MacBook 2.0
Fra : lauritsfrossing@gmai~

Dato : 05-02-07 20:55

Jeg er lige ved at købe en MacBook 2.0 white, og vil gerne høre jeres
erfaringer med denne maskine.

Bliver den meget varm - nogle nævner varm bund og omkring nogle af
tasterne?
Apple er nævnt som dårlig service leverandør - bla. i TV. Er MacBook
ofte fejlramt?
Er Apple service normalt ok?

Og lidt teknik - er 1GB ram nok til studiebrug? Er der bagdele ved 2GB
ram - fx. kortere batteritid?

Jeg håber I kan hjælpe mig - jeg synes maskinen virker lækker, men har
ikke egne erfaringer med Apple pc'er.

mvh Laurits

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-07 21:15

<lauritsfrossing@gmail.com> wrote:

> Jeg er lige ved at købe en MacBook 2.0 white, og vil gerne høre jeres
> erfaringer med denne maskine.
>
> Bliver den meget varm - nogle nævner varm bund og omkring nogle af
> tasterne?

ikke i min erfaring.

> Apple er nævnt som dårlig service leverandør - bla. i TV. Er MacBook
> ofte fejlramt?
> Er Apple service normalt ok?

Apples service er som al service på IT udstyr, dvs. absurd ringe til
tide, kanon til andre tider ... jeg har ikke haft store problemer.

> Og lidt teknik - er 1GB ram nok til studiebrug? Er der bagdele ved 2GB
> ram - fx. kortere batteritid?

nix
¨
> Jeg håber I kan hjælpe mig - jeg synes maskinen virker lækker, men har
> ikke egne erfaringer med Apple pc'er.

Det er en mac ... ikke en PC ;)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : J.K.Arning

Dato : 05-02-07 21:41

On Mon, 5 Feb 2007 21:15:21 +0100, Thomas von Hassel wrote:

> Det er en mac ... ikke en PC ;)

Hvis det ikke er en personal computer, hvad er det så?

--
:: J.K.Arning :: 05-02-2007 21:40:45 :: http://arning.dk ::

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-02-07 22:01

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Hvis det ikke er en personal computer, hvad er det så?

Normalt knyttes betegnelsen PC sammen med IBM. Derfor er PC blevet
synonym for computere der er baseret på intel eller intel-lignende
processorer. Apples computere har hidtil ikke været baseret på
intel-processorer, hvorfor der har været en grundlæggende forskel på
Apples computere og dem der var IBM-kompatible. Det er interessant at se
hvordan det videre vil udvikle sig.

~ Jørgen

Fra : J.K.Arning

Dato : 06-02-07 21:31

On Mon, 5 Feb 2007 22:00:34 +0100, Jørgen Tietze wrote:

> Normalt knyttes betegnelsen PC sammen med IBM.

På linje med dem der mener at enhver webmail er en hotmail.

Jeg ved det men en PC er nu engang ikke kun en x86 eller lignende det er
hvad det står for, en Personal Computer og det er en mac også.

--
:: J.K.Arning :: 06-02-2007 21:29:23 :: http://arning.dk ::

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-02-07 05:54

> [...]

> Jeg ved det men en PC er nu engang ikke kun en x86 eller lignende det er
> hvad det står for, en Personal Computer og det er en mac også.

Ja netop - jeg mener bare ikke det kan betale sig at kæmpe mod
vindmøller. Selvom man kan drile folk med at de ikke har tænkt over
hvordan de bruger betegnelsen PC (og endda få de fleste til at tænke),
så er det nok de færreste der begynder at bruge ordet anderledes. Men
jeg synes da det er en gloværdig indsats

Mac i kontrast til pc står også for noget andet end bare ikke-pc og det
kan måske være meget godt Desuden synes jeg det er lidt sjovt når
man begynder at kalde Mac for MAC med store typer, ligesom PC skrives.
Mac er vel et (forkortet) navneord, hvor PC er en egentlig forkortelse,
ligesom IBM.

