Favorit "grundsoftware" og widgets?
Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 18-01-07 19:57

Om en uges tid, skal jeg køre til Sæby for at afhente min kommende
Intel iMac. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad der er jeres
foretrukne

Browser
Email klient
Newsreader
Office suite.

Så vil jeg høre lidt om hvad I er til af widgets. Hvad bruger I til
daglig?

--
HTP

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 18-01-07 20:23

Hej Hans

Mine favoriter er følgende, jeg har dog ikke en Intel Mac!

> Browser
Firefox

> Email klient
Thunderbird

> Newsreader
Thunderbird

> Office suite.
MS Office 2004, er dog ikke i Universal format, dvs. den er "kun" til
PowerPC, men skal efter sigende kunne køre udemærket på en Intel Mac via
Rosetta, der ligger i MacOS 10.4 på en Intel Mac.

> Så vil jeg høre lidt om hvad I er til af widgets. Hvad bruger I til
> daglig?

Widgets bruger jeg ikke særlg meget.

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 18-01-07 21:05

On 18 Jan., 20:22, Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOS...@NOSPAMhotmail.com>
wrote:
> Thunderbird

Kan Tb bruges til Usenet?? Det vidste jeg ikke..

> MS Office 2004, er dog ikke i Universal format, dvs. den er "kun" til
> PowerPC, men skal efter sigende kunne køre udemærket på en Intel Mac via
> Rosetta, der ligger i MacOS 10.4 på en Intel Mac.

Vil det sige, at der ikke findes noget Office, der virker out of the
box på en Intel Mac? Jeg kan se, at Open Office kræver noget der
hedder x11 (det lyder som en grafisk brugerflade til en Linux).

--
HTP

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 18-01-07 21:14

Hej igen
Hans Tosti Pedersen skrev:

> Kan Tb bruges til Usenet?? Det vidste jeg ikke..

Ja, det er det jeg gør lige nu

> Vil det sige, at der ikke findes noget Office, der virker out of the
> box på en Intel Mac? Jeg kan se, at Open Office kræver noget der
> hedder x11 (det lyder som en grafisk brugerflade til en Linux).

X11 følger med MacOSX 10.4, men der findes også en version af
OpenOffice, der er tilpasset til MacOSX 10,4: NeoOffice, hvor man ikke
skal bruge X11.

Jeg har leget lidt med NeoOffice, men da jeg har MS Office, så så jeg
ikke nogen grund til, også at have den til at tage plads.

Kent

Fra : TT

Dato : 18-01-07 22:32

> Vil det sige, at der ikke findes noget Office, der virker out of the
> box på en Intel Mac? Jeg kan se, at Open Office kræver noget der
> hedder x11 (det lyder som en grafisk brugerflade til en Linux).

MS Office 2004 virker out of the box. Som almindelig bruger er der ikke
noget der er anderledes.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-01-07 22:37

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Om en uges tid, skal jeg køre til Sæby for at afhente min kommende
> Intel iMac. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad der er jeres
> foretrukne
>
> Browser

Safari FireFox

> Email klient

Aple Mail

> Newsreader

macSOUP

> Office suite.

Microsoft Office & NeoOffice Aqua

> Så vil jeg høre lidt om hvad I er til af widgets. Hvad bruger I til
> daglig?

Currency Converter og World Clock, samt translator

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Alex Henriksen / OZ2~

Dato : 18-01-07 23:03

Hans Tosti Pedersen wrote:
> Om en uges tid, skal jeg køre til Sæby for at afhente min kommende
> Intel iMac. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad der er jeres
> foretrukne
>
> Browser
FireFox

> Email klient
Thunderbird

> Newsreader
Thunderbird

> Office suite
NeoOffice

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-07 23:51

On 2007-01-18 19:57:01 +0100, "Hans Tosti Pedersen"
<hanspedersen@gmail.com> said:

> Om en uges tid, skal jeg køre til Sæby for at afhente min kommende
> Intel iMac. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad der er jeres
> foretrukne

Spørg ti Mac-brugere, og du får ti svar

> Browser

Safari, men det er rart at have andre browsere til besværlige sider.
Der bruger jeg Firefox, men jeg har også iCab og Opera liggende.

> Email klient

Mail. Apples egen er glimrende og vældig pæn at se på. Kun ved meget
avanceret brug, har den mangler.

> Newsreader

Jeg bruger Unison nu. Den ser også pæn ud og ligner Mac OS X.
MT-NewsWatcher er et godt gammelt og modent program, men lidt mere
gammeldags at se på. MacSoup er også fint. Det er egentlig off-line,
men det er ikke svært at klikke for at hente nye indlæg. Det skal man
også i Unison. Endelig kan man bruge Thunderbird. Det minder nok mest
om "konventionelle" newsreadere f.eks. fra Windows.

> Office suite.

Jeg skriver det meste i TextEdit, som følger med Mac OS X. Den er
simpel, men til gengæld gemmer den i RTF-format, som alle kan læse.
Ellers bruger jeg NeoOffice, som er en java-udgave af OpenOffice, der
kører direkte på OS X.

> Så vil jeg høre lidt om hvad I er til af widgets. Hvad bruger I til
> daglig?

