Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon linser til D50
Fra : Happy Diver

Dato : 02-01-07 14:45

Hej NG.

Når man nu har sine AF linser til et Nikon F55 kan man så bare anvende
linserne til f.eks. et D50?

Jeg kan se på Nikons hjemmeside at de har "digitale linser", men er
der en forskel eller...?

MVH
Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-01-07 14:49

Happy Diver (slet NVHD4) skrev:
> [...]
> linserne til f.eks. et D50?
>
> Jeg kan se på Nikons hjemmeside at de har "digitale linser", men er

hos bythom (Thom Hogan) kan du se alt om dette

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Happy Diver

Dato : 02-01-07 14:59

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> skrev:

>hos bythom (Thom Hogan) kan du se
>alt om dette
>
>--
>Med venlig hilsen, Ole Larsen.
>New Images And Design, nov. 2006
>http://Olelarsen.eu/

Okay, ved du hvor jeg skal trykke for hans
hjemmeside er rimelig stor...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-01-07 15:43

Happy Diver (slet NVHD4) wrote:
> Hej NG.
>
> Når man nu har sine AF linser til et Nikon F55 kan man så bare anvende
> linserne til f.eks. et D50?

sandsynligvis. Google ("nikon lens compatibility") giver mange links, og
den første er fin nok:
http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

> Jeg kan se på Nikons hjemmeside at de har "digitale linser", men er
> der en forskel eller...?

Ja, dem, de kalder digitale har en mindre dækningscirkel, og kan ikke
bruges på 24x36mm kameraer. Den anden vej er der ikke problemer.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-01-07 15:44

Bo Bjerre wrote:

> Ja, dem, de kalder digitale har en mindre dækningscirkel, og kan ikke
> bruges på 24x36mm kameraer. Den anden vej er der ikke problemer.

-derfor kan de laves mindre lettere og billigere.

Bo //

Fra : P. Rongsted

Dato : 02-01-07 15:45

On 02 Jan 2007 13:44:58 GMT, Happy Diver <skumbanandk@NVHD4yahoo.dk>
(slet NVHD4) wrote:

>Hej NG.
>
>Når man nu har sine AF linser til et Nikon F55 kan man så bare anvende
>linserne til f.eks. et D50?

Ja. Hvis de virker med F55, så virker de også med D50.

Peter

Fra : Christian Cederberg

Dato : 02-01-07 16:14

(slet NVHD4) wrote:

>Hej NG.
>
>Når man nu har sine AF linser til et Nikon F55 kan man så bare anvende
>linserne til f.eks. et D50?

Alle Nikon AF objektiver kan anvendes på D50. Det er kun den nye D40,
der giver problemer, da den kun understøtter autofokus med AF-S
objektiver, med indbygget motor.

>Jeg kan se på Nikons hjemmeside at de har "digitale linser", men er
>der en forskel eller...?

Ja, de "digitale objektiver" kan typisk kun anvendes på et digitalt
hus. På dit F55 vil du se en sort rand i søgerfeltet med et sådant
objektiv - ihvertfald på visse brændvidder.

Det skyldes at chippen i digitalkameraerne er mindre end end et
almindeligt negativ/diapositiv der er 24 x 36 mm.

Christian Cederberg
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
For mig stoppede udviklingen hos DSB 31. maj 1970.

Fra : HKJ

Dato : 02-01-07 17:50

Happy Diver (slet NVHD4) wrote:
> Når man nu har sine AF linser til et Nikon F55 kan man så bare anvende
> linserne til f.eks. et D50?

Ja, men du vil være nød til at supplere med en mere vidvinklet optik,
der er en grund til at de medfølgende optikker starter ved 17 eller 18 mm.

> Jeg kan se på Nikons hjemmeside at de har "digitale linser", men er
> der en forskel eller...?

Ikke i forhold til D50, men de kan ikke nødvendigvis bruges på et film
kamera.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-01-07 18:13

HKJ wrote:

> Ja, men du vil være nød til at supplere med en mere vidvinklet optik,
> der er en grund til at de medfølgende optikker starter ved 17 eller 18 mm.

.... bliver nødt til bliver nødt til. foreløbig ved ingen af os hvilke
brændvidder Lars har.

Men det er rigtigt, at når man (på Nikon) forlader film og går digital,
ændres billedvinklen, så man skal gange brændvidderne ved digital med
1.5 for at ramme samme vinkel i 24x36mm

Bo //

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-01-07 18:51

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det er rigtigt, at når man (på Nikon) forlader film og går digital,
> ændres billedvinklen, så man skal gange brændvidderne ved digital med 1.5

Jeg havde et F75 med tilhørende kit optik på 28-100 mm (eller har stadig) og
håbede jeg kunne bruge det da jeg skiftede til D200. Det viste sig dog at
optikken ikke tegnede ret godt på det mindre "negativ". Så det der så skarpt
ud på 35 mm. film ikke var ret godt når billedet skulle forstørres det mere
fra det digitale medie.
Jeg har dog med succes brugt en 50 mm. der tegner rigtig skarpt.

mvh
Ole

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-01-07 20:11

Ole Pedersen wrote:

> [...]
> ud på 35 mm. film ikke var ret godt når billedet skulle forstørres det mere

Ja, der er en anden ting. Jeg tog ikke stilling til at der findes god og
dårlig optik. Kun om det er muligt at benytte dem sammen med huset.

Det er også rigtigt, at når det billeddannende element (film eller chip)
er mindre, skal der forstørres mere. Og så bliver fejlene mere synlige.

Bo //

Fra : Happy Diver

Dato : 02-01-07 19:12

Fra : Happy Diver

Dato : 02-01-07 19:13

Bo Bjerre <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev:

> [...]

Jeg har blandt andet en telelinse (Nikkor AF
70-300) og det kunne jo være fedt hvis man bare
kunne bruge de gamler linser når man gik digital...
/Lars

Fra : HKJ

Dato : 02-01-07 19:20

Happy Diver (slet BD3OK) wrote:
> Jeg har blandt andet en telelinse (Nikkor AF
> 70-300) og det kunne jo være fedt hvis man bare
> kunne bruge de gamler linser når man gik digital...

Det bliver rigtig langt rækkende når du sætter den på en D50.

Fra :    ab©

Dato : 03-01-07 01:36

"Happy Diver (slet BD3OK)" <skumbanandk@BD3OKyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har blandt andet en telelinse (Nikkor AF
> 70-300) og det kunne jo være fedt hvis man bare
> kunne bruge de gamler linser når man gik digital...

Er der tale om "G"-versionen, er kvaliteten noget under middel -
"ED"-versionen er rimelig.

ab©

Fra : Happy Diver

Dato : 03-01-07 11:47

ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev:

>"Happy Diver (slet BD3OK)"
><skumbanandk@BD3OKyahoo.dk> skrev i en meddelelse
>.news.tele.dk...

>Er der tale om "G"-versionen, er
>kvaliteten noget under middel -
>"ED"-versionen er rimelig.
>
>ab©

Det er nu G versionen...
Men har også en 18-70 jeg gerne ville fortsætte
med, for den er ok.

Fra : Christian Cederberg

Dato : 03-01-07 13:00

On 03 Jan 2007 10:47:04 GMT, Happy Diver <skumbanandk@FI1ZSyahoo.dk>
(slet FI1ZS) wrote:

>Men har også en 18-70 jeg gerne ville fortsætte
>med, for den er ok.

Har du haft en Nikon 18-70 til en Nikon F55?
Du må da have haft sorte rande på billederne (vignettering) ihvertfald
mellem 18 og ca. 30 mm.