Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 30D, "pletter" på billederne
Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-06 10:59

Hej,

Jeg fik et 30d i julegave af fruen, og det er jo et fint kamera men der
er en plet på billederne:

http://www.oldnewz.dk/plet1.jpg
og
http://www.oldnewz.dk/plet2.jpg

Hvor kommer pletten fra?

-Thomas

Fra : HCS [4000]

Dato : 31-12-06 11:16

Billederne er for små til man rigtigt kan se hvad det er. Prøv at zoome ind
på det, og henvis til ny billeder.
--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

www.pbase.com/hcstune

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-06 11:29

HCS [4000] skrev:
> Billederne er for små til man rigtigt kan se hvad det er. Prøv at zoome ind
> på det, og henvis til ny billeder.

Det er lagt ud i fuld opløsning, måske er det din browser der tilpasser
det? Prøv at gemme billedet og åbne det i f.eks. photoshop.

-Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-12-06 11:39

Thomas Jensen skrev:

> Det er lagt ud i fuld opløsning, måske er det din browser der tilpasser
> det? Prøv at gemme billedet og åbne det i f.eks. photoshop.
>
> -Thomas
Nej, det gider jeg ikke. Du kunne lave et udsnit om du ønsker hjælp.

Umiddelbart ligner det fedtpletter på tapetet men er nok pletter
på filter/optik/sensor

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-06 12:04

Hej

> Umiddelbart ligner det fedtpletter på tapetet men er nok pletter
> på filter/optik/sensor

http://www.oldnewz.dk/crop1.jpg
http://www.oldnewz.dk/crop2.jpg

og originalerne fra kameraet:

http://www.oldnewz.dk/img_0671.jpg
http://www.oldnewz.dk/img_0673.jpg

Ja det ligner fedtpletter på tapetet (og det er også en nærliggende
forklaring, billedet kommer fra min datters værelse), men pletten er
synlig på alle billeder af en jævn flade.

Jeg har forsøgt at rense objektivet, men det hjælper ikke rigtigt.

-Thomas

Fra : E.M.

Dato : 31-12-06 12:10

> [...]
> synlig på alle billeder af en jævn flade.
>
> Jeg har forsøgt at rense objektivet, men det hjælper ikke rigtigt.

Jeg tror det er skidt på sensoren, prøv forsigtigt at puste på sensoren med
en blæsebold, husk at holde kameraet på hovedet (hullet nedad)

Mvh. E.M.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-06 12:15

Hej,

> Jeg tror det er skidt på sensoren, prøv forsigtigt at puste på sensoren med
> en blæsebold, husk at holde kameraet på hovedet (hullet nedad)

Jeg har lige haft objektivet fjernet og der sidder noget på sensoren
lige deromkring hvor pletten er. Men jeg må nok vente til efter nytår,
jeg skal have fat i en blæsebold og apotek/fotohandler har vist lukket nu.

Jeg troede ellers at støv på sensoren ville fremstå som "skarpe" pletter ?

-Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 12:24

> Hej,
>

> Jeg troede ellers at støv på sensoren ville fremstå som "skarpe" pletter ?

Det vil fremstå som skarpere pletter, hvis du blænder objektivet ned. Prøv
at gå udenfor og tag et billede af himlen på bl. 16-22.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-06 13:54

Hej,

> Det vil fremstå som skarpere pletter, hvis du blænder objektivet ned. Prøv
> at gå udenfor og tag et billede af himlen på bl. 16-22.

Det ser det ud til :) - der er en fin stor plet og nogle mindre.

http://www.oldnewz.dk/img_0684.jpg

Nå men der er vel ikke andet at gøre end at tage på apoteket efter en
blæsebold på tirsdag.

Godt nytår
-Thomas

Fra : E.M.

Dato : 31-12-06 14:33

> [...]
>
> http://www.oldnewz.dk/img_0684.jpg
>
> Nå men der er vel ikke andet at gøre end at tage på apoteket efter en

Føj for den, det er rigtig mange pletter du har på den sensor, jeg er bange
for at en blæsebold ikke kan gøre det, du må nok overveje at anskaffe noget
"sensor-swap" + Eclipse, eller lignende

Mvh. E.M.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-06 16:06

Hej

> Føj for den, det er rigtig mange pletter du har på den sensor, jeg er bange
> for at en blæsebold ikke kan gøre det, du må nok overveje at anskaffe noget
> "sensor-swap" + Eclipse, eller lignende

Hvor kan det købes?

