Hjææælp - ingen lyd!
Fra : Brian S

Dato : 12-01-07 20:04

Playheaded i iTunes kører ikke fremad i min Mac mini med sidste nye
Tiger og sidste nye iTunes.

Når jeg går ind i Systempreferencer og kigger under "Lyd" og "Lyd ud"
er feltet tomt: "ingen enheder til lyd fundet".
Hvad er der mon i vejen?

Der er en mystisk tidsmæssig sammenhæng med, at jeg har opgraderet
Mac mini'en med mere Ram, men jeg håber på, at det er en
tilfældighed. Jeg er sikker på, at jeg genmonterede det kabel, som
skulle afmonteres.

pft, Brian

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 23:52

On 2007-01-12 20:03:30 +0100, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> said:

> [...]
> Mac mini'en med mere Ram, men jeg håber på, at det er en
> tilfældighed. Jeg er sikker på, at jeg genmonterede det kabel, som

Har du prøvet at genstarte computeren? Selv på en Mac kan det nogle
gange løse et problem. Ellers lyder det som om, der ikke er forbindelse
til højttaler eller hovedtelefonstik. Med andre ord kan du være kommet
til at trække en ledning ud eller over. Jeg ved ikke, om problemet også
kan være en art manglede driver. Du kunne prøve at oprette en ny bruger
og se, om problemet også er der. I så fald er det nok bare
indstillinger eller den slags til lydmodulet, der er i stykker. Ellers
kunne du prøve at installere Mac OS X oveni. Så vil systemfiler blive
erstattet af friske, mens dine egne ikke bliver rørt. Alligevel er
backup altid en god idé.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-07 08:11

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:
> [...]

> Mac mini'en med mere Ram, men jeg håber på, at det er en
> tilfældighed. Jeg er sikker på, at jeg genmonterede det kabel, som

Tjek at du ikke har startet den i safe mode (med shift nede)

Dernæst kan du jo slette /System/Library/Extensions.kextcache og
/System/Library/Extensions.mkext og genstarte for at få din mac til
genopbygge listen over hviulke drivere den ønsker indlæst

Fra : Brian S

Dato : 14-01-07 14:11

> Har du prøvet at genstarte computeren?
Ja, jeg har også pc, så det er en rygmarvsreaktion hos mig.

> [...]
> kunne du prøve at installere Mac OS X oveni. Så vil systemfiler blive
> erstattet af friske, mens dine egne ikke bliver rørt. Alligevel er

Jeg har gjort, som du foreslår, med at geninstallere styresystemet.
Men problemet blev ikke løst.

Tak for løsningsforslagene.

Brian

Fra : Brian S

Dato : 14-01-07 14:36

> [...]
> /System/Library/Extensions.mkext og genstarte for at få din mac til
> genopbygge listen over hviulke drivere den ønsker indlæst

Det har jeg prøvet uden virkning. Jeg har også kørt Apples
hardwaretest (endda extended version), men den melder blot: "No trouble
found". Endelig har jeg geninstalleret styresystemet, men uden
virkning.

Andre ideer modtages med kyshånd!

Brian

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 16:55

Brian S skrev:

> [...]
> hardwaretest (endda extended version), men den melder blot: "No trouble
> found". Endelig har jeg geninstalleret styresystemet, men uden

Det var trist. Jeg er ikke ekspert i reparationer, men det må jo næsten
være et hardware-problem. Du kunne jo åbne computeren igen og se, om der
er en løs ledning eller andet, der er faldet af. Prøv evt. at søge på
nettet for at se, om du kan finde ud af, hvor lydkortet sidder. Der
findes flere steder med vejledning i, hvordan man skille computeren ad
for at skifte RAM, harddiske etc. Alternativt kan du sikkert selv
lokalisere højttaleren og mini-jackstikket til lyd ud. Jeg gætter bare,
men der burde jo gå en form for ledning hen til dem. Hvis den er knækket
eller hevet løs, har vi jo forklaringen der.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Brian S

Dato : 14-01-07 17:10

> Det var trist. Jeg er ikke ekspert i reparationer, men det må jo næsten
> være et hardware-problem.

Jeg troede egentlig, at det er sådan noget hardware testen skulle
afsløre.

> [...]
> men der burde jo gå en form for ledning hen til dem. Hvis den er knækket
> eller hevet løs, har vi jo forklaringen der.

Så må jeg jo til at åbne den igen. Men ok, så får jeg jo en gang
til glæde af den spatel, som jeg var henne at købe hos farvehandleren

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-07 08:53

On 2007-01-14 17:10:20 +0100, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> said:

> Jeg troede egentlig, at det er sådan noget hardware testen skulle afsløre.

Den er nok mest til de mere komplicerede funktioner. Jeg kan godt
forstå, hvis den ikke opdager, hvis f.eks. højttalerkablet er knækket.
Ellers skulle den jo lytte til, om højttaleren siger noget, og det er
nok ikke muligt.

> Så må jeg jo til at åbne den igen. Men ok, så får jeg jo en gang til
> glæde af den spatel, som jeg var henne at købe hos farvehandleren

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Hvis
du er i tvivl om, hvad der er hvad, kan du jo søge efter en vejledning
på nettet. Det gjorde jeg for nylig, da jeg skiftede RAM i vores Mac
mini.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster