OSX+Paralles+talesyntese
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-07 03:41

Er der nogen, der véd eller har prøvet, om den indbyggede talesyntese
(TTS) og talegenkendelse (SR) virker på en Windows, der er installeret
på en IntelMac via Parallels?

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg har fået en forhåndsinformation om,
at der nu også er danske stemmer til det indbyggede TTS/SR i OS X. Jeg
har faktisk hørt den ene stemme 'Mette', og det er aldeles fremragende -
en ualmindelig flot næsten rigsdansk stemme med velmoduleret udtale og
uden nogen som helst form for digital kompressionseffekt!!!

Desuden er der noget endnu mere spændende på vej, men det vender jeg
tilbage til, når jeg har fået nogle lovede informationer. - Det er så
nyt, at det først blev præsenteret sidste uge på en specialmesse i
England. - Jeg kan dog allerede nu sige, at det drejer sig om noget så
sofistikeret som 'optisk talegenkendelse fra fx. scanner direkte til
lydfiler'!

mvh. Eri kRichard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 07:57

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> en ualmindelig flot næsten rigsdansk stemme med velmoduleret udtale og
> uden nogen som helst form for digital kompressionseffekt!!!

Det lyder alle tiders, men jeg har en fornemmelse af at der er en NDA
der ikke er blevet overholdt

Pyt, det er nu spændende :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-07 12:50

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder alle tiders, men jeg har en fornemmelse af at der er en NDA
> der ikke er blevet overholdt

Faktisk ikke hvad 'Mette' angår, og heller ikke, hvad det andet angår,
men her véd jeg bare ikke så meget endnu. - Stemmen 'Mette' kan allerede
nu købes gennem 'ejerne' - TeliaInfovox i Sverige til en rimelig hamper
pris af 5000kr.. TeliaInfovox reklamerer just heller ikke med, at de nu
kan tilbyde dansk talesyntese til Mac. - Men det ligger jo i god
forlængelse af deres hidtidige politik, der udelukkende anbefaler
MSWindows + deres InfoVox systemer. - Jeg synes dog, de burde komme lidt
ud af busken, da Jaws For Windows jo nu har omk. 75-80% af Windows
markedet...

> Pyt, det er nu spændende :)

Det _ER_ særdeles spændende, så jeg venter med længsel på mere nyt...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 14:16

> [...]

> allerede nu købes gennem 'ejerne' - TeliaInfovox i Sverige til en
> rimelig hamper pris af 5000kr.. TeliaInfovox reklamerer just heller

Google kender ikke "TeliaInfovox" - har du ikke et link til det her?

> dog, de burde komme lidt ud af busken, da Jaws For Windows jo nu har
> omk. 75-80% af Windows markedet...

> Det _ER_ særdeles spændende, så jeg venter med længsel på mere nyt...

Hvorfor får dansk blindesamfund ikke skrabet nok legater sammen til at
lave et dansk korpus til et Opensource produkt?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-07 14:44

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Google kender ikke "TeliaInfovox" - har du ikke et link til det her?

Nej, ikke her og nu. Al info, jeg har, ligger på min gamle Beige
computer, der pt. ikke er sat op til at kunne køre. Her har jeg både
adresser og tlf.nr. i Sverige, samt navne på kontaktpersonerne. - Der
ligger meget på den maskine, der skal opdateres og sorteres, når jeg får
tid.

Oprindeligt hed firmaet kun InfoVox, men blev omkr. 1995 købt op af
Telia, og er nu en division under Telia koncernen. De står fx. bag det
mest solgte talesyntesesystem til PC platformen overhovedet - InfoVox
700, som kører på både DOS, Windows op til og med ME, og som i mange år
var det eneste, Dansk Blindesamfund overhovedet ville røre ved. Systemet
består af en ekstern parallelports enhed + en masse DOS kode, som jeg
bl.a. har været med til at skrive ind i div. DOS promps - en hulens
besvær... Senere kom så det norske Apollo - også med en ekstern enhed,
men med færdige DOS pakker og software til Windows 3.x til 2000, der var
lige til at installere. - Faktisk er de norske stemmer i Apollo bedre
til at tale dansk end InfoVox systemet.

