Mac styre system
Fra : STRIKE

Dato : 08-01-07 17:21

Jeg skal bruge et styresystem hvor finder man det
har prøvet at google efter det men nej der er åbenbart ikke så mange
macbrugere det er til en powerbook som jeg skal restaurere og jeg har kun pc
selv nogen hint?

Fra : Morten Lind

Dato : 08-01-07 17:33

STRIKE <strike@strike.dk> wrote:

> [...]
> har prøvet at google efter det men nej der er åbenbart ikke så mange
> macbrugere det er til en powerbook som jeg skal restaurere og jeg har kun pc

Blandt andre steder, hér: <http://www.apple.com/dk/macosx/tiger/>

M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-07 19:36

> [...]

> har prøvet at google efter det men nej der er åbenbart ikke så mange
> macbrugere det er til en powerbook som jeg skal restaurere og jeg har kun pc

Hvis det er en gl. powerbook kan man hente Apples forrige generation OS,
Mac OS 7.5 gratis hos ftp.apple.com.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 20:20

On 2007-01-08 17:20:40 +0100, "STRIKE" <strike@strike.dk> said:

> [...]
> har prøvet at google efter det men nej der er åbenbart ikke så mange
> macbrugere det er til en powerbook som jeg skal restaurere og jeg har

Normalt køber man det hos en computerforhandler. Er det en meget gammel
model, som skal have et gammelt styresystem, så kan de hentet gratis på
nettet. Men så er vi helt tilbage ved System 7.5, og det er altså noget
med ti år siden, det var nyt. Jeg ved ikke, om du tænker på en
piratkopi. Det er ikke så udbredt i Mac-verdenen, og slet ikke hvis du
spørger officielt her i gruppen. Privat er der nok mange, der trods alt
"deler" deres cd'er og dvd'er. Ellers er der måske mulighed for at købe
en lidt ældre version billigt.
   Siden 2001 har styresystemet heddet Mac OS X, som er det moderne
styresystem, der bygger på Unix. X udtales "ti", da det er romertal ti.
Det startede i version 10.0.x, og det nye hedder 10.4.x. Man har
skullet betale kr. 1.000,- for hver gang, der kom et nyt tal efter
kommaet. Der er ikke noget, der hedder opgraderingsrabat. Til gengæld
er det noget billigere end en fuld udgave af Windows. Hver version har
levet halvandet år, og der er kommet fejlrettelser og gratis
opdateringer, som giver et højere tal efter andet komma. Vi er nu på
Mac OS X 10.4.8. Til foråret kommer Mac OS X 10.5, som bliver en ret
stor fornyelse på mange punkter.
   Hvis du vil have mere præcis hjælp, må du fortælle os, hvilken
PowerBook, der er tale om. Der er blevet lavet PowerBook lige siden de
første bærbare kom frem for 14 år siden. I pc-verdenen er der jo også
forskel på, om det er en 8086 processor eller en Core 2 duo.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : STRIKE

Dato : 08-01-07 22:29

Det er en Powerbook alu 1,25Ghz 1Gb ram
så den er ikke helt til pension endnu nej jeg tænkte ikke på piratkopi ved
nogen hvad det koster?

Fra : STRIKE

Dato : 08-01-07 22:31

Ok har fundet den

Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 22:51

On 2007-01-08 22:31:06 +0100, "STRIKE" <strike@strike.dk> said:

> Ok har fundet den

Det skulle ikke være så svært. Om ikke andet er der Apples egen
internetbutik Apple Store. Prisen er ret konstant kr. 999,-. Du skal
lige vide, at næste version, Mac OS X 10.5, nok er lige på trapperne. I
morgen tirsdag kl. 18 dansk tid går Steve Jobs på scenen på den store
udstilling MacWorld i San Francisco og holder "keynote"-foredrag. Her
vil han præsentere nyheder og fortælle om fremtiden. Vi vil sikkert se
en del til Mac OS X 10.5 og få at vide, hvornår det kan købes. Måske er
der flere måneder til. Måske kan det købes fra i morgen. Under alle
omstændigheder ville jeg nok lige vente og høre, hvad der bliver sagt i
morgen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : STRIKE

Dato : 09-01-07 06:28

Tak for tippet Henrik

Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-07 09:25

> [...]

> har prøvet at google efter det men nej der er åbenbart ikke så mange
> macbrugere det er til en powerbook som jeg skal restaurere og jeg har kun pc

Har du prøvet den online applestore, fona eller humac ?

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...