|
| Bizart Lacie harddisk problem Fra : Frank |
Dato : 15-01-07 16:45 |
|
Hej Alle
Jeg har 2 500gb Lacie diske. Den ene virker fint, den anden startede
for noget tid siden med nogle underlige kliklyde og kunne ikke rigtig
komme igang. Nu er den gået helt ned, og meddelsen om at disken ikke
kan genkendes dukker op.
-jeg sendte den til rep hos en mand, og da han satte den til sin Mac,
var der ingen problemer. Han kørte nogle test, og sendte den tilbage.
- Men problemet hos mig er fuldstændig det samme??
Jeg har hørt noget om problemer med strømforsyningen, men jeg har
prøvet at bytte rundt på dem, uden held. -
Er der nogen der kender til problemet, og ligger inde med en løsning?
Mvh Frank
| |
Erik Richard Sørense~ (15-01-2007)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 15-01-07 16:59 |
|
Hej Frank
Frank wrote:
> Jeg har 2 500gb Lacie diske. Den ene virker fint, den anden startede
> for noget tid siden med nogle underlige kliklyde og kunne ikke rigtig
> komme igang. Nu er den gået helt ned, og meddelsen om at disken ikke
> kan genkendes dukker op.
>
> -jeg sendte den til rep hos en mand, og da han satte den til sin Mac,
> var der ingen problemer. Han kørte nogle test, og sendte den tilbage.
> - Men problemet hos mig er fuldstændig det samme??
> Jeg har hørt noget om problemer med strømforsyningen, men jeg har
> prøvet at bytte rundt på dem, uden held. -
Tyder lidt for meget på en 'kold lodning' på printet på selve disken...
Hvilken disk sidder der i den - Maxtor eller Hitachi?
> Er der nogen der kender til problemet, og ligger inde med en løsning?
Hvis der stadig er garanti, så få den sendt ind hurtigst mulig. Det er
ikke et ukendt fænomen med nogle af LaCies eksterne diske.
Du kan evt. tage begge dine diske med til ham, der i første omgang
kiggede på den og så få reddet de vigtigste data fra den, der driller. -
LaCie gør nemlig det, at de blot ombytter og ikke reparerer, så du vil
miste alt, hvad der er på disken og få en helt ny istedet.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Morten Reippuert Knu~ (15-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ |
Dato : 15-01-07 18:40 |
|
Frank <frank@skizoid.dk> wrote:
> Hej Alle
> Jeg har 2 500gb Lacie diske. Den ene virker fint, den anden startede
> for noget tid siden med nogle underlige kliklyde og kunne ikke rigtig
> komme igang. Nu er den gået helt ned, og meddelsen om at disken ikke
> kan genkendes dukker op.
> -jeg sendte den til rep hos en mand, og da han satte den til sin Mac,
> var der ingen problemer. Han kørte nogle test, og sendte den tilbage.
> - Men problemet hos mig er fuldstændig det samme??
> Jeg har hørt noget om problemer med strømforsyningen, men jeg har
> prøvet at bytte rundt på dem, uden held. -
> Er der nogen der kender til problemet, og ligger inde med en løsning?
Det lyder som et varme problem, tjek SMART status på diskene. De kan
sagtens være kølet tilstrækkeligt ned når de er til reperation til at
de umidelbart virker.
--
Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
| |
Frank (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Frank |
Dato : 16-01-07 12:27 |
|
Hej Erik
> Tyder lidt for meget på en 'kold lodning' på printet på selve disken...
Men er det ikke mærkeligt, at hos ham jeg sendte den til, kører den
fint. Og han lavede flere omfattende test på den, uden problemer?
> Hvilken disk sidder der i den - Maxtor eller Hitachi?
>Selve disken er af mærket D2 Big Extreme Lacie. Jeg kan ikke finde andre oplysninger, end at det er Lacie´s egen disk.
> Du kan evt. tage begge dine diske med til ham, der i første omgang
> kiggede på den og så få reddet de vigtigste data fra den, der driller. -
> LaCie gør nemlig det, at de blot ombytter og ikke reparerer, så du vil
> miste alt, hvad der er på disken og få en helt ny istedet.
Det bliver nok løsningen på problemet til sidst. - Mange tak for din
hjælp.