Senere lavede InfoVox så det rent TTS/SR baserede InfoVox 210W til Mac
OS 7.1.3-9.2.2 og et forsøgsmodul 300W_Beta til OS X. Telia-Infovox har
bare ikke selv formået at udvikle systemet til at fungere ordentlig på
OS X, så det er et belgisk firma, der har færdigudviklet det rent
fonetisk opbyggede system, som nu kører fint på OS X. - Uden at være
sikker, så er der meget, der tyder på, at det er det nu næsten
hedengangne MBROLA-team, der står bag og dermed også universitetet i
Antwerpen, men det håber jeg, jeg snart får mere at vide om...

> Hvorfor får dansk blindesamfund ikke skrabet nok legater sammen til at
> lave et dansk korpus til et Opensource produkt?

Spørg dem.... Nu har jeg i mere end 16 år prøvet at få DBS til at
acceptere, at der altså også er især svagtseende, der gerne vil benytte
Mac pga. det langt bedre forstørrelsessystem på Mac end på Windows. Men
det er som at slå i en dyne, og ringer man og snakker med 'de
(u)ansvarlige', så får man bare en spand l... i hovedet og røret smækkes
på! - De nægter kort og godt, at der overhovedet findes andet end
Windows + Jaws For Windows.

Når det gælder midler til udvikling af div. talesynteser, så vil det
måske koste op mod 10-15 mill. pr. stemme, og du får ikke hverken det
offentlige, private fonde eller DBS til at gå ind i sådanne projekter
med den holdning, de lægger for dagen. - Selvom det bare ville være et
lille greb i lommen... DBS råder over en likvid formue på mere end 600
mill. kr.!!!

- Der var faktisk en del snak i både radio og TV om denne store formue,
da vores forrige formand, Svend Jensen, gik på pension med et 'gyldent
håndtryk' på 5 mill. som tak for "...din store indsats for danske
blinde..." - Jeg _har_ haft mine kontroverser med den herre... Man må jo
ikke sige noget grimt om folk, men jeg har lyst til at sige en hel masse
meget grimme ting om lige netop ham og hans indstilling til svagtseende
og deres behov. - Bl.a. har han direkte sagt, at "I (de svagtseende) kun
er medlemmer hos os på nåde... I er jo ikke blinde..." og - "I er kun
her sålænge, vi ønsker det, så I har bare at rette jer ind efter os" -
Disse og meget mere blev netop sagt i en diskussion omkring Mac og
svagtseende, vi havde for nogle år siden...

Så glem alt om at få DBS inddraget i et Mac projekt...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 15:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Så glem alt om at få DBS inddraget i et Mac projekt...

Det var heller ikke det jeg sagde - jeg snakkede om noget opensource
altså hvor det er til at have med at gøre på flere platforme.

Det er jo meget in for tiden :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-07 17:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det var heller ikke det jeg sagde - jeg snakkede om noget opensource
> altså hvor det er til at have med at gøre på flere platforme.

Jeg forstod dig helt generelt, - share-/freeware, kommerciel og
OpenSource. Jeg har foreslået flere gange, at DBS fx. skulle gå ind i
MBROLA projektet sammen med det tekniske universitet i Antwerpen, men
blev på en 'pæn måde' - eller rettere i meget kraftige vendinger bedt om
at passe mig selv og holde mig udenfor og i øvrigt for fremtiden undlade
at henvende mig angående 'den slags'...

> Det er jo meget in for tiden :)

Vel er det så. Men hvad hjælper det, når der sidder en flok forbenede
stivnakker - for ikke at sige båtnakker, der vil bestemme alt, hvad vi -
som brugere - overhovedet _MÅ_ bruge. Det er lige før, de er værre end
det offentlige... Her er der trods alt kommet visse åbninger især
omkring ordblinde og Yak-Yak.

