Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalisering af ældre negativer.
Fra : Leif

Dato : 06-01-07 18:16

6x9 cm
Jeg har netop indscannet mine gamle 6x9 fra en bokskamera optaget
omkring 1954. Jeg har en Canon 8000F scanner og lavede en ramme af sort
karton svarende til rammen til 5 x 5 monteret dias.
Filmscannerfunktionen kan klare op til lidt over 6 cm bredde. Der kan
være to negativer ad gangen. Enkelte krævede sær- og alenebehandling i
form af en sort maske omkring negativet. Dette var tilfældet, når der
var en lys stribe ( skibsmast) tværs over billedet. Jeg valgte opløsning
600 på scanneren - det tager tid men man får pæne store billeder.

9X12 cm glasplader
Jeg har arvet en mindre samling fra min svigerfar. De er for store til
at kunne scannes i Canon 8000F. Jeg byggede en lille trækasse med en
åben siden og uden låg, høj nok til at to sparepærer (varmen
begrænsende) kunne ligge i den. Ved en glarmester fik/købte jeg et
stykke mælkeglas som bruges som låg. Glaspladen blev lagt på glaspladen
med den nødvendig afskærmning lavet af sort karton. Med mit Nikon D70s
og en nærlinse fik jeg meget fine affotograferinger af glaspladerne der
blev videre behandlet i PaintShopPro 10. Denne metode kan også bruges
til 6x9 negativer, men disse kræver en ramme for at forblive planen.

mvh
Leif Johansen