USB-stik virker da på en Mac?
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-01-07 00:33

Sådan en USB-stik, eller hvad de små hukommelsesmoduler nu hedder, den
virker da uden problemer på en Mac, gør den ikke? Man kan da bare købe
en tilfældig en? Jeg går ud fra, at man formaterer den ligesom en
harddisk, så HFS+ er fint, hvis den kun skal bruges på Macintosh, og
FAT32 skal bruges, hvis den skal udveksle data mellem pc og Mac. Vil
der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal
overføre noget til en pc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 06:46

> Sådan en USB-stik, eller hvad de små hukommelsesmoduler nu hedder, den
> virker da uden problemer på en Mac, gør den ikke?

Naturligvis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : isteen

Dato : 11-01-07 09:34

> [...]
> der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
> selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal

Jeg har en lille tingest, jeg bruger til at flytte data mellem min Mac,
og konens pc

Fra : Michael Holm

Dato : 11-01-07 11:27

> [...]
> der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
> selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal

som regel skal man ikke gøre noget ved dem, de virker som de er på både
mac og pc.

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-07 11:56

macsoup@toitsu.dk (Michael Holm) writes:

> som regel skal man ikke gøre noget ved dem, de virker som de er på både
> mac og pc.

Den 1Gb jeg købte fornyligt var FAT formatteret. Den har alt andet
lige bedre af at være FAT32 formatteret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-07 01:13

On 2007-01-11 11:55:52 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Den 1Gb jeg købte fornyligt var FAT formatteret. Den har alt andet
> lige bedre af at være FAT32 formatteret.

FAT og FAT32, det er ét fedt for mig. Jeg troede egentlig bare, at det
hed FAT32 i dag, for det skriver alle. Jeg troede slet ikke, FAT
fandtes mere. De er jo noget fra DOS-tiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-07 01:43

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> FAT og FAT32, det er ét fedt for mig. Jeg troede egentlig bare, at det
> hed FAT32 i dag, for det skriver alle. Jeg troede slet ikke, FAT
> fandtes mere. De er jo noget fra DOS-tiden.

Det troede jeg også, men nej.

FAT (der er flere varianter men til harddiske blev FAT16 brugt) har
kun mulighed for 65536 blokke på harddisken, hvilket betyder at for
store diske bliver blokstørrelsen gigantisk. Da filer bruger mindst
en blok pr styk, er det uhensigtsmæssigt at have små filer og store
blokke.

Derfor opfandt man FAT32 der har afhjulpet dét problem.

Set fra brugerens side er det bedøvende ligegyldigt.

Fra : P. Rongsted

Dato : 12-01-07 10:22

On Fri, 12 Jan 2007 01:12:51 +0100, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

>FAT og FAT32, det er ét fedt for mig. Jeg troede egentlig bare, at det
>hed FAT32 i dag, for det skriver alle. Jeg troede slet ikke, FAT
>fandtes mere. De er jo noget fra DOS-tiden.

FAT bruges i vid udstrækning. Næsten alle flash RAM kort er fomateret
med FAT. Så nok alle digitalkameraer bruger det! Da memorykort nu også
ofte kan bruges i mobiltelefoner, er FATY faktisk nok det mest
udbredte format!

Peter

Fra : P. Rongsted

Dato : 11-01-07 13:21

On Thu, 11 Jan 2007 00:32:58 +0100, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
>der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
>selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal

I FAT32 kan en fil max være på 4GB. De fleste USB-sticks er dog
normalt ikke så store alligevel, så det bør ikke være et problem.

Peter

Fra : Peter Bjørn Thomsen~

Dato : 11-01-07 13:20

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> on torsdag 11. januar 2007 at 0:32
+0100 wrote:
> [...]
>der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
>selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal

Jo - jeg har osse stor fornøjelse af min USB-stick og bruger den flittigt
til at flytte data mellem mac og pc.

Jeg ved ikke ret meget om formatteringer, men jeg oplevede den lille
finurlighed, at nye sticks nogle gange skal formateres på pc'en først - så
kan den snakke med både pc'en og mac'en. Hvis den første formattering er
sket på mac'en, vil pc'en ikke kendes ved den.

Peter Bjørn Thomsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-01-07 17:48

Henrik Münster wrote:
> [...]
> i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32, selv
> om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal
Ja de virker på begge systemer uden problemer. dog har jeg oplevet at
hvis man når de sidder i Mac og man sletter de filer som man normalt
ikke ser på PC, så kan det give problemer... men kommer man til det, er
det bare at formatere den i fat32 på din Mac, så dutter det igen !

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 13:50

> [...]
> der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
> selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal

Som et kompromis kan du jo omformattere hukommelsespinden i UDF format

--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-01-07 14:43

> [...]
> der i øvrigt være nogen væsentlig ulempe ved at formatere den i FAT32,
> selv om den mest bruges på Mac? Man ved jo aldrig, om man en dag skal

Jo, men der er meget stor forskel på hvor hurtige de er. Prøv at søge på
Ekstrabladet's site - de havde en test for noget tid siden.

Jeg købte en 2 GB efterfølgende og den er perfekt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/