Mvh Frank
Erik Richard Sørensen skrev:
> Hej Frank
>
> Frank wrote:
> > Jeg har 2 500gb Lacie diske. Den ene virker fint, den anden startede
> > for noget tid siden med nogle underlige kliklyde og kunne ikke rigtig
> > komme igang. Nu er den gået helt ned, og meddelsen om at disken ikke
> > kan genkendes dukker op.
> >
> > -jeg sendte den til rep hos en mand, og da han satte den til sin Mac,
> > var der ingen problemer. Han kørte nogle test, og sendte den tilbage.
> > - Men problemet hos mig er fuldstændig det samme??
> > Jeg har hørt noget om problemer med strømforsyningen, men jeg har
> > prøvet at bytte rundt på dem, uden held. -
>
> Tyder lidt for meget på en 'kold lodning' på printet på selve disken...
> Hvilken disk sidder der i den - Maxtor eller Hitachi?
>
> > Er der nogen der kender til problemet, og ligger inde med en løsning?
>
> Hvis der stadig er garanti, så få den sendt ind hurtigst mulig. Det er
> ikke et ukendt fænomen med nogle af LaCies eksterne diske.
>
> Du kan evt. tage begge dine diske med til ham, der i første omgang
> kiggede på den og så få reddet de vigtigste data fra den, der driller. -
> LaCie gør nemlig det, at de blot ombytter og ikke reparerer, så du vil
> miste alt, hvad der er på disken og få en helt ny istedet.
>
> mvh. Erik Richard
>
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
> NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Erik Richard Sørense~ (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 16-01-07 14:04 |
|
Hej Frank
Frank wrote:
>> Tyder lidt for meget på en 'kold lodning' på printet på selve disken...
>
> Men er det ikke mærkeligt, at hos ham jeg sendte den til, kører den
> fint. Og han lavede flere omfattende test på den, uden problemer?
Det sker en gang imellem. Når en lodning er kold, slutter forbindelsen
korrekt, og efterhånden, som den varmes op, går lodningen fra. - Det
sker faktisk også nogle gange i fx. HiFi grej. Det er noget stads.
>> Hvilken disk sidder der i den - Maxtor eller Hitachi?
>
> Selve disken er af mærket D2 Big Extreme Lacie. Jeg kan ikke finde
> andre oplysninger, end at det er Lacie´s egen disk.
Det burde stå, når du åbner 'Diskværktøj', men når det gælder LaCie, kan
man ikke altid regne med det. Firewire bridgen/USB bridgen kan godt
blokere, så man ikke kan se selve diskens type. Men svjv. har LaCie kun
brugt Hitachis og Maxtor i de sidste par år...
>> Du kan evt. tage begge dine diske med til ham, der i første omgang
>> kiggede på den og så få reddet de vigtigste data fra den, der driller. -
>> LaCie gør nemlig det, at de blot ombytter og ikke reparerer, så du vil
>> miste alt, hvad der er på disken og få en helt ny istedet.
>
> Det bliver nok løsningen på problemet til sidst. - Mange tak for din
> hjælp.
Den skal ihvertfald holdes 'kølet ned', hvis du skal redde noget...
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Morten (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 16-01-07 14:42 |
|
> Det burde stå, når du åbner 'Diskværktøj', men når det gælder LaCie, kan
> man ikke altid regne med det. Firewire bridgen/USB bridgen kan godt
> blokere, så man ikke kan se selve diskens type. Men svjv. har LaCie kun
> brugt Hitachis og Maxtor i de sidste par år...
Og Samsung. I hvert fald i de små 2,5"
Mvh
Morten
| |
Frank (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Frank |
Dato : 16-01-07 12:30 |
|
Morten Reippuert Knudsen skrev:
> Frank <frank@skizoid.dk> wrote:
> > Hej Alle
>
> > Jeg har 2 500gb Lacie diske. Den ene virker fint, den anden startede
> > for noget tid siden med nogle underlige kliklyde og kunne ikke rigtig
> > komme igang. Nu er den gået helt ned, og meddelsen om at disken ikke
> > kan genkendes dukker op.
>
> > -jeg sendte den til rep hos en mand, og da han satte den til sin Mac,
> > var der ingen problemer. Han kørte nogle test, og sendte den tilbage.
> > - Men problemet hos mig er fuldstændig det samme??
