. følger med.
>
> Jeg har adgang til 2 "foto-lamper", men det vil være nemmest hvis jeg kan

Suk, tænk at man med sådan et kamera må stille et sådan spørgsmål :o/

Søren.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-07 22:29

rAnders wrote:

> Suk, tænk at man med sådan et kamera må stille et sådan spørgsmål :o/

Du må jo ikke glemme, at når folk køber et kamera, så tror de, at der
medfølger et fotografisk talent og en uddannelse som fotograf.

Jeg vil iøvrigt vædde på, at jeg med den ene hånd bundet på ryggen, kan
ta' bedre billeder med et to-tusindkroners digcam, end Morten kan med
hans Canon EOS 400...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 11-01-07 22:43

> [...]
> ta' bedre billeder med et to-tusindkroners digcam, end Morten kan med hans

hmmm, måske måske ikke. Man kan vel som amatør også tage gode billeder med
et godt kamera nu og da.
Det undrer mig bare at netop eksponeringskompensation ikke er kendt af den
heldige ejer af EOS400.
Men på den anden side, det er da et sejt kamera at starte med. Hvad skal det
dog ikke ende med

Søren. (Fujifilm f30)

--
ISO is all

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-07 22:56

rAnders wrote:

> hmmm, måske måske ikke. Man kan vel som amatør også tage gode billeder med
> et godt kamera nu og da.

Det er personen bag kameraet der afgør, hvor gode billeder det ka' ta, og
ja, en blind høne kan også være heldig og finde et korn, men det sker
ikke så ofte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob K.

Dato : 11-01-07 23:01

> Det er personen bag kameraet der afgør, hvor gode billeder det ka' ta, og
> ja, en blind høne kan også være heldig og finde et korn, men det sker ikke
> så ofte...

Ja, men personen bag kameraet kan ikke ændre ved at et lille digicam er
langsomt til at fokusere eller er mindre lysfølsomt end et bedre og dyrere
DSLR.
Du kan ikke tage et ordentligt billede af et motiv i bevægelse med et
digicam, hvis ikke lysforholdene er helt i top.
Dét kan du med et spejlrefleks.
Støjniveauet i digicams er desuden utåleligt hvis man skruer bare lidt op
for ISO.

Vh. Jacob.

Fra : rAnders

Dato : 11-01-07 23:08

"Jacob K." <jacob9001@XYZhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke tage et ordentligt billede af et motiv i bevægelse med et
> digicam, hvis ikke lysforholdene er helt i top.
> Dét kan du med et spejlrefleks.
Til dels ja.

> Støjniveauet i digicams er desuden utåleligt hvis man skruer bare lidt op
> for ISO.

ehm, du glemmer Fujifilm digicams.

Søren. (fujifilm f30)

--
ISO is all

Fra : Jacob K.

Dato : 11-01-07 23:13

> Til dels ja.

Mulighederne *er* da bedre med et hurtigere og mere lysfølsomt kamera.

> ehm, du glemmer Fujifilm digicams.

Jeg har haft to Canon ixus-modeller, en Minolta Dimage og et Fuji 9500. Og
faktisk kan jeg ikke huske at Fujien havde meget støj, så du har nok ret.
Men Fujien faldt stadig for det førstnævnte kriterie:
Fokuseringshastigheden.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-01-07 23:46

"rAnders" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ehm, du glemmer Fujifilm digicams.

Vores allesammens mester, Nils Riss Ebbesen besidder et kamera af omtalte
fabrikat, han har billeder på sin side fra oprøret omkring "jagtvej 69", jeg
vil ikke ligefrem sige at de er støjfri, en amatør fra gruppen har taget
langt mere støjfri billeder under samme forhold med sit DSLR.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-01-07 23:58

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> "jagtvej 69", jeg vil ikke ligefrem sige at de er støjfri, en
> amatør fra gruppen har taget langt mere støjfri billeder under

Det du skriver ovenfor er en unfair udlægning, som lugter af at du lige
vil sparke til Niels (hvilket jeg nu også selv har lyst til).

