Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er den en linse eller spejl
Fra : Jan Holm

Dato : 08-01-07 22:23

Jeg falder engang imellem over nogle billeder jeg ikke helt
kan gennemskue. Sikkert nubi sager for mange men.....

Dette billede

http://www.acc.umu.se/~zqad/cats/1163920506-1163869585794.b.jpg

Det ligner noget "omvendt fisheye" Er det en linse og hvad den
i givet fald. Eller er der tale om noget eksternt spejl ?

PFT

Jan Holm

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-01-07 22:49

On Jan 8, 10:22 pm, Jan Holm <nos...@tia.blabla> wrote:
> http://www.acc.umu.se/~zqad/cats/1163920506-1163869585794.b.jpg
> Det ligner noget "omvendt fisheye" Er det en linse og hvad den
> i givet fald. Eller er der tale om noget eksternt spejl ?

Jeg synes nu det ligner et helt almindeligt fiskeøje. :)

Der er ikke nok lige linjer til at jeg kan måle det, men hvis jeg
smækker billedet ind i "hugin", og påstår det er et 21mm fullframe
fisheye objektiv, og et kamera med cropfactor 1, og beder om at få det
vist som om det var taget med en linse som ikke fortegner, så bliver
linjerne lige.

Så det kunne tyde på at det er taget med et fisheye, men om jeg
gætter længden korrekt kommer an på cropfactor, og om billeder et
beskåret efterfølgende.

(Fullframe betyder at motivet fylder hele billedet, nogle fisheye laver
bare et rundt billede på en sort firkant.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jan Holm

Dato : 09-01-07 01:04

Niels Andersen wrote:
> Jeg synes nu det ligner et helt almindeligt fiskeøje. :)

Jeg har kigget lidt nærmere på fiskeøje billeder på
flickr.com Der er ikke ret mange billeder taget fra
den vinkel, men du har nok ret. Tror det er den vinkel
der snød mig.

mange tak

Mvh
Jan Holm

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-07 09:52

On Jan 9, 1:04 am, Jan Holm <nos...@tia.blabla> wrote:
> Jeg har kigget lidt nærmere på fiskeøje billeder på
> flickr.com Der er ikke ret mange billeder taget fra
> den vinkel, men du har nok ret. Tror det er den vinkel
> der snød mig.

Det kan egentlig også være fordi kameraet er så tæt på. Uanset
hvilket objektiv der bruges, ser ting anderledes ud når man kommer
tæt på. (Fx. har min kat en enorm næse, når jeg ligger og vågner,
og den snuser mig i ansigtet.)
Når det så bliver kombineret med den fortegning fiskeøje giver (lige
linjer bliver kurvede), så kan det være svært for det utrænede øje
at gennemskue hvad der sker.

Jeg kan da fortælle, at selv om Hugin har "foldet billedet ud", så
lige linjer er lige igen, ser det stadig underligt ud. Men så er det i
det mindste nemt at genkende, at kameraet bare er meget tæt på.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 09-01-07 12:27

Hi

Jan Holm wrote:
> [...]
>
> Det ligner noget "omvendt fisheye" Er det en linse og hvad den
> i givet fald. Eller er der tale om noget eksternt spejl ?

Det kunne jo også være et helt alm. billede der har været gennem den
digitale vridemaskine, jeg har da prøvet software der kunne efterligne
en fiskeøje optik.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-01-07 14:36

On Jan 9, 12:26 pm, "per.cor...@privat.dk" <per.cor...@privat.dk>
wrote:
> Det kunne jo også være et helt alm. billede der har været gennem den
> digitale vridemaskine, jeg har da prøvet software der kunne efterligne
> en fiskeøje optik.

Jo, men...
Det var lige præcis sådan noget software jeg brugte, dog den anden
vej. (Plus at softwaren egentlig er beregnet til noget andet.)
Og gør man det, er det tydeligt at netop det billede ikke er lavet på
den måde, da der er temmeligt stort FOV i hjørnerne. :)

Hvis du er nysgerrig, kan jeg da lige tjekke tallet når jeg kommer
hjem. Så kan du se, om du kan finde sådan en objektiv ude
fiskeøje-effekt.

--
Mvh.

Niels Andersen