Opvejning
Fra : Bent

Dato : 19-01-07 18:31

Er der nogle her i gruppen der har erfaringer med opvejning af Cv, jeg er
ejer af en importørene skriver på deres hjemmeside kan vejes op med kg. 200
men hvordan foregår det, og kan man bare køre til syn med vognen eller hvad

Bent

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-01-07 19:10

"Bent" <benttilst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 200 men hvordan foregår det, og kan man bare køre til syn med vognen eller

Jamen start med at fatte lommelygten og en varm, gammel jakke.
For første trin er lige at kravle ind under cv'en og finde akselens
typeplade -
der står hvad akselen maksimalt må bære.
Passer den vægt med det, du læst på importørens hjemmeside er jeg ikke helt
sikker på hvordan du fortsætter; enten skal du bare til syn med cv'en og
bede dem ændre totalvægten eller også er du nødt til at have en attest med
fra fabrikken på at cv'en er bygget til at bære hvad der står på akselen.
Denne kan importør/forhandler sikkert lever. Sikkert fordi jeg har læst om
tilfælde hvor den danske importør har været svinedyr med sådan en attest -
og hvor folk har haft held med at få den gratis fra fabrikken i stedet...
Men der skal nok snart komme svar fra nogle, som er sikre på den del.

Står der ikke højere vægt på akselen end cv'ens nuværende totalvægt er det
sandsynligvis billigere at skifte cv'en end at skifte akselen !

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-01-07 14:35

Jesper Hedegaard wrote:

> Jamen start med at fatte lommelygten og en varm, gammel jakke.
> For første trin er lige at kravle ind under cv'en og finde akselens
> typeplade -
> der står hvad akselen maksimalt må bære.

Nemlig ja.

> [...]
> have en attest med fra fabrikken på at cv'en er bygget til at bære
> hvad der står på akselen. Denne kan importør/forhandler sikkert

Eller du kan købe den i udlandet - sandsynligvis billigere. Køb hos
forhandler eller henvend dig direkte til importør.

> [...]
> haft held med at få den gratis fra fabrikken i stedet... Men der skal
> nok snart komme svar fra nogle, som er sikre på den del.

Jeg er sikkker :)

> Står der ikke højere vægt på akselen end cv'ens nuværende totalvægt
> er det sandsynligvis billigere at skifte cv'en end at skifte akselen !

Rigtigt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bent

Dato : 20-01-07 17:37

Tak for svaret fra jer begge, jeg er efter dette blevet enig med mig selv om
og køre vognen til forhandleren og lade ham klare resten, vognen er kun ca
et halt år gammel, så enten kan det lade sig gøre eller den må fortsætte med
den vægt den nu engang er registreret med.

Bent

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-01-07 22:55

Bent wrote:
> [...]
> vognen er kun ca et halt år gammel, så enten kan det lade sig gøre
> eller den må fortsætte med den vægt den nu engang er registreret med.

Dumt at køre til forhandleren når du kan gøre det selv, det kræver bare lidt
benarbejde. Men først må du ned på ryggen...

--
Per, Esbjerg

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-01-07 01:00

> [...]
> ca et halt år gammel, så enten kan det lade sig gøre eller den må
> fortsætte med den vægt den nu engang er registreret med.

Jeg kan så lige beskrive min oplevelse, som jeg tidligere har beskrevet:
I oktober fik jeg opvejet en Hobby.
Jeg gjorde følgende. Fandt stelnummeret på vognen og ringede til den danske
Hobbyimportør. Ud fra stelnummeret kunne han se, hvilken vogn det drejede
sig om, hvilken aksel den var forsynet med, samt om den så måtte vejes op.
Da det var konstateret, at jeg godt kunne få vejet den op, fik jeg oplyst,
at det ville koste 1250 kr. ialt, som jeg sendte til dem.
De skaffede så en dataerklæring fra Hobby fabrikken, hvor der blev givet
garanti for, at vognen måtte køre veje op til 1300 kg i totalvægt (var
standard godkendt til 1200 kg). Derudover sendte de et nyt
typegodkendelsesskilt til vognen. Herefter til syn med papirer og skilt,
hvorefter den blev godkendt til den nye vægt uden problemer.
Det afgørende i forløbet var, at den var forsynet med en aksel, som var
godkendt til 1300 kg, hvilket kunne ses via stelnr.

Kurt

Fra : Kjeld Andersen

Dato : 22-01-07 11:59

> [...]
>erfaringer med opvejning af Cv, jeg er
>ejer af en importørene skriver på
>deres hjemmeside kan vejes op med kg. 200

Jeg kan fortælle at jeg arbejder på at få vores Hobby 440 opvejet
fra 1200 kg. til 1350 kg., og at forløbet er som Kurt beskriver,
også prisen, jeg har så fået oplyst fra hobby-importøren, at der
skal andre dæk på, for at den kan synes,
nuværende dæktype er 195/70 R14, som skal udskiftes til 185 R14 C.

Det man også lige skal være opmærksom på er problematikken omkring
trailerkørekort/alm.kørekort, det er noget med at totalvægten på hele
vogntoget
ikke må overstige 3500 kg. og/eller campingvognens totalvægt ikke må
være
større end bilens egenvægt + 50 kg.

Kjeld