Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Histogram
Fra : Henning Broe

Dato : 08-01-07 22:17

En glæde ved internet og det at blive ældre, er muligheden for at
anskaffe sig ”high end” udstyr fra gamle dage. Fra den gang ens egne
penge gik til institutioner og familiens trivsel, og ”High Fidelity”
udstyr og proffe systemkameraer var en drøm.

Jeg har netop købt en 400 mm 1:5,6 Novoflex schnellschuss og ikke haft
stativkapacitet til at se om tegningen er skarp. (Kommer i ugen)
Har nogen erfaring med det?

Noget, jeg dog har lagt mærke til, afføder dette spørgsmål.

Mit normale objektiv (Nikkor 17-55mm 1:2,8 på D200) efterlader et
nydeligt fordelt histogram i f.eks. Rawshooter, som er min foretrukne
fremkalder.
Lad os sige, at mit histogram er ca. 4 cm bredt.
Fra noflexar’en er der intet i de dybe 0,75 cm og ej heller i de højeste
0,75 cm. Det er jo naturligvis muligt at køre skyderne ind til signalet
begynder, men er der nogen forklaring på, at lysfordelingen er så small?

Med venlig hilsen
Henning Broe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-01-07 23:19

Henning Broe wrote:

> men er der nogen forklaring på, at lysfordelingen er så small?

Ja... lange brændvidder giver altid mindre kontrast i billedet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-07 00:48

> Ja... lange brændvidder giver altid mindre kontrast i billedet...

Den manglende øverste del af historgrammet (altså mod højre) skal da snarere
karakteriseres som undereksponering. Iøvrigt fylder min 500mm histogrammet
pænt ud med mindre det er undereksponeret eller der er meget specielt lys.
Mvh,
Hans

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-01-07 10:26

> [...]
> snarere karakteriseres som undereksponering. Iøvrigt fylder min 500mm
> histogrammet pænt ud med mindre det er undereksponeret eller der er meget

Hej Hans

Har du erfaring med at dine lange faste brændvidder giver mindre kontrast
end f.eks. 70-200 zoom?

Jeg mener at min 300 4,0L har bedre kontrast end min 80-200 2,8L, i det
samme lys selvfølgelig.
Det er vel antallet af linseelementer der gør at de indre refleksioner er
mere fremherskende i zoomen!
300 4,0L = 8 Linseelementer.
80-200 2,8L = 16 Linseelementer.
70-200 2,8L = 18 Linseelementer.
70-200 2,8L IS = 23 Linseelementer.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-07 11:32

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hans
>
> Har du erfaring med at dine lange faste brændvidder giver mindre kontrast
> end f.eks. 70-200 zoom?

Nej absolut ikke, som nævnt overnfor. Min 500mm giver imo noget af det
bedste jeg har mht. kontrast (og skarphed) og opleves som en anelse bedre
end min 300mm f/4. Men nu har jeg også kun absolut førsteklasses objektiver.
Det var en lektie jeg lærte efter at have købt en 28-135mm IS med mit første
spejlrefleks (10D) i 2003. Den blev solgt og jeg købte en 24-70 f/2.8L og
70-200 f/4L i stedet. Dem har jeg stadig i dag, dog liggeer 70-200 f/4L mest
i skuffen eller bliver brugt af min søn.

> [...]
> samme lys selvfølgelig.
> Det er vel antallet af linseelementer der gør at de indre refleksioner er

300 f/4L IS = 15 elementer
500 f/4L IS = 17 elementer

En meget vigtig ting er at have en modlysblænde på, så der ikke kommer
"falsk" lys ind. TC'ere reducerer også kontrast en anelse.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-01-07 10:06

> Ja... lange brændvidder giver altid mindre kontrast i billedet...

Nils, vil du ikke lige uddybe dit svar lidt?

Mener du at de marginale forskelle i forskellige objektivers kontrastformåen
kan aflæses i histogrammet?

Du siger du er professionel fotograf, så du må vide hvad du taler om!

Fra : Henning Broe

Dato : 11-01-07 22:28

Tak for svarene.
Jeg tror på, at telen gør histogrammet smalt, og at det rykker mod
venstre som underbelyst

Henning Broe