For nogle år siden (2001) blev jeg af den daværende formand, Poul
Lüneborg, opfordret til at lade mig vælge ind i DBS's Udvalg 2, som
tager sig af udvikling og afprøvning af hjælpemidler, men det blev
forhindret af en flok gale DOS-tosser, der nu sidder så godt på magten
dér, at ingen andre kommer ind, medmindre de giver lov. DBS er en
fuldstændig ego-fikseret organisation, som burde kulegraves godt og
grundigt, da det jo både er en privat interesseorganisation samtidig
med, at den er halvofficiel og på flere områder får statsstøtte, - men
selv det har magtkliken fået forhindret godt og grundigt. - Folk, der er
utilfredse, og som vover at åbne munden, får ganske enkelt at vide, at
de bare kan melde sig ud. Men gør man det, mister man jo samtidig nogle
af de få rettigheder, man har som blind eller stærkt svagtseende - fx.
konsulentbistand og rådgivning på flere områder...

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-07 12:56

Den 22.01.2007 kl. 03:40 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk>:

> TTS/SR i OS X
+++++++++++
jeg er meget interesseret i talegenkendelse, men ved ikke en sk.. om det
ud over at jeg bruger de kommandoer som tiger har indbygget. For eksempel
"Open IWEB!" Hvorefter programmet åbnes. Men jeg kunne godt tænke mig at
vide hvordan man får den til, ligeledes at åbne et af de nyinstallerede
programmer.
Således at forstå at når jeg nu har købt "Fetch" FTP program, hvorledes
får man så implementeret kommandoen:"Open Fetch"?

Jeg vil blive meget glad for at få yderligere oplysninger om dette.

Med hensyn til "Mette" som er fantastisk at høre på, hvad kan man så bruge
det til i praksis? Hvilket program skal man købe for at få det? Hvad vil
det så kunne? Er der forskellige programmer med "Mette?"

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-01-07 13:32

Hej Jens

Lyrik wrote:
> [...]
> får man så implementeret kommandoen:"Open Fetch"?
>
> Jeg vil blive meget glad for at få yderligere oplysninger om dette.

Du skal ind i kontrolpanen 'Tale', og det er her, du skal vælge fanen
'Kommandoer'. Du kan så klikke på 'gode råd', og få en masse info
derigennem.... - Hvis du fx. nu har FTP programmet 'Fetch', så skal du
selv indtale kommandoen - "Open Fetch' og associere et script i
'Speakable Items' til det program. - Det her er meget groft beskrevet. -
Jeg har ikke selv brugt det under OS X - kun under OS 8.x og 9.x, og her
er fremgangsmåden lidt anderledes...

> Med hensyn til "Mette" som er fantastisk at høre på, hvad kan man så
> bruge det til i praksis?

Til at læse tekst op... Fx. kan flere tekstbehandlingsprogrammer bruge
TTS/SR systemet, hvilket betyder, du kan få læst dine dokumenter op helt
eller delvist. - Selv Acrobat Reader har nu fuld SR indbygget, så du kan
få et PDF dokument læst op. - Det samme kan Adobe eBook reader, så man
kan få læst e-bøger op blot ved at vælge 'Read Out Text' (tror jeg nok
det hedder).

> Hvilket program skal man købe for at få det?

Ingen... Systemet/stemmen virker 'out-of-the-box' så at sige. Stemmen
skal bare lægges i mappen 'Voices'¨, - log ud og log ind, så er den
aktiv og kan vælges i kontrolpanen 'Tale' - eller fra de programmer, der
understøtter TTS/SR.

> Hvad vil det så kunne?

Læse alt op, blot ved at føre pilen hen over et skrevet ord i fx.
menulinierne. Trækker du så musen ned over de enkelte emner i en menu,
vil det også blive læst op... Tekst, der er markeret kan læses op enten
via en stemmekommando eller ved at vælge en tastkommando.... osv.osv....

> Er der forskellige programmer med "Mette?"

Nej, stemmerne virker direkte under systemet - out-of-the-box som jeg
skrev ovenfor...