Windows kan ikke se ekstern HD fra iBook
Fra : isteen

Dato : 09-01-07 14:10

Hej

Jeg havde en lidt anderledes oplevelse i dag. Jeg har en del filer på
min iBook, som jeg lige skulle have med til en bekendt - så heldigvis
havde jeg min eksterne harddisk fra Lacie, med usb.

Jeg flyttede filerne fra iBook til Lacie, men da jeg stolt skulle
fremvise dem på min bekendtes pc, ville Windows overhovedet ikke finde
Lacie-disken.
Jeg prøvede at få Windows til at søge efter ny hardware, og den
rigtigtnok en usb-lagerenhed, men forlangte drivere til den...og
driverne kunne Windows ikke finde.

Mærkeligt, at Windows slet ikke viste den eksterne harddisk på
skrivebordet, eller andre steder.

Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være gået skævt der?

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-01-07 14:40

isteen skrev:
> [...]
> skrivebordet, eller andre steder.
>
> Nogen der har et godt bud på, hvad der kan være gået skævt der?
Hvordan er disken formateret?

Windows: FAT/NTFS ?
eller MAC: HFS+ ?

Iøvrigt skal Windows oftest have en driver til et USB drev, hvis der er
tale om Windows 98.

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : isteen

Dato : 09-01-07 17:35

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Hvordan er disken formateret?
>
> Windows: FAT/NTFS ?
> eller MAC: HFS+ ?

Det ved jeg faktisk ikke....
Jeg bruger den udelukkende på min Mac, så der er sikkert ikke noget
Windows-halløj involveret.

> Iøvrigt skal Windows oftest have en driver til et USB drev, hvis der er
> tale om Windows 98.

Windows er XP

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-01-07 19:00

isteen skrev:

> Det ved jeg faktisk ikke....
> Jeg bruger den udelukkende på min Mac, så der er sikkert ikke noget
> Windows-halløj involveret.

> Windows er XP
Hej igen

Hmmm...

ctrl klik på din USB disk og klik på "vis info"

Hvad står der i "Format:" ?

Windows XP burde finde USB drevet hvis det er formateret i FAT/NTFS
formatet.

Kent

Fra : isteen

Dato : 09-01-07 20:33

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> ctrl klik på din USB disk og klik på "vis info"
> Hvad står der i "Format:" ?

Det står Mac OS - udvidet (Jounaled)

> Windows XP burde finde USB drevet hvis det er formateret i FAT/NTFS
> formatet.

Troede egentligt osse en usb-enhed kunne bruges uden drivere etc.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-01-07 20:48

isteen skrev:

> Det står Mac OS - udvidet (Jounaled)

> Troede egentligt osse en usb-enhed kunne bruges uden drivere etc.
Der har du problemet!

Windows XP kan ikke læse en disk der er formateret i Mac OS - udvidet
(Journalet) aka. HFS + format.

Formatere USB disken FAT32 på PC'en og læg dine data tilbage, fra din iBook.
iBook'en kan kun læse fra en NTFS formateret disk, ikke skrive, så det
skal du ikke gøre, når du formaterer disken på PC'en.

Kent

Fra : isteen

Dato : 09-01-07 23:42

> [...]

> iBook'en kan kun læse fra en NTFS formateret disk, ikke skrive, så det
> skal du ikke gøre, når du formaterer disken på PC'en.

Aha - mange tak for hjælpen.
Nu kan jeg ikke lige formatere USB-disken på hans Windows, da Windows
slet ikke vil vise disken, men det er et mindre problem....han må
simpelthen bare undvære filerne
Men jeg lærte da noget - jeg troede indtil nu, at jeg bare kunne tage
disken med i lommen. Pyt, jeg bruger den primært til backup af min egen
harddisk.

Igen - tak for den gode oplysning

Fra : Morten

Dato : 10-01-07 21:38

> Nu kan jeg ikke lige formatere USB-disken på hans Windows, da Windows
> slet ikke vil vise disken, men det er et mindre problem....

Bare fordi disken ikke kan mountes kan den da godt formateres - nemlig i
Disk Håndtering.
Bagefter kan disken så mountes..

Control Panels -> Administrative tools -> Computer Management.
Klik derefter på Disk Management ;)

(Det er så på engelsk, men navnene på dansk burde næsten kunne tydes hvis
man sidder ved maskinen)

Mvh
Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 20:58

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@nospamhotmail.com> wrote:

> Windows XP burde finde USB drevet hvis det er formateret i FAT/NTFS
> formatet.

og disken ivrigt er med en MBR partitionstabel (fdisk), pdiskede og
formegenlig ogsaa gdiskede (EFI) er windows ikke glad for.

Fra : STRIKE

Dato : 09-01-07 20:40

Du skal installere MacDrive på din vens windowsmaskine så kan den se og læse
macformatet

Peter

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-01-07 18:51

STRIKE <strike@strike.dk> wrote:

> Du skal installere MacDrive på din vens windowsmaskine så kan den se og læse
> macformatet

Er MacDrive noget, man lige et eller andet sted til Windows?

Jeg har nogle sager på diskette, som jeg har brug for at få over på min
PowerBook, der ikke har diskettedrev. Så jeg troede, at jeg kunne sætte
disketterne i Windowsmskinen (uden at behøve at kunne læse dokumenterne)
og så trække dem over på min USB-stick (der læses af begge platforme).
Men Windåsen spørger om disketten skal formatteres. Og hvis man trækker
diskettedrevet over på på sticken, bliver der oprettet en genvej.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-07 19:29

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Er MacDrive noget, man lige et eller andet sted til Windows?

MacDrive er en udvidelse til selve Windows systemet, der gør det muligt
at læse HFS og HFS+ formatterede disketter og harddiske på min. Windows
98SE. Seneste ver. er MacDrive 6.1.5
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/13831

> [...]
> Men Windåsen spørger om disketten skal formatteres. Og hvis man trækker
> diskettedrevet over på på sticken, bliver der oprettet en genvej.

Det er som sagt ikke USB stick'en, der er problemet, men disketterne.
Når MD er installeret, vil du kunne bruge diskettedrevet på Windows
masiner til at læse og skrive til/fra.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-01-07 18:46

Når jeg har hentet MacDrive 6.1.5, siger Windows, at det er en
opdatering, som ikke kan installeres, fordi jeg mangler det program, der
skal opdateres. Hvad kan jeg gøre ved det?

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-01-07 18:51

Ove Steen Smidt skrev:

> Når jeg har hentet MacDrive 6.1.5, siger Windows, at det er en
> opdatering, som ikke kan installeres, fordi jeg mangler det program, der
> skal opdateres. Hvad kan jeg gøre ved det?

Du kunne overveje at købe programmet. Så har du noget at bruge
opgraderingen til.