~ Jørgen

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 07-02-07 10:49

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> man begynder at kalde Mac for MAC med store typer, ligesom PC skrives.
> Mac er vel et (forkortet) navneord, hvor PC er en egentlig forkortelse,

Det synes jeg så til gengæld er død irriterende. Jeg kan til tider være
den største flueknepper, og derfor irriterer det mig endeløst når folk
skriver MAC fremfor Mac. MAC er jo lidt ligesom en nummerplade til
netkort, et unikt ID.
Den værste er dog når folk siger "en PC'er". NEEEJ!.. Det hedder en PC,
forkortelse af Personal Computer, altså er det sidste "er" i "PC'er"
mere end almindelig overflødigt.

Ahh.. Det føltes godt :)

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-02-07 22:04

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> [...]
> Den værste er dog når folk siger "en PC'er". NEEEJ!.. Det hedder en PC,
> forkortelse af Personal Computer, altså er det sidste "er" i "PC'er"

Hehe, jeg prøvede at moderere det lidt Jeg havde helt glemt
irritationen over cc:00:ff:ee:24:68.

~ Jørgen

--
Ahhh, der er ikke noget som det kolde bads filosofi...
- parafrase: Husted, Jørgen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-07 22:18

mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh [2740]) writes:

> Det synes jeg så til gengæld er død irriterende. Jeg kan til tider være
> den største flueknepper, og derfor irriterer det mig endeløst når folk

Uha, dyresex i Macgruppen. Vi spreder os nu bredt herinde :)

> Den værste er dog når folk siger "en PC'er". NEEEJ!.. Det hedder en PC,
> forkortelse af Personal Computer, altså er det sidste "er" i "PC'er"
> mere end almindelig overflødigt.

Burde det så ikke hedde "p.c." på dansk?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 23:01

On 2007-02-07 22:17:45 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Uha, dyresex i Macgruppen. Vi spreder os nu bredt herinde :)

> Burde det så ikke hedde "p.c." på dansk?

Nej:

pc subst. pc'en, pc'er, pc'erne
1. en computer der består af et kabinet med bl.a. en harddisk og af en
skærm og et tastatur, og som fx bruges til tekstbehandling. Fork. af
engelsk personal computer. = COMPUTER e pc-kørekort e hjemme-pc

Forkortelser
Store bogstaver: Svarende til de uforkortede ord skrives der små eller
store bogstaver i
forkortelser som fx a-kraft, edb, hf, lsd, p-pille, ubåd, uland, wc og
fx DSB, FN, OPEC,
USA, ATP, ISBN. Men mange forkortelser skrives dog også med stort selv om de
uforkortede ord er med lille, fx BNP, FM, IK, MF, PR.

Forkortelser der kan læses som rigtige ord, kan skrives med stort
begyndelsesbogstav
alene, fx NATO el. Nato, OPEC el. Opec, UNESCO el. Unesco.

Med stort skrives også forkortelser for grundstoffer og deres
forbindelser, fx C, Cl, H, He,
Na, NaCl.

Forkortelsespunktum bruges i forkortelser som fx ca., bl.a., kr., Kbh.
og Chr. Winther.

I visse forkortede ordforbindelser kan der sættes forkortelsespunktum
efter hele
ordforbindelsen eller efter hver ordforkortelse, fx mfl. el. m.fl.,
mht. el. m.h.t., th. el. t.h.

Der sættes ikke forkortelsespunktum efter fx og heller ikke efter
internationalt brugte
måleenheder som fx cm, m, g, dl, kHz, dB, A, W.

Der sættes heller ikke forkortelsespunktum når den forkortede form også
anvendes i det
talte sprog, fx bh, tv, edb, MF, SAS, NATO. Dog er der punktum i delvis
forkortede navne
og i visse akademiske titler, fx H.C. Andersen, Storm P., cand.mag.,
dr.med.vet.

(Kilde: Politikens Store Ordbog for pc/Mac)
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 08-02-07 04:49

> Der sættes ikke forkortelsespunktum efter fx og heller ikke efter
> internationalt brugte
> måleenheder som fx cm, m, g, dl, kHz, dB, A, W.

Står der virkelig det? Står der også, _hvornår_ det er implementeret?
Altså, at det skrives fx og åbenbart ikke f.eks.?

