Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med omvendt 50mm objektiv
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-01-07 18:42

Hej,

Jeg synes jeg så nogle i gruppen, der havde taget nogle billeder med en 50mm
påsat en konverter, der gjorde det muligt at sætte objektivet omvendt på. Er
dette en stabil løsning og det det en bekostelig affære? Hvis man skal skyde
nogle produkt skud i ny og næ. er det så en ok løsning, eller er det federe
med en 60mm maro i stedet?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-01-07 19:04

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> affære? Hvis man skal skyde nogle produkt skud i ny og næ. er det så
> en ok løsning, eller er det federe med en 60mm maro i stedet?

Du kan få en konverter som gør det muligt at påmontere objektivet omvendt.
Rent praktisk har man en "ring" med fatning som passer til kameraet og så er
der et skruegevind som passer på objektivet.. så ringen sættes fast som om
du sætter et UV filter på objektivet, og så skruer man det bare på kameraet,
omvendt.

Det er en billig løsning, men der er negativ side ved det, nemlig at du ikke
har noget automatik til fokusering, man er svjv. nødt til at køre det på
fuld blændeåbning, fokuseringen ligger fast, dvs. du skal flytte kameraet
frem og tilbage, i stedet for bare at stille skarpt på normal vis.

Jeg ville foretrække et rigtigt makroobjektiv.. har selv lige købt et 60mm
Canon ef-s usm og det er rimelig dejligt.. Det er dog også en del penge,
hvis man som du, kun skal bruge det i ny og næ... Du burde nok lede efter
noget som kan bruges på fullframe, hvis du senere hen får fingrene i sådan
noget.. Så skal du ikke til at skifte og købe nyt osv.. Ja hvis du altså
overhovedet bruger Canon, det slog mig lige, at det ikke var sikkert at du
gjorde dét :D

Glæder mig til at vi igen får lidt lys som gør det muligt at gå og have det
sjovt med sådan et objektiv :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : MW

Dato : 08-01-07 20:44

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal skyde nogle produkt skud i ny og næ. er det så en ok løsning, eller
> er det federe med en 60mm maro i stedet?

Det er først noget du skal overveje når forstørrelsgraden passerer 1:1 I
gamle dage lavede Canon nogle omvenderinge med indbygget indstillingsnekke
og de var især effektive sammen med vidvinkelobjektiver
(retrofokusobjektiver) og kun hvis du stadig kan betjene objektivets blænde.

Et andet område hvor vending af objektivet er praktisk er ved brug på en
bælg

mvh/MW

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-01-07 07:46

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

hej Thomas

har du overvejet mellemringe, jeg har en 25mm extentiontube... jeg tager
heller ikke mange macro billeder, men fik behov ved nogle små dimser til
noget produktfoto...
den mellemring er faktisk rigtig god, ihvertfald til stillesiddende
motiver.

mvh torben