SCSIkæde (gammelt software)
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-07 22:28

Jo, jo, jeg ved det godt. Det er yesterdays teknik, men alligevel.
Skal pille nogle filer ud af en 7600, som nok skal til de evige
jagtmarker i næste uge. Vi skal have storskraldscontanier
Ville brænde filerne over på cd via min One brænder (produkt 0002952),
men hverken Toast 4.0 eller Toast Deluxe 4.0.2 (?) ville se brænderen.
Mente ellers at jeg havde brugt den tidligere på 7600'eren.
Plan B var så at lægge filerne over på én af to eksterne hd med scsi
forbindelsen. Men de ville _ikke_ mounte. Tjekkede, at der ikke var
sammenfald i scsi-numre, prøvede at starte med tændt eksterne enheder,
prøvede med slukkede. Intet virkede. Har husket terminering af sidste
led i kæden.
Mt. Everything, som jeg ellers husker som et mægtig godt værktøj, ville
heller ikke mounte noget. Planen var ellers at lægge filerne videre til
min lille PB 1400c, for dén véd jeg kan brænde.
Sidste udvej er at flytte så mange filer som muligt via floppier, men de
har jo en begrænsning i størrelse (og jeg skal i byen og låne et
floppydrev).

7600'eren har MacOS 8.6

Hvad gør jeg forkert? (det er svært at huske de gamle systemer og de
gamle procedurer, det er jo flere år siden)
--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-07 22:42

~Hej Mich

Du skal have 'Toast CD Reader extension' installeret i mappen
'Udvidelser'. Men på OS 8.6 er der en konflikt mellem Apple CD/DVD
Udvidelse og Toast CD Reader Extension. Du kan komme uden om den fejl
ved at tilføje en '~' (tilde) foran navnet, så det kommer til at hedde
'~Toast CD Reader Extension'. - Hvis det ikke hjælper, så træk 'Apple
CD/DVD Udvidelse' ud af systemmappen og genstart...

- Men ellers du må da gerne tage den med hertil engang, så skal jeg nok
brænde det ud for dig...

mvh. Erik Richard

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
>
> Hvad gør jeg forkert? (det er svært at huske de gamle systemer og de
> gamle procedurer, det er jo flere år siden)

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-07 23:00

> [...]
> CD/DVD Udvidelse' ud af systemmappen og genstart...
>
> - Men ellers du må da gerne tage den med hertil engang, så skal jeg nok

Jeg tænkte det nok, veteranholdets førende ekspert kommer først.
Undskyld, jeg kunne ikke lade være

Jeg har lukket og slukket skidtet for i aften, men skal lige kigge på
det i morgen. Men jeg forstår det ikke helt, for både min 7600 og min
PB1400 er vistnok sat op på samme måde (?), og jeg mener at 7600'eren
har kunnet brænde tidligere.
Men jeg skal nok prøve - og tak og selv TildeHej
v.h.
Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-07 02:38

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg tænkte det nok, veteranholdets førende ekspert kommer først.
> Undskyld, jeg kunne ikke lade være

Nå, nå, der er nok én, der trænger til et par bakskuld.?

> [...]
> har kunnet brænde tidligere.
> Men jeg skal nok prøve - og tak og selv TildeHej

Man kan sige det sådan, at fejlen er periodisk. - Nogle gange kører det
fint i lange tider, og så går det pludselig slet ikke... Slet i øvrigt
lige filen 'Toast CD Reader preferences' fra indstillingsmappen, - det
kan være, det også er nok...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-07 20:52

> Nå, nå, der er nok én, der trænger til et par bakskuld.?

Erik, det hedder altså: Du trænger nok til et par flade (i gruppens
jargon)

> Slet i øvrigt
> lige filen 'Toast CD Reader preferences' fra indstillingsmappen, - det
> kan være, det også er nok...

Det var nok, tak for rådet. Nu kunne Toast se mit Matachita værk. Det
var måske osse på høje tid, for maskinen var meget, meget træg og
langsom. Læser meget langsomt til disken, så den er måske ved at være
helt kaput. Men du véd ikke, hvordan jeg skal komme til at tjekke
indholdet på de to eksterne hd's? (som var en del ag spørgsmålet i mit
oprindelige indlæg)

Det bliver nu lidt bedrøveligt, at skulle sende 7600'eren, brænder,
scanner og to gamle hd til storskrald. Men sådan er livet med hardware
vel altid ?

Lige et tillægsspørgsmål: gamle Toast 4 (m.fl.) kan lave write sessions,
der medfører, at man kan skrive flere gange til den samme skive (indtil
den er fyldt). Så vidt jeg kan se, er det ikke tilfældet med Toast 6
Titanium? Eller er det mig, der har overset en indstilling.