> (Kilde: Politikens Store Ordbog for pc/Mac)

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-07 07:18

On 2007-02-08 04:49:25 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> Står der virkelig det? Står der også, _hvornår_ det er implementeret?
> Altså, at det skrives fx og åbenbart ikke f.eks.?

Jeg bliver også tit forbløffet over det, der står i ordbøger og
grammatikbøger. Jo ældre jeg bliver, des sværere synes jeg faktisk, det
er at skrive eller tale dansk. Der er faktisk også mange steder, hvor
man selv kan vælge mellem flere muligheder. Det er ikke altid helt
firkantet. For eksempel er fx og f.eks. synonymer, og det er en
smagssag, hvilken man ønsker at benytte.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik

Dato : 08-02-07 20:09

On 2007-02-07 22:17:45 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:
> Burde det så ikke hedde "p.c." på dansk?

Nej. i dette tilfælde er der tale om et Akronym, altså dannet af
sammentrækning af oftest forbogstaver i to eller flere ord, f.eks. PET
Politiets Efterretnings Tjeneste, HK Heste Kræfter, VW Volks Wagen etc.
bogstaverne skrives med stor, og adskildes herfor ikke med punktum. Et
akronym udtales altid på det sprog som man taler. Jeg kan blive
vandvittig når folk altid skal vrænge f.eks. IBM ud med amerikansk
accent. Der er jo ingen der vil give sig i kast med at udtale KGB på
russisk vel?????

Ja det var rart at få det ud...

Hilsen Henrik Palshøj = HP = Horse Power

Ps.: Prøv at søg på www.acronymfinder.com

Fra : Christian Hansen

Dato : 23-02-07 11:23

J.K.Arning skrev:

> På linje med dem der mener at enhver webmail er en hotmail.

Og de, der konserkvent siger harddiske om kabinettet - og flere steder
kan man købe cpu-holdere - men det er altså ikke bundkort, men holdere
til kabinettet :) - sådan er der så meget - og min Mac er i den grad en
pc :)

Mvh Christian

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-02-07 21:49

<lauritsfrossing@gmail.com> wrote:

> Bliver den meget varm - nogle nævner varm bund og omkring nogle af
> tasterne?

Den bliver lun og er ubehagelig at sidde med i skødet i lang tid. Man
kan dog placere den ovenpå et tomt ringbind eller en mappe og herefter
ovenpå lårene.

> Apple er nævnt som dårlig service leverandør - bla. i TV. Er MacBook
> ofte fejlramt?

Ja første generation af MacBooks havde mange problemer. På TV (Kontant)
har de dog ikke formået at præsentere problemstillingen.

> Er Apple service normalt ok?

Ja, den er ok. Ikke særligt ringe, men heller ikke noget fantastisk.
Reparationer tager tid hos Apple såvel, som Dell, HP eller...

> Og lidt teknik - er 1GB ram nok til studiebrug?

Ja, men det kommer an på hvilket sudie går på. Til almindelig skrivning,
surf lidt spil og sådan, så er en enkelt gigabyte tilstrækkeligt. Skal
du programmere, arbejde med store mængder af data eller have flere store
programmer åbne, så er 2gb mere passende.

> Er der bagdele ved 2GB ram - fx. kortere batteritid?

Mængden af ram har så vidt jeg ved ikke den store betydning for
batteritiden, så det er ingen ulempe at have mere ram.

~ Jørgen

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 05-02-07 23:40

<lauritsfrossing@gmail.com> wrote:

> Jeg er lige ved at købe en MacBook 2.0 white, og vil gerne høre jeres
> erfaringer med denne maskine.

Kan kun anbefale det. Har en sort Macbook.

> Bliver den meget varm - nogle nævner varm bund og omkring nogle af
> tasterne?

Ift andre bærbare, jeg har prøvet - nej. Jeg ville dog aldrig have den
liggende i skødet, da man (jeg) ikke sidder behageligt med den. Desuden
er der jo (hvis det overhovedet er bekræftet?) risikoen for nedsat
sædkvalitet, hvis man arbejder meget med computer på skødet. Og jeg
satser da på at jeg skal have nogen til at arve min kongedømme engang
(der er nogle år endnu, man er vel kun 19 ).