Kan man få sensoren renset hos den lokale foto butik eller skal det til
Canons værksted?

Jeg fatter ikke hvordan der er kommet så meget støv. Jeg fik kameraet
for en uge siden og jeg fjernede plastik dimserne og skruede linsen på
med det samme og den har ikke været fjernet siden??

-Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-12-06 16:27

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> for en uge siden og jeg fjernede plastik dimserne og skruede linsen på
> med det samme og den har ikke været fjernet siden??

Erfaringen (min) siger mig at du lige så godt kan acceptere det. Jeg har
selv prøvet at bekæmpe det m. bl. Eclipse og pec pads og der er svært at
få bedre i mere end 1 objektivskift. Og det tager ikke lang tid at
fjerne på de få billeder, det er værd at gøre noget ved.

Fra : E.M.

Dato : 31-12-06 17:22

> Kan man få sensoren renset hos den lokale foto butik eller skal det til
> Canons værksted?

Den lokale burde kunne klare det, men det er nu ikke så svært, du skal bare
have de rigtige remedier.

Jeg mener Sensor-swap & Eclipse kan købes hos Hother, men jeg er ikke helt
sikker..

> Jeg fatter ikke hvordan der er kommet så meget støv. Jeg fik kameraet for
> en uge siden og jeg fjernede plastik dimserne og skruede linsen på med det
> samme og den har ikke været fjernet siden??

Det skidt kan sagtens have været der fra fabrikken, jeg har hørt en lille
fugl synge om at 30D skulle kunne "generere" støv, hvordan ved jeg ikke, men
den skulle være værre end 20D, så du må nok vænne dig til at rense den med
jævne mellemrum.

Mvh. E.M.

Fra : Per O.

Dato : 01-01-07 14:44

> Hej

> Hvor kan det købes?

Brug dog Google.com til at finde svarene .. Google er din ven

Nå pyt .. jeg har selv købt Sensor Swab hos http://www.hother.dk/ og de
handler også med almindelige dødelige hobbyfotografer, og er meget flinke.
Jeg skulle overføre pengene før de sendte varen, men der var ellers ingen
problemer i den sag. Kan anbefales og virker fint til rensning af sensorer.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Ole Hetland

Dato : 31-12-06 16:53

E.M. wrote:
> [...]

Hvis du har en lille mårhårspensel - sådan en man bruger til akvarelmaling -
så kan du let rense din sensor inden det nye år.
Penslen skal naturligvis være ren og tør.

Godt nytår
Ole

Fra : Kenneth K.

Dato : 31-12-06 12:28

On Sun, 31 Dec 2006 12:14:57 +0100, Thomas Jensen <news@kauf[dot]dk> wrote:

Jeg er enig med E.M., det ligner støv på sensoren.

> Jeg troede ellers at støv på sensoren ville fremstå som "skarpe" pletter

Det afhænger af hvilken blænde du bruger. Dine billeder er taget ved f/5.6
ifg. EXIF og der er støv ikke ret tydeligt, præcis som du selv ser. Prøv
at gå udenfor og ta' et billede lige op i himlen/skyerne på dit objektivs
mindste blænde. F.eks på f/22-32 eller lign. så vil støvet blive meget
tydeligere og du vil sikkert også kunne få øje på noget mere.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-12-06 12:30

Thomas Jensen skrev i 45979bb1$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Jeg troede ellers at støv på sensoren ville fremstå som "skarpe"
> pletter ?

Afhænger af blænden.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : John Larsson

Dato : 31-12-06 12:19

Thomas Jensen <news@kauf[dot]dk> writes:
>Hej,
>
>Jeg fik et 30d i julegave af fruen, og det er jo et fint kamera men der
> [...]

Jeg er et pænt menneske med pli!

Fra : Brian Lund

Dato : 31-12-06 14:10

> Jeg fik et 30d i julegave af fruen, og det er jo et fint kamera men der
> [...]

Jeg vil indrømme at jeg på de to billeder ikke kan se en eneste plet som jeg
vil vurdere at komme fra noget der er inde i kameraet!!
Jeg kan kun se HVIDE pletter, og de sidder forskellige steder på billederne.
Støv fil fremstå som mørke pletter da det blokerer lyset! Og så vil
pletterne iøvrigt være samme sted hver gang, medmindre du har f.eks. haft
kameraet åbent for at forsøge at puste det ud.

Brian