Påstanden var ikke at FujuFilm kameraer har bedre støjhåndtering end
DSLR-kameraer, blot at det ikke er "utåleligt". Hvordan man så end skal
kvantificere det.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-01-07 00:19

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det du skriver ovenfor er en unfair udlægning, som lugter af at du lige
> vil sparke til Niels (hvilket jeg nu også selv har lyst til).

Jeg sparker aldrig på en der ligger ned

> Påstanden var ikke at FujuFilm kameraer har bedre støjhåndtering end
> DSLR-kameraer, blot at det ikke er "utåleligt". ><

De billeder Nils har taget i dårligt lys _er_ utålelige mht. støj.

Jeg kan ikke linke til billederne fra denne pc, da Nils har spæret min
adgang til hans server, hvilket jeg syntes er underligt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-01-07 01:53

Leif Langgaard wrote:

> De billeder Nils har taget i dårligt lys _er_ utålelige mht. støj.

Du fokuserer for meget på Niels og for lidt på det jeg gerne vil snakke
om. Jeg stopper her.

Fra : rAnders

Dato : 12-01-07 23:20

> [...]
>>

> Påstanden var ikke at FujuFilm kameraer har bedre støjhåndtering end
> DSLR-kameraer, blot at det ikke er "utåleligt". Hvordan man så end skal

Nææ jeg mente faktisk at Fujifilm udskiller sig fra andre digicams ved at
være mere end tålelige mht. støj.
Billederne til følgende 2 links er desværre ikke med samme motiv men bare
for illustration.
Begge taget med iso 1600. Det ene Canon EOS 300D, det andet Fujifilm F30.

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/300d/samples2/IMG_0150_iso1600.JPG

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/f30/samples/dscf0067.jpg

Søren

--
Iso is All.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-01-07 00:05

rAnders wrote:

> [...]
> for illustration.
> Begge taget med iso 1600. Det ene Canon EOS 300D, det andet Fujifilm F30.

Du spilder din tid, knipserne som ikke kan finde ud af at lave gode og
se-værdige billeder, de kan heldigvis finde ud af sammenligne de
forskellige kameraetypers ISO-støj.

Hvis et motiv er formidlet til et interessant og se-værdigt billede, så
focuserer man på billedet, og det bliver noget sekundært om der er
korn/ISO-støj. Så snak om korn/ISO-støj er en egenlig en totalt
ligegyldig diskution.

Der er selvfølgelig nogle typer motiver, f.eks. portrætfotos,
produktfotos og lignende genrer, hvor ISO-støj kan være generende, men
det er jo typisk billeder der laves i et fotostudio, hvor man med et
flashanlæg kan lave en lægger lyslægning, og køre på ISO 80.

Og der sælges nok et par tusinde digicams, for hver gang der sælges et
DSLR-kamera, og derfor investeres der mange flere penge i udviklingen af
digicams, og udviklingen er allerede nået dertil, at der efterhånden kun
er marginale forskelle på de gode digicams og de billige DSLR-kameraer,
men det er der en del som endnu ikke har opdaget.

Tag f.eks. det nye Nikon D40, det har kun 6 mill. pixel, og et ISO område
der starter ved ISO 200, det er godt nok en meget høj følsomhed, hvis man
er ude ved stranden på en sommerdag med meget sol.

Et Fuji Finepix s9600 har derimod 9 mill. pixel, og et ISO område der
starter ved ISO 80 og går op til ISO 1600.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 11-01-07 23:04

> Det er personen bag kameraet der afgør, hvor gode billeder det ka' ta, og
> ja, en blind høne kan også være heldig og finde et korn, men det sker ikke
> så ofte...

Nææ og derfor må den blinde høne pikke de ekstra mange gange for at få et
korn. Det minder faktisk lidt om de mange billeder proffesionelle tager.
Måske er den største forskel på en amatør og proffesionel at amatøren tror
det er nemt, mens den proffesionelle ved det er svært og må kompensere for
det

Søren.

--
ISO is all