> Apple er nævnt som dårlig service leverandør - bla. i TV. Er MacBook
> ofte fejlramt?

Det har været møntet på G4 iBook. Om Apple er værre end andre, skal jeg
ikke kunne sige, men DR har nogle gange insisteret på, at Apples service
er enormt ringe. Nogle af gangene har det været hentet helt ude i det
blå.

> Er Apple service normalt ok?

De gange jeg har haft med dem at gøre, har det været overordentligt
effektivt. Havde en iPod, hvis harddisk opførte sig mærkeligt efter 9
måneder. Gik over med den til Infocare, et Apple-værksted, som ligger
tæt på hvor jeg bor. De sendte den straks til Apple i Holland, og 3 dage
efter kom en TNT-mand med en ny iPod til mig.

> Og lidt teknik - er 1GB ram nok til studiebrug? Er der bagdele ved 2GB
> ram - fx. kortere batteritid?

1 Gb er fint. Jeg købte min til studiebrug også, og har haft den med
hver dag og brugt den som noteapparat. TIl det fungerer 1 Gb fint, og så
kan du også sagtens have andet kørende - bare det ikke er meget
intensivt, da du så godt kan mærke lidt slowdown.

Har netop smidt endnu en Gb i, så jeg nu er oppe på 2. Det fungerer
forrygende.

> Jeg håber I kan hjælpe mig - jeg synes maskinen virker lækker, men har
> ikke egne erfaringer med Apple pc'er.

Det skal man bare kaste sig ud i. Jeg sværgede til Windows i hundrede
år, og syntes, at Apple var noget reklamesmart, unødvendigt fis. Hoppede
så med på bølgen da Mac mini kom, og det har jeg ikke fortrudt et
sekund. Kunne ikke finde på at gå tilbage til Windows-platformen.

Kan ikke lade være med at tænke på Platons huleteori, når jeg tænker
tilbage på mit skift til Mac

Fra : Kent

Dato : 08-02-07 13:27

Mikkel Westh [2740] skrev:
> [...]

Den er ganske flot, men jeg har fortrud, at jeg ikke købte en sort. Min
2 måneder gamle maskine er begyndt at se nusset ud, hvor hænderne hviler.
> [...]
> intensivt, da du så godt kan mærke lidt slowdown.
>
> Har netop smidt endnu en Gb i, så jeg nu er oppe på 2. Det fungerer
Men normalt bliver maskinen vel leveret med 2 * 512 MB, så der skal
købes 2 GB senere og ikke kun 1 GB ekstra? Så det er vel billigere at
købe den med 2 GB nu end at anskaffe de 2 GB senere.

> [...]
> sekund. Kunne ikke finde på at gå tilbage til Windows-platformen.
>
> Kan ikke lade være med at tænke på Platons huleteori, når jeg tænker
Jeg bruger min MacBook til at sidde med i skødet. Men jeg bruger den
også kun til almindelig internet. Og til at holde min iPod opdateret med
de sidste Podcast fra DR.

Og så er mine fladskræme til Pc lysår bedre end den som sidder på
MacBook. Jeg er glad for maskinen, men skrærmen på en hvilken som helst
kr. 4000 bærbar i Fona er stadigvæk bedre. Og jeg har dog betalt kr.
10.300.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-07 18:55

On 2007-02-08 13:27:10 +0100, Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> Den er ganske flot, men jeg har fortrud, at jeg ikke købte en sort. Min
> 2 måneder gamle maskine er begyndt at se nusset ud, hvor hænderne
> hviler.

"Så vask dig!"
Citat: Svedbanken. He-he, den har jeg ventet længe på at bruge

> Men normalt bliver maskinen vel leveret med 2 * 512 MB, så der skal
> købes 2 GB senere og ikke kun 1 GB ekstra? Så det er vel billigere at
> købe den med 2 GB nu end at anskaffe de 2 GB senere.

