Skærm på MacBook / MacBook Pro
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-07 22:15

Jeg var lige inde hos Merlin. De er jo begyndt at føre Macintosh, og de
havde en sort MacBook og en MacBook Pro 15" stående fremme. Drengene
legede lidt med PhotoBooth på sidstnævnte, og straks kom der en sælger.
Han virkede faktisk meget sympatisk. De kunne godt skaffe computerne
med opgraderinger af RAM og harddisk fra fabrikken, men så kunne man
ikke bytte den. Ellers har de 14 dages ombytningsret. Jeg kiggede lidt
på de to udstillede. Faktisk blev jeg lidt skuffet over skærmen på den
sorte MacBook. Enten var den for mørk, og hvis man skruede op for
lyset, blev det sorte f.eks. i bogstaver også lidt gråt, så det hele
fik en mælket præg.
   Det er nøjagtig det samme, jeg altid har syntes om min kones 14" iBook
G4. Skærmen på min TiBook er meget mere klar og har mere kontrast.
Samtidig har den større betragtningsvikel. På min kones iBook bliver
billedet for mørkt, hvis man ser lidt nedefra, og sløret, hvis man ser
ovenfra. Det er lidt irriterende, hvis hhv. et lille barn eller en
voksen står bagved og skal se med. Er skærmen bedre på en MacBook Pro?
Der findes jo flere paneltyper. Jeg er godt klar over, at der altid er
tale om et kompromis. Skærme med flotte farver er ofte for langsomme
til spil og spilskærme er ikke så flotte farver. Derfor er det lidt
svært entydigt at udnævne en skærm til god eller dårlig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 11-01-07 23:48

> [...]
> til spil og spilskærme er ikke så flotte farver. Derfor er det lidt
> svært entydigt at udnævne en skærm til god eller dårlig.

vi har begge her, og jeg syntes klart pro skærmen er bedre, dog mest
fordi den har bredformat det passer min øjne og arbejdsstil bedre - men
syntes også den er lysere/klare - den sorte macbook har "glosery" skærm
(eller hvad det nu hedder) det skulle vist være bedre udendørs... men
det har jeg ikke rigtigt testet.

Min 13 årige sværger til den sorte...(som der også sagtens kan stå flere
børn omkring uden se-problemer).. det er vel smag og behag.

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-07 08:15

Er skærmen bedre på en MacBook Pro?

Jep, forudsat du ikke bestiller den med kontrastskærmen. MacBook'ens
store problem er den kontrastskærm som er monteret foran panelet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-07 02:45

On 2007-01-13 08:14:51 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Er skærmen bedre på en MacBook Pro?
>
> Jep, forudsat du ikke bestiller den med kontrastskærmen. MacBook'ens
> store problem er den kontrastskærm som er monteret foran panelet.

Er det bare en kontrastskærm, ligesom B&O har haft på deres fjernsyn?
Så skal der vel skrues mere op for lyset, og det bruger strøm. Det er
bare sjovt, for jeg syntes egentlig, der er noget mælket over skærmen
på en MacBook. Kan det ikke tænkes, at der bruges to forskellige
paneltyper på MacBook og MacBook Pro? De forskellige paneltyper har jo
forskellige egenskaber og priser. Jeg husker ikke lige navnene på dem,
og der kommer vist jævnligt nye.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kent

Dato : 14-01-07 03:15

Henrik Münster skrev:
> [...]
> MacBook. Enten var den for mørk, og hvis man skruede op for lyset, blev
> det sorte f.eks. i bogstaver også lidt gråt, så det hele fik en mælket

Jeg har selv lige køb en MacBook i hvid. Jeg har ikke set en så dårlig
skærm på en PC i de sidste 5-6 år.

Hvis skærmen var afgørende og skulle være lille, så havde jeg købt en PC
med 12" skærm i stedet for.
--

Kent