Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udløsning af studioflash
Fra : sth

Dato : 06-01-07 20:28

Hej til alle i gruppen og godt nytår!

Jeg arbejder i et firma, hvor jeg bl.a. fotograferer medarbejderne. I denne
uge havde jeg linet firmaets nye studioflashanlæg op, men IR transmitteren
døde totalt. Trals, men leverandøren var kvik til at sende en ny straks.

Jeg ville så i min kvide forsøge at udløse anlægget med min påmonterede
flash. Jeg bruger Nikon D70 og SB800. Det var ingen succes, idet jeg brugte
manuel indstilling af lukkeren og flashen derfor udstøder 3 "testblink"
"antirødøjeblink" eller hvad man nu kalder dem og så er studioflashen jo
udløst når billet tages.

Mit spørgsmål er derfor, hvad kunne jeg have gjort for at løse problemet?.
Kunne jeg have klaret det gennem indstillinger af kamera eller flash? Måske
sat et stykke gaffatape over blitzen og så brugt kabel?

Håber at noget har et godt råd.

mvh
Steen

Fra : HKJ

Dato : 06-01-07 20:41

sth wrote:
> Mit spørgsmål er derfor, hvad kunne jeg have gjort for at løse problemet?.
> Kunne jeg have klaret det gennem indstillinger af kamera eller flash? Måske
> sat et stykke gaffatape over blitzen og så brugt kabel?

Indstil flashen til M og ikke noget med røde øjne, så virker det fint.

Det vil nok også være en god ide at bruge en lav styrke så flashen ikke
blander sig i eksponeringen.

Du skal selvfølgelig også have kameraet i M og 1/60 sec og en blænde der
passer til hvad din flahsmåler viser, eller brug historigrammet til at
justere blænden.

Fra : Kim Andersen

Dato : 07-01-07 13:50

Hej

Dit problem er fasktisk beskrevet i manualen til SB-800. Har lige selv købt
en.
Der er et eller anden pre-flash der skal slåes fra, jeg kan bare ikke huske
om det er i kameraet eller på blitzen.
De blink der kommer før det "rigtige" bruges af blitzen i I-TTL til at
beregnes korrekt belysning. Men der virker bare ikke sammen med studielys!

MVh

Kim