Det er rigtigt, at begge RAM-slots er fyldt, når man køber en MacBook.
Man kan ikke bare fylde 1 GB mere i. Man skal tage de originale klodser
ud og lægge dem væk, for så at sætte nogle nye i. Den helt lille har
kun 2x256 MB RAM fra start. Apple tager kr. 1.990,- for at levere den
med 2 GB. Det kan man nok godt få lidt billigere ved selv at købe 2x1
GB på nettet. De to store har 2x512 MB RAM fra start, og Apple tager
kr. 1.390,- for at levere dem med 2 GB. Så billigt kan man ikke købe
2x1 GB RAM på nettet, hvis det skal være kvalitets-RAM.

> [...]
> MacBook. Jeg er glad for maskinen, men skrærmen på en hvilken som helst
> kr. 4000 bærbar i Fona er stadigvæk bedre. Og jeg har dog betalt kr.

Er det virkelig rigtigt? Jeg synes da, en MacBook har en ganske pæn
skærm. Nu går jeg ikke sådan rundt og sammenligner, og det er vel også
svært at foretage en ordentlig sammenligning nede i en butik. Er der
virkelig bedre skærme på bærbare til kr. 4.000,-? Og kan man virkelig
få en bærbar til den pris? Det lyder da enormt billigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 09-02-07 14:43

> "Så vask dig!"
> Citat: Svedbanken. He-he, den har jeg ventet længe på at bruge

syntes desvære også den sorte macbook hurtigt snavset at se på :(
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-07 17:29

On 2007-02-09 14:42:57 +0100, macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) said:

> syntes desvære også den sorte macbook hurtigt snavset at se på :(

Man tager da hvide bomuldshandsker på, når man rører ved en Mac
Det er rigtigt, at der let kommer fedtede fingre på den. Man skal ikke
tage håndcreme på, lige før man skal bruge den. På den anden side
bliver den nok ikke misfarvet, som en hvid måske kan blive. Jeg synes
godt, de kan komme til at se lidt gustne og uhumske ud. Den sorte tager
bare mod fedtfingre, og de kan trods alt tørres af, selv om jeg vil
indrømme, at det ikke er helt let. Fedtet lægger sig nede i porerne i
overfladen. Det ideelle ville nok være en hvid yderside og sort
tastatur, men det ville nok ikke se så smart ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 09-02-07 14:28

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Den er ganske flot, men jeg har fortrud, at jeg ikke købte en sort. Min
> 2 måneder gamle maskine er begyndt at se nusset ud, hvor hænderne hviler.

Det beklager et par af mine venner sig også over. Min bliver tilgengæld
glat af at bruge den. Tasterne har ikke længere samme matte overflade,
men er blevet mere blanke at se på.

> Men normalt bliver maskinen vel leveret med 2 * 512 MB, så der skal
> købes 2 GB senere og ikke kun 1 GB ekstra? Så det er vel billigere at
> købe den med 2 GB nu end at anskaffe de 2 GB senere.

Da jeg købte min var 2*256 standard i alle 3 modeller. Og pga
pengemangel, og Apples på det tidspunkt temmeligt høje ram-priser,
valgte jeg at skifte ram løbende.

> [...]
> MacBook. Jeg er glad for maskinen, men skrærmen på en hvilken som helst
> kr. 4000 bærbar i Fona er stadigvæk bedre. Og jeg har dog betalt kr.

Jeg er temmligt glad for min. Synes den har et rigtig pænt billede.
Synes også ret godt om glossy-effekten. Bliver lidt skarpere af det.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 08-02-07 22:44

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> <lauritsfrossing@gmail.com> wrote:
>
> Kan ikke lade være med at tænke på Platons huleteori, når jeg tænker
> tilbage på mit skift til Mac

Hehe, så falder det nemt i samme drag at sige: lad dig ikke blænde af
lyset!

~ Jørgen

--
Nb. jeg regner med at du refererer til hulelignelsen.

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 09-02-07 14:28

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Hehe, så falder det nemt i samme drag at sige: lad dig ikke blænde af
> lyset!

Det løb tror jeg er kørt for længst :)