> > Jeg har hørt noget om problemer med strømforsyningen, men jeg har
> > prøvet at bytte rundt på dem, uden held. -
>
> > Er der nogen der kender til problemet, og ligger inde med en løsning?
>
> Det lyder som et varme problem, tjek SMART status på diskene. De kan
> sagtens være kølet tilstrækkeligt ned når de er til reperation til at
> de umidelbart virker.
>
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen < http://blog.reippuert.dk>
>
> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
> Det lyder som et varme problem, tjek SMART status på diskene. De kan
> sagtens være kølet tilstrækkeligt ned når de er til reperation til at
> de umidelbart virker.
Når jeg åbner for programet Diskværktøj, står der bare "Ikke
understøtter" under SMART-status...Det gælder også for den disk der
virker -
Men tak for hjælpen
Mvh Frank
| |
Morten (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 16-01-07 13:45 |
|
> > Det lyder som et varme problem, tjek SMART status på diskene. De kan
> > sagtens være kølet tilstrækkeligt ned når de er til reperation til at
> > de umidelbart virker.
>
> Når jeg åbner for programet Diskværktøj, står der bare "Ikke
> understøtter" under SMART-status...Det gælder også for den disk der
> virker -
>
> Men tak for hjælpen
> Mvh Frank
Jep, disken skal ud af kassen hvis SMART skal tjekkes.
Jeg leder selv som gal efter kasser der understøtter SMART, men de eneste
jeg har kendskab til er WD og Seagate (godt nok ikke prøvet på Mac, men på
Windows fungerer SMART-status i disse kasser fint). Og de diske jeg har af
dem er endnu ikke stået af (så jeg kan bruge kassen ;)
Har efterlyst om der er nogen der kender sådanne kasser ud over færdige WD
og Seagate diske i drev-gruppen, men bare at få folk til at forstå hvad
SMART går ud på er en prøvelse :S
Mvh
Morten
| |
Morten (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 16-01-07 20:42 |
|
> Jep, disken skal ud af kassen hvis SMART skal tjekkes.
> Jeg leder selv som gal efter kasser der understøtter SMART, men de eneste
Hvor heldig kan man være. Fik netop en ViPowER VPA2-25118 ind ad døren i
dag. Bestilte den for 100 år og en halv sommer siden, men den har været i
restordre. Var nemlig ikke tilfreds med den USB kasse jeg havde til en 100
GB disk jeg købte løs for et stykke tid siden da jeg regnede med den skulle
i en bærbar - det skulle den så ikke
Det er en kasse til 2,5" SATA diske og ud over USB er der også e-SATA
tilslutning hvis man skulle have mulighed for det.
Kassen er lækker, byggekvaliteten fin (modsat den forrige kasse) og nok så
vigtigt: Den understøtter også SMART via USB (!)
Nå, det var bare et tip. Måske ViPowER's kasser til store diske også
understøtter SMART. Tja, muligheden er i hvert fald tilstede og i hvert fald
til de kasser der tager SATA diske.
Mvh
Morten
| |
Jørgen Tietze (18-01-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen Tietze |
Dato : 18-01-07 00:30 |
|
Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:
> Jeg leder selv som gal efter kasser der understøtter SMART
Det understøttes ikke under MacOSX på nuværende tidspunkt.
~ Jørgen
| |
Erik Richard Sørense~ (18-01-2007)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 18-01-07 02:38 |
|
Hej Jørgen
Jooow... - Det var det, der heldigvis afslørede en defekt IBM DTLA307045
disk på en Dual G4/500 GigabitEthernet her hos mig, så køber ikke stod
med en defekt disk ved hjemkomsten. - Maskinen blev sat op med OS X
10.4.7..................
mvh. Erik Richard
Jørgen Tietze wrote:
> Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:
>> Jeg leder selv som gal efter kasser der understøtter SMART
>
> Det understøttes ikke under MacOSX på nuværende tidspunkt.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Jørgen Tietze (18-01-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen Tietze |
Dato : 18-01-07 08:25 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Jørgen Tietze wrote:
> > Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:
> >> Jeg leder selv som gal efter kasser der understøtter SMART
> >
> > Det understøttes ikke under MacOSX på nuværende tidspunkt.
> Jooow... - Det var det, der heldigvis afslørede en defekt IBM DTLA307045
> disk på en Dual G4/500 GigabitEthernet her hos mig, så køber ikke stod
> med en defekt disk ved hjemkomsten. - Maskinen blev sat op med OS X
> 10.4.7..................
