Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ang. polfilter!
Fra : Guldbille

Dato : 06-01-07 13:27

Er der nogen, der har erfaring med brug af polfilter til Olympus E-500
- Evt. med anbefaling af et bestemt fabrikat?

Fra : Jens Gregersen

Dato : 06-01-07 14:54

Guldbille wrote:
> Er der nogen, der har erfaring med brug af polfilter til Olympus E-500
> - Evt. med anbefaling af et bestemt fabrikat?

Jeg har et Hama polfilter til mit E-500. Jeg købte kit-sættet med to
linser brugt, og så fulgte der både UV- og pol-filter med. Jeg har ikke
prøvet andre, men Hama'et fungerer fint for mig.

--
Jens Gregersen [9000 Aalborg]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-07 17:36

> Er der nogen, der har erfaring med brug af polfilter til Olympus E-500

Næ!

> - Evt. med anbefaling af et bestemt fabrikat?

Hoya er en af dem der bliver anbefalet meget, jeg har da også selv et
Hoya og det virker fint, men jeg kan nu ikke rigtigt se forskel på
dét og mit Hama! (Har dog ikke lavet nogen pixel-sammenlignings-test)

Brian

Fra :    ab©

Dato : 06-01-07 20:00

"Guldbille" <bille@bossov.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaring med brug af polfilter til Olympus E-500
> - Evt. med anbefaling af et bestemt fabrikat?

Nu er brug af pol-filter jo ikke "mærke-bestemt", så valget er formentlig
ikke anderledes på et Olympus end på alle andre kameraer - ret beset er der
jo tale om et rent optisk fænomen, der ikke ændres i forhold til det
anvendte kamera.

Noget andet er så, at næsten alle anbefaler et cirkulært - det gør jeg ikke.
Et lineært er efter min mening klart at foretrække, hvis man ønsker at
arbejde med den kraftigst mulige virkning. At den indbyggede belysningsmåler
i ekstreme tilfælde kan blive snydt, kan man jo tage højde over for ved at
være ekstra omhyggelig med at kontrollere resultatet.

ab©

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-01-07 03:35

" ab©"

> [...]
> belysningsmåler i ekstreme tilfælde kan blive snydt, kan man jo tage højde
> over for ved at være ekstra omhyggelig med at kontrollere resultatet.

UPS - det kan du ikke mene ab - et cirkulært laver præcis samme
effekt som et liniært, fordi det er et liniært, men med et ekstra lag
der scrampler det polariserede lys inden det når, spegl/lysmåler/AF.

Hvis du kan se forskel må det være forskellen i den polariserende
folie forskellige firmaer bruger, det har ikke noget at gøre med om
det er cirkulært eller liniært. -max-

Fra : Preben

Dato : 06-01-07 22:57

Guldbille skrev:
> Er der nogen, der har erfaring med brug af polfilter til Olympus E-500
> - Evt. med anbefaling af et bestemt fabrikat?

Jeg har generelt set ladet mig fortælle (via forums på nettet) at B+W
Kaesemann MRC filtre er superbe i optisk kvalitet, men det skal også
siges at de koster lidt ekstra, men jeg ville selv vælge det.

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-01-07 11:07

On Jan 7, 3:35 am, ";o\)-max-" <m...@amarzone.dk> wrote:
> et cirkulært laver præcis samme
> effekt som et liniært, fordi det er et liniært, men med et ekstra lag
> der scrampler det polariserede lys inden det når, spegl/lysmåler/AF.

Aha! Så giver det endelig mening for mig, med cirkulære polfiltre, og
forstyrrelse af autofokus mv. Mange tak for den simple forklaring. :)

--
Mvh.

Niels Andersen