Slette programmer
Fra : tranebær

Dato : 27-01-07 17:41

Hej Gr.
Har nogen her i gruppen erfaringer med et program der hedder
Appzapper..?? Det skulle efter sigende kunne rense en Mac
"fuldstændig" når man ønsker at afinstallerer et program, så der ikke
ligger "fniller" og "stas" rundt i systemet.
har nogen her i gruppen erfaringer for og imod dette program??
Som gammel PC-mand er man jo lidt nervøs for at ende med at få sin nye
Macbook fyldt med med løse ender som på en pc.!!
Så derfor, inden jeg bygynder at fylde programmer på, ville jeg blive
glad for jeres evt. holdening til sådanne programmer.

Venlig hilsen

JA

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 27-01-07 18:37

tranebær <gogjand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Så derfor, inden jeg bygynder at fylde programmer på, ville jeg blive
> glad for jeres evt. holdening til sådanne programmer.

Min holdning kort: Spild af penge.

Du trækker simpelthen programmet i papirkurven og tømmer den.
Programmerne smider normalt ikke ekstra filer ind i systemet - det får
de simpelthen ikke lov til.
Evt. rester i form af hjælpefiler kan findes i mapperne "Application
Support", og indstillinger (plist) i mappen "Preferences" (begge i
biblioteksmappen). De fylder ikke meget, og kan findes med spotlight.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Mads

Dato : 28-01-07 02:17

Kaj Christiansen wrote:

> Min holdning kort: Spild af penge.
>
> Du trækker simpelthen programmet i papirkurven og tømmer den.
> Programmerne smider normalt ikke ekstra filer ind i systemet - det får
> de simpelthen ikke lov til.

Tja. De fleste programmer har masser af rettigheder i dit home dir.

Jeg er lidt skuffet over at Apple ikke har defineret en ordentlig
uninstall procedure. Man føler sig hensat til 1990 når man sidder og
roder rundt efter temp filer og andet snask.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:33

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Jeg er lidt skuffet over at Apple ikke har defineret en ordentlig
> uninstall procedure.

Det har de, problemet er at software distributørene ikke anvender det.
Kviteringerne i /Library/Recipts og ~/Library/Recipts kan godt
indeholde et afinstalleringsscript, det er blot meget sjældent de gør
det.

De fleste stykker software distribueres desværre på diskimages og
installeres med drag&drop. Dem er der for såvidt intet galt med da de
sjældent placerer filer andre steder (ud over preferencefiler og cache
filer). Disse softwarepakker kan afinstalleres ved at slette dem.
Problemet er de pakker der installeres med tredieparts
installationsprogrammer som placerer filer andre steder og ikke
efterlader afinstallerings program.

Fra : Mysterius Fog

Dato : 28-01-07 07:15

On 27/01/07 17:41, in article
1169916068.357608.298230@k78g2000cwa.googlegroups.com, "tranebær"
<gogjand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Så derfor, inden jeg bygynder at fylde programmer på, ville jeg blive
> glad for jeres evt. holdening til sådanne programmer.

Ja jeg bruger det og er meget tilfreds med det. Det kan også klare en
un-uninstall hvis man skulle fortryde.
Programmet koster ikke meget, så køb det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 10:26

> [...]
> Så derfor, inden jeg bygynder at fylde programmer på, ville jeg blive
> glad for jeres evt. holdening til sådanne programmer.

9/10 programmer efterlader ikke "fniller" men kan blot trækkes i
papirkurven. Den applikation du henviser til kan du kun stole på til
software der efterlader en logfil eller kvitering der indeholde hvad
den har installeret.

Iøvrigt er "efterladenskaber ikke et problem som på windows. Med mindre
et program efter laderkerneudvidelser eller plugins til ander
frameworks vil prefrerencefiler og cachede filer forblive pasive med
mindre du starter programmet.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 28-01-07 23:14

> [...]
> et program efter laderkerneudvidelser eller plugins til ander
> frameworks vil prefrerencefiler og cachede filer forblive pasive med

De fleste programmer efterlader kun en plist, når man putter det i
papirkurven, men det forvirrer alligevel mange Windows-brugere. Dér er
man vant til, at den sikre måde at redde et program, som er blevet
"sygt", er at afinstallere og installere igen.

På Mac bliver programmerne ikke ødelagte i samme grad som i Windows, og
hvis det endeligt sker, så er det ofte plist'en. Derfor hjælper netop
ikke på en Mac at slette og geninstallere selv programmet. Det er bedre
at slette plist'en.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : JA

Dato : 28-01-07 20:00

> [...]
>ligger "fniller" og "stas" rundt i systemet.
>har nogen her i gruppen erfaringer for og imod dette program??

Jeg takker for gode forslag og i tænkebox for, hvad jeg skal gøre.
Det er for en novice ud i edb ikke så nemt at overskue, hvor og hvad for
noget "fniller" man skal fjerne, men det er jo en anden sag.
Endnu engang tak
JA

Fra : tranebær

Dato : 28-01-07 23:34

> [...]
> hvis det endeligt sker, så er det ofte plist'en. Derfor hjælper netop
> ikke på en Mac at slette og geninstallere selv programmet. Det er bedre

Så bliver jeg nødt til at spørge, måske lidt "dumt", men alligevel,
hvad er en plist og , hvor leder man efter den, hvis/når behovet
opstår..??

mvh
JA

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-07 07:03

tranebær <gogjand@hotmail.com> wrote:

> Så bliver jeg nødt til at spørge, måske lidt "dumt", men alligevel,
> hvad er en plist og , hvor leder man efter den, hvis/når behovet
> opstår..??

*.plist er en xml fil der indeholder et programs indstillinger.

De ligger i ~/Library/Preferences eller /Library/Preferences.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-01-07 12:04

> *.plist er en xml fil der indeholder et programs indstillinger.
>
> De ligger i ~/Library/Preferences eller /Library/Preferences.

Det har altid undret mig hvorfor programmer ikke foretager en absolut
paranoid validering af deres indstillingsfiler.