Kryptering af hele disken - OS X
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 27-01-07 23:45

Hej,

Jeg kan ikke finde noget software til Mac der kan krypter en hel disk.
Nogle som har noget de kan anbefale?

Jeg har en ekstern firewire disk, som jeg gerne vil have krypteret. Jeg
er ikke super interesseret i at have en image-fil (Som PGP disk eller
Knox) men nærmere et krypteres filsystem...

Anyone?

Alternativt, så er jeg lidt lun på Knox, selvom det er image-løsningen,
nogle erfaringer med denne?

/Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-07 23:48

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

> Jeg kan ikke finde noget software til Mac der kan krypter en hel disk.
> Nogle som har noget de kan anbefale?

Kan det der FileVault ikke bruges? Indbygget i OS X?

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 27-01-07 23:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan det der FileVault ikke bruges? Indbygget i OS X?

Helt sikkert, hmm... har set det et sted før men kan ikke huske hvor...
Kan du give et hint? Har kun haft Mac nogle måneder... :)

/T

Fra : Mads

Dato : 28-01-07 02:13

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:

> Helt sikkert, hmm... har set det et sted før men kan ikke huske hvor...
> Kan du give et hint? Har kun haft Mac nogle måneder... :)

Spotlight siger den ligger under Sys. Pref. -> Security.

Såvidt jeg husker er den dog begrænset til ens home folder.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 28-01-07 10:31

Mads wrote:

> Spotlight siger den ligger under Sys. Pref. -> Security.
>
> Såvidt jeg husker er den dog begrænset til ens home folder.

Tak Mads.

Jeg vil dog kryptere - som jeg skrev i mit første indlæg - en ekstern
disk helt, ikke blot enkelte folkders. Det er naturligvis interessandt
at kryptere home-folderen, men det er super vigtigt at de diske der står
hjemm/på kontoret, er krypteret i tilfælde af indbrud.

/Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:02

> Kan det der FileVault ikke bruges? Indbygget i OS X?

HFS+ filsystemet har ikke indbygget kryptering. Filevault bruger et et
krypteret og strækbart diskimage. Som standart kan filvault kun
placere brugeres homemapper på et krypteret og strækbart image, men
der er ikke noget der hindrer dig i at montere et strækbart og
krypteret image på en vilkårlig sti i filsystemet.

Fra : Jon

Dato : 28-01-07 08:51

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Jeg har en ekstern firewire disk, som jeg gerne vil have krypteret. Jeg
> er ikke super interesseret i at have en image-fil (Som PGP disk eller
> Knox) men nærmere et krypteres filsystem...

Jeg vet ikke om du kan få et kryptert filsystem (det kan godt være, men
jeg vet det alttså ikke). Det du derimot kan få, er ett kryptert,
fleksiblet disk-image. Det trenger du ikke anskaffe ny programvare for å
gjøre. Apples egen Disk Utility (finnes under /Applications/Utilities)
kan godt gjøre det.

Opprett nytt image, velg Sparse image (det er et image somm vokser med
datamengden) og velg AESA-128 kryptering. Lagre så imaget på den
eksterne disken (eller hvor som helst). For bruk monteres filen som et
volum ved å "åpne" image-filen med dobbeltklikk. Så bruker du dette
volumet som et vanlig lagringssted. Når du demonterer volumet, dvs.
trekker det til Papirkurven*) (som da blir til et Eject-ikon) eller slår
av maskinen, vil imaget lukkes og innholdet er kryptert.

*) NB: Det er det virtuelle volum, som image-filen skaper, ikke selve
image-/filen/, du skal tekke til Papirkurven! Gjør du det siste, vil
dataene på den også slettes.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 11:25

Jon skrev:

> Opprett nytt image, velg Sparse image (det er et image somm vokser med
> datamengden) og velg AESA-128 kryptering. Lagre så imaget på den
> eksterne disken (eller hvor som helst).