Jeg var måske ikke helt præcis og det virker som om at du tror jeg
snakker om SMART generelt (dvs. også interne diske) under OS X. Men
Morten skriver ovenfor om "kasser til harddiske" og på en Mac er det for
mig primært firewirediske, fordi det fungerer bedst.
På firewirediske (og usbdiske?) understøttes SMART ikke, ifølge
udvikleren til det lille program SMARTReporter.
Han skriver følgende:
"[...] Because SMARTReporter relies on the S.M.A.R.T. implementation of
Mac OS X, it only supports ATA or S-ATA hard-drives, if you want
S.M.A.R.T. support for your FireWire hard-drive, send feedback to
Apple."
< http://homepage.mac.com/julianmayer/>
~ Jørgen
| |
Erik Richard Sørense~ (18-01-2007)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 18-01-07 15:26 |
|
Hej Jørgen
OK, jeg forstod det som generelt... Men til gengæld kan man bruge Intexh
Speedtools X og checke både integritet og SmART status på både eksterne
og interne diske. Det kræver dog den fulde version af SpeedTools og ikke
OEM versionen, der følgr med visse drevmærker.
mvh. Erik Richard
Jørgen Tietze wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Jørgen Tietze wrote:
>>> Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:
>>>> Jeg leder selv som gal efter kasser der understøtter SMART
>>> Det understøttes ikke under MacOSX på nuværende tidspunkt.
>> Jooow... - Det var det, der heldigvis afslørede en defekt IBM DTLA307045
>> disk på en Dual G4/500 GigabitEthernet her hos mig, så køber ikke stod
>> med en defekt disk ved hjemkomsten. - Maskinen blev sat op med OS X
>> 10.4.7..................
>
> Jeg var måske ikke helt præcis og det virker som om at du tror jeg
> snakker om SMART generelt (dvs. også interne diske) under OS X. Men
> Morten skriver ovenfor om "kasser til harddiske" og på en Mac er det for
> mig primært firewirediske, fordi det fungerer bedst.
>
> På firewirediske (og usbdiske?) understøttes SMART ikke, ifølge
> udvikleren til det lille program SMARTReporter.
>
> Han skriver følgende:
>
> "[...] Because SMARTReporter relies on the S.M.A.R.T. implementation of
> Mac OS X, it only supports ATA or S-ATA hard-drives, if you want
> S.M.A.R.T. support for your FireWire hard-drive, send feedback to
> Apple."
>
> < http://homepage.mac.com/julianmayer/>
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Jørgen Tietze (19-01-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen Tietze |
Dato : 19-01-07 09:56 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> [...] til gengæld kan man bruge Intexh
> Speedtools X og checke både integritet og SmART status på både eksterne
> og interne diske. Det kræver dog den fulde version af SpeedTools og ikke
> OEM versionen, der følgr med visse drevmærker.
Det var da en lækker detalje, men måske i den dyre ende for mit
vedkommende med en pris på 90$
< http://www.speedtools.com/SMART.shtml>
~ Jørgen
| |
Erik Richard Sørense~ (19-01-2007)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 19-01-07 13:31 |
|
Hej Jørgen
SpeedTools _er_ dyr, men pengene værd! - SpeedBack har fx. lige reddet
mit system.
mvh. Erik Richard
Jørgen Tietze wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> [...] til gengæld kan man bruge Intexh
>> Speedtools X og checke både integritet og SmART status på både eksterne
>> og interne diske. Det kræver dog den fulde version af SpeedTools og ikke
>> OEM versionen, der følgr med visse drevmærker.
>
> Det var da en lækker detalje, men måske i den dyre ende for mit
> vedkommende med en pris på 90$
>
> < http://www.speedtools.com/SMART.shtml>
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> < http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (16-01-2007)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 16-01-07 18:39 |
|
"Frank" <frank@skizoid.dk> writes:
> Jeg har 2 500gb Lacie diske. Den ene virker fint, den anden startede
> for noget tid siden med nogle underlige kliklyde og kunne ikke rigtig
> komme igang. Nu er den gået helt ned, og meddelsen om at disken ikke
> kan genkendes dukker op.
Underlige kliklyde er nix godt. Er der garanti på?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
| |
|
|