Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon compatible objektiver
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-01-07 01:05

Hej

Jeg har et Canon eos30 med et Tamron SP 24-135 objektiv

Hvis man nu skulle gå hen og finde på at købe fx et Canon 400D digital
kamera...

Hvordan er det så lige med objektiverne... Troede egenligt at Digial chip´en
var samme størrelse som film, men den er altså mindre på eos400, så man skal
gange med 1,6 for at det passer zoom´en?

Men passer mit Tamron objektiv overhovedet til de nye Canon kamerer? Er det
noget med at de bliver idenficeret af en chip i canons orginale objektiver?

Ud over det hvad man man evt få for mit canon eos30 kamera med eller uden
tamron objektivet?

Takker for jeres svar, Mvh. Bjarke

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-07 01:20

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> chip´en var samme størrelse som film, men den er altså mindre på eos400,
> så man skal gange med 1,6 for at det passer zoom´en?

Din 30D sensor har samme størrlse som 400D, men det ville da være tåbeligt
at skifte fra 30D til 400D imo. Kun Canon 5D og 1Ds/1Ds mk2 har en sensor på
samme størrelse som film.

> Men passer mit Tamron objektiv overhovedet til de nye Canon kamerer? Er
> det noget med at de bliver idenficeret af en chip i canons orginale
> objektiver?

Ja, generelt passer de alle. EF fatning. Ældre Sigma kan have problemer, men
har ikke hørt om at Tamron skulle have problemer med kompatibilitet. Det er
ikke kun Canon's objektiver, der kan bruges. Du har jo allerede Tamron. Dit
spørgsmål virker lidt mystisk.

> Ud over det hvad man man evt få for mit canon eos30 kamera med eller uden
> tamron objektivet?

Det spørgsmål henvises til markedsgruppen.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-01-07 01:28

> Din 30D sensor har samme størrlse som 400D, men det ville da være tåbeligt
> at skifte fra 30D til 400D imo. Kun Canon 5D og 1Ds/1Ds mk2 har en sensor
> på samme størrelse som film.

Det er film kamera´et jeg har, ikke digital. eos30, uden D

> [...]
> Det er ikke kun Canon's objektiver, der kan bruges. Du har jo allerede
> Tamron. Dit spørgsmål virker lidt mystisk.

Ja det jo klart, når du troede det var 30D jeg havde jo..

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-07 10:26

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Det er film kamera´et jeg har, ikke digital. eos30, uden D

Ok, det overså jeg lige. Måske ikke helt vågen

> Ja det jo klart, når du troede det var 30D jeg havde jo..

Jamen så er 400D et fornuftigt valg.
mvh,
Hans

Fra : E.M.

Dato : 07-01-07 08:13

> [...]
> chip´en var samme størrelse som film, men den er altså mindre på eos400,
> så man skal gange med 1,6 for at det passer zoom´en?

Hvis du vil have samme sensor-størrelse som film, skal du op i EOS 5D men så
snakker vi om KR: 20000+.
Groft sagt kan man godt gange med 1.6 dvs. din 24-135 bliver til en
38,4-216.

> Men passer mit Tamron objektiv overhovedet til de nye Canon kamerer?

Ja den passer, du kan bruge alle objektiver med EF eller EF-S fatning.

Mvh. E.M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-07 10:22

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil have samme sensor-størrelse som film, skal du op i EOS 5D men
> så snakker vi om KR: 20000+.

En 5D kan får for ca. 2500 euro i Tyskland, så lige under 19000kr.

Mvh,
Hans

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-01-07 12:41

Bjarke Hansen skrev:
> [...]
> chip´en var samme størrelse som film, men den er altså mindre på eos400,
> så man skal gange med 1,6 for at det passer zoom´en?

Du skal gange med 1,6 for at beregne det tilsvarende billedudsnit, dvs.
24-135 kommer til at svare til et 38,4-216 mm objektiv (som EM også har
skrevet)

Derudover så er der nogen der snakker om full-frame, hvortil jeg blot
vil bemærke at det altså absolut ikke er nødvendigt for at kunne lave
papirbilleder i normale størrelser (op til 70x100 skulle være
problemfrit med 400D)

> Men passer mit Tamron objektiv overhovedet til de nye Canon kamerer? Er
> det noget med at de bliver idenficeret af en chip i canons orginale
> objektiver?

Ja det passer, der skulle ikke være noget i vejen der.

Jeg vil i øvrigt anbefale at få kitlinsen med til 400D, den er glimrende
for "almindelige mennesker", det er først hvis man vænner sig til at
bedømme i størrelsesordenen "objektiver til 3000 +", og anse
L-objektiverne som en gangbar standard, at det bliver en undermåler. Til
prisen yder det fremragende.

> Ud over det hvad man man evt få for mit canon eos30 kamera med eller
> uden tamron objektivet?

Ikke meget, desværre - tiden er løbet fra at man kunne få noget seriøst
for non-digitale SLR, jeg har beholdt mit som ekstra-hus til specielle
opgaver (bryllupper og lignende).

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Brian Lund

Dato : 07-01-07 19:56

> [...]
det
> noget med at de bliver idenficeret af en chip i canons orginale

Jeg ved ikke hvordan det er med Tamron, men med nogle ældre Sigma objektiver
kan man ikke bruge autofokus og blænde! Det kommer dog an på alderen
(Sigma)...

Jeg vil anbefale at du køber 400D _med_ kit objektivet (EF-S 18-55) ellers
kommer du helt sikkert til at savne vidvinklen (pga. 1,6x crop factor) og
merprisen er jo ikke overvældende :)

> Ud over det hvad man man evt få for mit canon eos30 kamera med eller uden
> tamron objektivet?

For huset alene kan du måske få 500 kr, kun et lille gæt uden at have set på
markedsværdien af EOS30, men det er jo et fint kamera.

Brian