Kan man godt vælge "Sparse image" i Diskværktøjet (grafisk) nu? Jeg har
altid gjort det via Terminal, da det ikke var muligt at oprette et sådan
krypteret 'Sparse image' grafisk en overgang... Jeg synes heller ikke
lige jeg kan finde muligheden i Diskværktøj nu?

Men jeg opretter altid sådan et diskbillede via Terminal, og der gør jeg
det på følgende måde(1):

hdiutil create SecureSparse -size 1g -encryption -type SPARSE -fs HFS+
-volname SecureSparse

(ovenstående er én lang linje)

Hvor 'SecureSparse' er det ønskede navn, og '-size 1g' angiver hvor
stort billedet må vokse sig totalt. Altså får man i eksemplet et
diskbillede der kan indeholde op til 1 GB med navnet 'SecureSparse'.

Hvis man kun flytter 100 MB data over på diskbilledet, så fylder arkivet
kun 100 MB. Sletter man derimod de 100 MB, vil arkivet *stadig* fylde
det samme selvom det nu er tomt. Det kan med andre ord vokse, men ikke
blive mindre. Det bør man lige tænke over, inden man fylder det op med
urelevante ting. Til mit brug er det dog fint nok, da jeg mest bruger
det til backup; som kun har det med at vokse

Jeg bruger meget den slags diskbilleder, både på min USB-flashhukommelse
og på selve computeren til små "virtuelle" diske med forskelligt
indhold, som jeg ikke ønsker andre får adgang til. Krypteringen skulle
være ret så sikker, hvis man blot vælger en god adgangskode.

FileVault fungere i øvrigt på nøjagtig samme måde, hvor ens brugermappe
placeres på et sådan diskbillede. Der er så bare den forskel, at
systemet sørger for at "ryde op" når man logger ud, så arkivet skrumper
ind til det reelle indhold. Om der findes en kommando til dette for egne
diskbilleder ved jeg ikke, men det skulle ikke undre mig. Jeg har bare
aldrig haft behovet, da jeg de få gange et diskbillede har vokset sig
for stort (mest i starten hvor jeg legede lidt rigeligt), blot har
oprettet et nyt diskbillede og flyttet indholdet derover.

Ønsker man at diskbilledet automatisk aktiveres, når man sætter sin
eksterne harddisk, USB-flashukommelse, eller lign. til computeren, kan
jeg varmt anbefale programmet "Do Something When" (DSW) som kan gøre
netop dette: <URL: http://www.azarhi.com/Projects/DSW/ >

1) Den lidt mere detaljerede vejledning kan findes her:

--
Michael Rasmussen
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Jon

Dato : 28-01-07 12:22

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Kan man godt vælge "Sparse image" i Diskværktøjet (grafisk) nu?

Det kan man, men jeg vet ikke når det begynte.

Når du oppretter en image-fil, får du tre menyer tilgjengelig:
Størrelse, type image, og kryptering. Default er 40MB, ingen kryptering
og Read/Write. Jeg har en kryptert sparseimage på min USB-stick som jeg
lagrer personlige data på.

Pass på å ikke markere noen disk eller volum i listen til venstre før du
begynner; bare klikk på "New"-knappen øverst.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-07 16:37

Jon skrev:

> Når du oppretter en image-fil, får du tre menyer tilgjengelig:
> Størrelse, type image, og kryptering. Default er 40MB, ingen kryptering
> og Read/Write.

Ah, det er fordi de har oversat 'Sparse image' med 'lille diskbillede'
på dansk, og da der som standard er valgt 'læse/skrive diskbillede' fik
det mig til at tro at der var tale om et read-only diskbillede.

Smart nok, den må jeg huske.

Fra : Jon

Dato : 28-01-07 17:42

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Ah, det er fordi de har oversat 'Sparse image' med 'lille diskbillede'
> på dansk,

Nåh, da bli'r det s'gu' svært, ik'?
La oss alle gå over til engelsk, så blir alt så meget bedre!

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-07 18:08

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Nåh, da bli'r det s'gu' svært, ik'?
> La oss alle gå over til engelsk, så blir alt så meget bedre!

Ja eller også skal der laves nogle bedre oversættelser!

~ Jørgen