softraid på intel mac pro
Fra : tom

Dato : 18-01-07 21:13

Nogen der ved om det er muligt at køre soft raid og kunne boote fra det
på intelmac..
Ideen er at køre med fire diske raid 0.
Altså dejligt usikkert..
Men forhåbentligt ( og her kommer næste sp..)
hurtigere..
Nogen der ved hvor meget jeg vil vinde ved at køre fire diske softraid
på en intelmac.. ( 2x2.66)

Centralt er det naturligvis om det er muligt at boote fra et fire disk
system, da der jo ikke er flere pladser i sådan en mac..?
Nogen der har erfaringer med read/write..
Planen er 4x baracuda 10 ( 16MB cache) eller de nye ES ( ligeledes
16MB cache) fra western digital i begge tilfælde blot på 250GB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-01-07 22:15

On Thu, 18 Jan 2007 21:12:45 +0100, tom wrote:

> Nogen der ved om det er muligt at køre soft raid og kunne boote fra det
> på intelmac..

Diskværktøjet giver i hvert fald mulighed for det. Jeg har ikke testet
det, da mit RAID ligger i et eksternt kabinet.

Og så vil jeg bare lige tilføje at det er en utroligt lækker computer
du har kig på. Jeg er i hvert fald glad for min.

Fra : tom

Dato : 29-01-07 17:20

On 2007-01-18 22:14:55 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> [...]
>
> Og så vil jeg bare lige tilføje at det er en utroligt lækker computer
> du har kig på. Jeg er i hvert fald glad for min.

Jeg har skam købt, er bare lettere ked af at jeg allerede nu kan mærke
performance tab, når jeg afspiller en 5GB .wmv ( HD DVD ) i baggrunden
samtidig med at jeg arbejder med 24 24bit/ 48 khz lydspor i logic.
Ikke at det påvirker processo(ne)r, men HD har svært ved at følge med,
da jeg jo flytter omkring 2-3GB lyd og samples i Logic, og samtidig
flytter 5GB i QT..
Irreterende..
Desuden skal maskinen kunne redigere "ukomprimeret" ( lettere
komprimeret ) HD i 1080i og det har den også en smule svært ved pt.. (
kan ganske enkelt ikke flytte de nødvendige 115MB i sekundet!!
Tom

Så softraid ( på fire diske ) ligner en løsning, skal bare kunne boote..

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-01-07 17:57

tom wrote:

> [...]
> Tom
>
> Så softraid ( på fire diske ) ligner en løsning, skal bare kunne boote..

Linux kan boote fra software raid (mirror) så det kan teknisk set lade
sig gøre.

Men kan mac ikke det så kunne du opdele de 4 diske i partitioner. Dels
en lille system partition som du evt. kunne lade være software raid
mirror hvis det kan lade sig gøre. Resten af diskene lave du så som et
stort software raid 5 eller evt. raid 10 ud fra hastigheden.

JonB

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-07 18:58

tom skrev:

> [...]
> Tom
>
> Så softraid ( på fire diske ) ligner en løsning, skal bare kunne boote..

Tjae, der er åbenbart delte erfaringer:
http://www.macintouch.com/reviews/macpro/followup.html#raid

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-07 21:19

tom <spam@bam.dk> writes:

> kan ganske enkelt ikke flytte de nødvendige 115MB i sekundet!!

Det lyder da som om du skal overveje flere controllere også. Måske
endda nogen der kan raide selv?

Fra : tom

Dato : 30-01-07 13:29

On 2007-01-29 21:18:55 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Det lyder da som om du skal overveje flere controllere også. Måske
> endda nogen der kan raide selv?

har kigget på rocket raid, men ville lige høre om jeg kunne nøjes med
softraid..