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-07 21:18

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Erik, det hedder altså: Du trænger nok til et par flade (i gruppens
> jargon)

Av, av, - jeg skal nok huske det en anden gang.

> [...]
> helt kaput. Men du véd ikke, hvordan jeg skal komme til at tjekke
> indholdet på de to eksterne hd's? (som var en del ag spørgsmålet i mit

Er det LaCie d2 diske? - så prøv med Silverlining d2, hvis du har den.
Nogle af de gamle d2 diske vil simpelthen ikke mounte uden 'driver d2
Extension. - Husk også at sætte den lille terminatorknap ved siden af
SCSI ID vælgeren til ON - uanset, om der er mere end en enkelt disk i
kæden. Har du ikke Driver d2, så send mig en mail, så kan jeg returnere
den med Driver D2....

> Det bliver nu lidt bedrøveligt, at skulle sende 7600'eren, brænder,
> scanner og to gamle hd til storskrald. Men sådan er livet med hardware
> vel altid ?

Jeg var også særdeles ked af at sende min gamle 7200 til polen, men jeg
mente, de havde mere brug for den end jeg...

> [...]
> den er fyldt). Så vidt jeg kan se, er det ikke tilfældet med Toast 6
> Titanium? Eller er det mig, der har overset en indstilling.

Nej, hverken ver. 6.x eller 7.x kan det, men jeg mener, ver. 5.1.2
stadig kan, og den virker også på OS X 10.4.8. - Det har jeg prøvet. -
Jeg kører forresten med en 5.1.2 på min OS 9.2.2....

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-07 22:06

> Av, av, - jeg skal nok huske det en anden gang.

Nu med dobbelthage, hva'? Hvis du _ikke_ husker det, kan du få et par
flade, kan du

> [...]
> SCSI ID vælgeren til ON - uanset, om der er mere end en enkelt disk i
> kæden. Har du ikke Driver d2, så send mig en mail, så kan jeg returnere

Den ene er vistnok, og jeg har da noget d2 driver installeret. Jeg har
osse noget Silverlining. Disken stod i sin tid som disk for et forum,
der kørte noget ... SW, som osse polonline benyttede. Hvad var det nu
det hed? Jeg var - dengang - stor beundrer af det, det fungede perfekt.
Det var iøvrigt noget kommunikation (BB) for svagtseende i Ribe amt - vi
havde meget glæde af det.
Den anden er en IBM, som var min første eksterne, vistnok omkring 800 Mb
til en formue
Jeg _har_ haft dem mounted på 7600'eren, men jeg kan jo ikke huske, hvad
jeg gjorde af krumspring. Tester dit forslag i morgen. Tak.

> Jeg var også særdeles ked af at sende min gamle 7200 til polen, men jeg
> mente, de havde mere brug for den end jeg...

Jeg har tænkt de samme tanker, men jeg synes nu ikke, at jeg kan være
det bekendt. Jeg tror maskinen er ved at 'dø' - som jeg skrev.
Mustekscanneren er i hvert fald. Den blev _kun_ indkøbt, fordi kranen
kunne godkende dens lille størrelse, den er _kun_ 10 cm høj. Dengang var
andre scannere omkring 15cm+ og fyldt med en masse tomrum. Scannerrøret
er vist udbrændt, den har har sandelige osse scannet mange gamle fotos
og skrevne dokumenter ind,

> Nej, hverken ver. 6.x eller 7.x kan det, men jeg mener, ver. 5.1.2
> stadig kan, og den virker også på OS X 10.4.8. - Det har jeg prøvet. -
> Jeg kører forresten med en 5.1.2 på min OS 9.2.2....

Æv, det var en skam. Det var jo en vigtig funktion da skiverne kostede
mere, end de gør i dag. Og pladsbesparende Jeg havde en forestilling
om, at det kun var mine brændinger til DVD, der var en
engangsforeteelse.

--
Mich.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-01-07 23:47

On Tue, 09 Jan 2007 22:28:01 +0100, Mich. Ottosen wrote:

> Hvad gør jeg forkert? (det er svært at huske de gamle systemer og de
> gamle procedurer, det er jo flere år siden)

Har du overvejet om dit SCSI-kabel er defekt?
Du kunne eventuelt forsøge at sætte brænderen internt i stedet for -
det er ret enkelt på 7600'eren.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-07 20:52

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Har du overvejet om dit SCSI-kabel er defekt?

Jo, det har jeg da. Men mine kabler er mærkede efter 'pålidelighed' - og
jeg tjekkede nogle flere.

> Du kunne eventuelt forsøge at sætte brænderen internt i stedet for -
> det er ret enkelt på 7600'eren.

Tak for rådet. Eriks anvisning viste sig at løse problemet. Lidt
'ærgerligt' for jeg elsker at skrue

--
Mich.