Vejret, Konverter enhed, Lommeregner og måske Kalender og Verdensur,
der følger med. To widgets fra De Gule Sider. Den ene finder personer,
numre, adresser. Den anden finder en adresse på et kort. Desuden iStat
pro eller nano til at holde øje med computerens hukommelse, processor
etc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-07 23:55

Hej Hans

Hans Tosti Pedersen wrote:
> Om en uges tid, skal jeg køre til Sæby for at afhente min kommende
> Intel iMac. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad der er jeres
> foretrukne
>
> Browser

Stand-alone browser:
Opera 9.1, Freeware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11156
iCab X 3.0.3, Freeware/donateware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9109
Begge kan sættes til at identificere sig som MSIE 6.0.x

> Email klient

NisusEmail X 1.6.1. Commerciel. Udvikles desværre ikke længere, men
fungerer fint på alle OS X systemer. Du kan få en demo hos mig, hvis du
vil. Med NisusEmail kan du bruge et hvilket som helst
tekstbehandlingsprogram til at lave dine mails med og til at tolke og
gemme indkomne mails med.

> Newsreader

Mt. Newswatcher 3.5.2, shareware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13571
Hogwasher 4.3, shareware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1993

Men jeg foretrækker klart at bruge en combi brwoser+mail+news, og her er
Mozilla SeaMonkey 1.x det klart bedste. Ver. 1.1 er lige frigivet i dag
som færdig produkt
SeaMonkey 1.1, Freeware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29027

> Office suite.

NeoOffice 2.0 Aqua b3, Freeware, har både dansk interface og danske ordbøger
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22021
OpenOffice 2.1, Freeware, dansk interface og ordbøger, kræver X11 (eller
Windows versionen på Windows 2000/XP/VistaPro
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10456
Abiword 2.4.5, Freeware, TB program, der er speciel god til konvertering
af WordPerfect filer.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14743

Alle disse understøtter det nye ISO format .ODF (Open Document Format)

MarinerPak 1 - marinerWrite 3.7.2 + MarinerCalc 5.5.1, Commerciel
MarinerWrite 3.7.2, har danske ordbøger, demo virker ikke med danske
ordbøger
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13133
MarinerCalc 5.5.1, bruger samme ordbøger som MarinerWrite, demo virker
ikke med danske ordbøger
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/2746
Kan også købes hver for sig.

NisusWriter Express 2.7, Commerciel. Hvis du skal arbejde med
multilingual text, så er det det eneste ordentligt fungerende produkt på
markedet. Har desværre ikke danske ordbøger, da Gyldendal ikke vil give
tilladelse til at bruge ordbøgerne fra Munksgaard Intl. Publishing til
Macintosh programmer. 14 dages full-working demo.
NisusWriter Express 2.7
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19296

Mht. NWE kan jeg da lige oplyse, at selvom NWExpress ikke er en
universla binary, kører den aldeles forrygende på IntelMacs. Desuden har
vi nu en helt ny universal version på vej under navnet NisusWriter Pro
1.0. Den kommer i mangt og meget til at ligne vores absolut bedste
NisusWriter program til dato - NisusWriter 6.5.1 til OS 9.1+. [ja, jeg
er med i udviklingen af programmet, så det fra begyndelsen også er
handicapvenligt for både blinde og svagtseende og deuden kompatibelt med
Apples talesyntese / talegenkendelse]. Kommer snart i public beta.

Rene texteditors
BBEdit 8.6, Commerciel. Prof texteditor og HTML composer
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/603
BBEdit Lite 6.1.2, Freeware, Lite ver. af det store program. Selvom det
nu er ret gammelt, kører det fint også på IntelMacs. Fordelen ved BBEdit
Lite er, at næsten alle plugins, der kører på BBEdit også kan bruges i
Lite udg.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/604
Textwrangler 2.2, Freeware, fra samme firma som BBEdit. Ikke alle BBEdit
plugins virker på Textwrangler.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18529

Grafik og billeder
GraphicConverter X 5.9.4, Shareware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070
Cenon 3.8.2, Freeware, vektorbaseret tegne- og grafikredigering, kræver X11
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23788
Gimp.app 2.2.11, Freeware, multifunktions grafikeditor, kræver X11
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22990
Inkscape 0.44.1, Freeware, vektorbaseret grafikeditor og tegneprogram,
kræver X11
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27526

Du får nok også brug for lidt hjælpeværktøjer / reparationsværktøjer
m.m.... Her bør du klart anskaffe dig den nyeste version af Alsofts helt
unikke program DiskWarrior. Her kan du 'formattere' din HD/partition ved
at bygge nyt directorystruktur uden at slette din HD. - Programmet kan
nok klare op mod 95% af alle diskproblemer på en Mac - IntelMac eller PPC...
DiskWarrior 4.0, Commerciel
www.alsoft.com
Intech SpeedTools Utilities 2.5, Commerciel kan både det ene og andet,
bl.a. klone diske noget hurtigere end fx. CarbonCopyCloner, lave backup,
defragmentere filer, teste diske, mounte PC drev, måle SMART statusm.m.m..
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21761

Til systemvedligeholdelse m.m.
Cocktail 3.7.4, Shareware
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26516
MainMenu 1.7, Freeware, pt. nok det bedste allround
systemvedligeholdelsesprogram...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902
Onyx 1.7.8b1, Freeware/donateware, allround systemvedligeholdelse
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070

> Så vil jeg høre lidt om hvad I er til af widgets. Hvad bruger I til
> daglig?

Hver folk sine fornøjelser. - Jeg kan ikke fordrage disse 'dimser'
flydende rundt på skrivebordet, så dem bruger jeg absolut ikke...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing