Local directory node
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-01-07 16:47

Jeg sidder og leger lidt med en nyinstallation af en OS 10.4.x Server
og begriber simpelthen ikke, hvad den forsøger at fortælle mig her:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/osx/server/wgm/local_directory_node.png>.

Kan det være årsagen til, at jeg hverken kan starte NFS eller Open
Directory-tjenesten i Server Admin, og at der ikke bliver oprettet
mailkonti under Mail > Maintenance > Accounts i Server Admin selvom
jeg har oprettet en bruger med aktiv mailkonto i Workgroup Manager?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-01-07 17:53

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> oprettet mailkonti under Mail > Maintenance > Accounts i Server
> Admin selvom jeg har oprettet en bruger med aktiv mailkonto i

Nu har jeg omsider fået den til at oprette en konto i Mail >
Maintenance > Accounts. Spørg mig ikke hvordan, men NFS og Open
Directory-tjenesten kan jeg stadig ikke starte. Det gør nu knap
så meget nu, hvor det er lykkedes at oprette en mailkonto, men
jeg er da sådan set stadig nysgerig på, hvorfor de tjenester
ikke kan startes (start-knappen er simpelthen "grået ud").

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-07 22:55

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> jeg er da sådan set stadig nysgerig på, hvorfor de tjenester
> ikke kan startes (start-knappen er simpelthen "grået ud").

Du skal starte med at konfigurere DNS saa din OSX installation har et
FQDN. Tro mig du vil ikke noejes med bonjour's .local/.lokal TLD.

Dernaest skal du konvertere din server fra en "standalone" (kun lokal
netinfo) til en "Open Directory master" (ldap).

Alternativt kan du binde den op paa et eksisterende directory (netinfo,
AD, NIS eller LDAP), men det er naeppe aktuelt i dit tilfaelde.

Laes Apples PDF om emnet til at starte med:

<http://images.apple.com/server/pdfs/Open_Directory_TB_v10.4.pdf>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-07 20:52

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
>
> Dernaest skal du konvertere din server fra en "standalone" (kun
> lokal netinfo) til en "Open Directory master" (ldap).

Nu har jeg så gjort ovenstående, men jeg begriber bare ikke, hvorfor
den nægter at modtage mails.

Jeg har fast IP hos TDC og en dyndns-adresse fra dengang, hvor jeg
havde dynamisk IP. På dyndns.dk har jeg sat primær mailserver til
at hedde tgm.dyndns.dk og det virkede, da jeg en overgang prøvede
en Firstclass server af.

På OS X Serveren har jeg sat DNS sådan her:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/tiger/server/dns.png>.

Mail -> General -> Settings er stillet sådan her:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/tiger/server/mail.png>.

Min router er stillet til at forwarde port 25 til serverens LAN-IP,
som er 192.168.1.20, jeg har oprettet en konto på serveren ved navn
madsen og aktiveret mail på den. Kan også forbinde til den konto fra
Outlook Express på min Windows-boks og sende igennem den, men mails
sendt til madsen.at.tgm.dyndns.dk når aldrig frem til serveren eller
rettere så kom der en enkelt igennem ud af mindst 20, men hvorfor den
ene lige slap igennem, har jeg ikke kunnet gennemskue.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-07 21:31

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Nu har jeg så gjort ovenstående, men jeg begriber bare ikke, hvorfor
> den nægter at modtage mails.
> sendt til madsen.at.tgm.dyndns.dk når aldrig frem til serveren eller

Ved den den hedder tgm.dyndns.dk?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 21:22

> [...]

> rettere så kom der en enkelt igennem ud af mindst 20, men hvorfor den
> ene lige slap igennem, har jeg ikke kunnet gennemskue.

Du har en MX record og du bruger TDC's MX?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 23:07

> [...]

> rettere så kom der en enkelt igennem ud af mindst 20, men hvorfor den
> ene lige slap igennem, har jeg ikke kunnet gennemskue.

Du har lavet en MX record paa dit domaine?
Du husker at bruge TDC's MX?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-07 21:36

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ved den den hedder tgm.dyndns.dk?

Burde den ikke være klar over det, når den hedder det som domæne
og hostname på: <http://tgm.dyndns.dk/mac/tiger/server/mail.png> ?

Jeg har lige på Windows-boksen prøvet at sende en mail fra dyndns-
kontoen til dyndns-adressen. Den når fint frem, men sender jeg fra
min TDC-konto til dyndns-adressen, når den ikke frem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-07 22:48

> [...]

> kontoen til dyndns-adressen. Den når fint frem, men sender jeg fra
> min TDC-konto til dyndns-adressen, når den ikke frem.

Interessant.

Allerførst - kig i loggen (slå den eventuelt til) på din postmaskine,
og se om der SKER noget når du sender. Altså om mailen lander på
maskinen. Hvis den gør, er det relevant at vide hvad den logger.

Dernæst BØR der altid komme en mail hvis afleveringen mislykkedes -
altså hvis modtagersystemet af en elelr anden grund ikke vil kendes
ved den. Hvis det ikke er sket endnu OG du har sendt med gyldig
afsenderadresse, så hænger det nok i systemet på at dine MX-hosts ikke
vil acceptere post overhovede. Er din tgm.dyndns.whatever ændret "for
nyligt"?

Hvis du giver en gyldig emailadresse vil jeg gerne forsøge at sende
dig mail via cybercity og se hvad der så sker.

Prøv også via gmail.com og yahoo.com og hotmail.com - bare for at se
hvad mønsteret er.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-07 22:18

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du har en MX record og du bruger TDC's MX?

Jeg går ud fra at det er en MX record man laver, når man på
dyndns.dk vælger sin primære mail-server. Dér har jeg valgt
tgm.dyndns.dk som primær og backup-mx.post.tele.dk som sekundær.

<http://email-test.com/cgi-bin/webtestmail?domain_host=tgm.dyndns.dk&cmd=mxlookup>
83.91.22.77 er min IP.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:26

> [...]
> dyndns.dk vælger sin primære mail-server. Dér har jeg valgt
> tgm.dyndns.dk som primær og backup-mx.post.tele.dk som sekundær.

Vaer opmarkersom paa at mange mailservere vil naegte at modtage mails
som kommerfra en dyndns service.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-07 23:14

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Interessant.

Ja, det er ret mystisk.

Jeg prøvede lige at tjekke efter mails igen og nu kom hele dynen.
Mail sendt ved 14-tiden i eftermiddags kom først frem ved 22-tiden.

Her er headeren på en af dem:
<http://tgm.dyndns.dk/mac/server/header.txt>

Prøvede lige at sende en mere for ca. 10 min. siden og den nåede
frem nu, så måske er det omsider faldet på plads.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 20:29

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Vaer opmarkersom paa at mange mailservere vil naegte at modtage
> mails som kommerfra en dyndns service.

Det er også kun noget midlertidigt, men tak for advarslen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 15:58

Thomas G. Madsen skrev:

> Nu har jeg omsider fået den til at oprette en konto i Mail >
> Maintenance > Accounts.

Men man skal åbenbart stadig ud i terminalen og genopbygge cyrus-
databasen for at slippe af med en bruger, man engang har oprettet
i WGM og slettet igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:24

> Men man skal åbenbart stadig ud i terminalen og genopbygge cyrus-
> databasen for at slippe af med en bruger, man engang har oprettet
> i WGM og slettet igen.

GUI vaerktoejerne i Mac OS X server er ret elemntaere, man slipper ikke
for terminalen med mindre ens behov er uhyre simple.
Selv noget i serversammenhaeng saa basalt som opsaetning af zoner i
bind duer ikke. Dernaest er der alle de fine knapper der ikke virker
fordi Apple har glemt at linke dem til deres respektibve perl scripts.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-07 20:37

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Dernaest er der alle de fine knapper der ikke virker fordi Apple
> har glemt at linke dem til deres respektibve perl scripts.

Ja, det tyder det stærkt på, at de har glemt.
Knappen til at genopbygge cyrus-databasen inde i Server Admin har
ikke det store formål i hvert tilfælde. Den kan ikke bruges til at
slippe af med mailboksene på slettede brugere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 23:20

> [...]
> ikke det store formål i hvert tilfælde. Den kan ikke bruges til at
> slippe af med mailboksene på slettede brugere.

Jeg mener at dette issue er blevet addresseret i en opdatering til
serveradmin vaerktoejet. "knappen" virker ioevrigt fint i consol
udgaven - hvis man ellers kunne tale om knapper i den sammenhaeng.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-07 14:00

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg mener at dette issue er blevet addresseret i en opdatering til
> serveradmin vaerktoejet.

Alle opdateringer er hældt på den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-07 22:48

> [...]

> mailkonti under Mail > Maintenance > Accounts i Server Admin selvom
> jeg har oprettet en bruger med aktiv mailkonto i Workgroup Manager?

Nej, WGM advarer dig blot om at din bruger ligger i en lokalt i netinfo
database. Hvis din OSX Sever installation er sat op som en "Standalone"
har du kun den mulighed. I dit tilfaelde ville jeg saette den op som en
OD master og placere brugerne i LDAP databasen. Den loesning giver dig
mulighed for at lave single sign-on, styre montering af netvaerksdrev,
password politik, integration med andre andre directory systemer osv og
andre sjove ting. Hvis du vil bruge kerberoes skal du huske at din
server skal have fqdn inden du saetter den op.

Du burde nok investere i denne lidt ufuldstaendige bog skrevet af den
desvaerre afdoede Michale Bartosh:

<http://www.oreilly.com/catalog/macosxtigersa>

Den er et rigtigt godt alternativ til Apples elendige documentation.

Som et minimum boer du laese denne PDF
<http://images.apple.com/server/pdfs/Open_Directory_TB_v10.4.pdf>

Mac OS X server er som saadan et servervaerktoej der er rimeligt let
tilgaengelig for den ikke teknisk mindede administrator der blot vil
konfigurere et par basale services. Hvis man vil lave mere
specialicerede setups skal man laese dokumentationen og i ikke lade sig
begraense af Apples GUI vaerktoejer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-07 11:40

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Nej, WGM advarer dig blot om at din bruger ligger i en lokalt i
> netinfo database. Hvis din OSX Sever installation er sat op som
> en "Standalone" har du kun den mulighed.

Og det er den netop. Det er den gamle 10.3.9-installation, som
jeg stadig bruger faktisk også, men nu vil jeg prøve om 10.4.x
er mere driftsikker.

> Du burde nok investere i denne lidt ufuldstaendige bog skrevet
> af den desvaerre afdoede Michale Bartosh:
>
> <http://www.oreilly.com/catalog/macosxtigersa>

Det vil jeg gøre.

> Som et minimum boer du laese denne PDF
> <http://images.apple.com/server/pdfs/Open_Directory_TB_v10.4.pdf>

Jeg vil fluks gå i gang. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-07 22:25

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg sidder og leger lidt med en nyinstallation af en OS 10.4.x
> Server [..]

Nu vi snakker OS X Server, så kunne jeg vældig godt tænke mig nogle
kurser i det skidt. Kender I noget til <http://www.superusers.dk/> ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:20

> Nu vi snakker OS X Server, så kunne jeg vældig godt tænke mig nogle
> kurser i det skidt. Kender I noget til <http://www.superusers.dk/> ?

Nej.