Undgå mac filerne på NT server
Fra : Franz Berliner

Dato : 08-01-07 10:38

Ja, det lyder måske lidt mysstik at spørge her i gruppen, men tror der
er større sandsynlighed for svar her end andre steder. Windows
administratorerne kan som regel ikke svare på det.

Vi har en NT advanced 2000 server, som bruges som filserver.

Når man bruger den fra mac klienter smider mac'erne som bekendt om sig
med .dit og .dat filer.

For at få serveren til at lade være med det skal man, så vidt jeg ved,
starte nogle mac services og lade mac klienterne hoppe på vha. en apple
protocol, men hvor slår man apple/mac services til på serveren? - der er
jo flere hundrede steder at kigge.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-07 10:44

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> [...]

> starte nogle mac services og lade mac klienterne hoppe på vha. en apple
> protocol, men hvor slår man apple/mac services til på serveren? - der er

Du har spurgt Google om "windows appletalk"?

Fra : Franz Berliner

Dato : 08-01-07 13:13

> Du har spurgt Google om "windows appletalk"?

Den meget nærliggende mulighed havde jeg faktisk ikke prøvet - men det
har jeg nu og det ser jo ganske simpelt ud
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-07 14:47

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Den meget nærliggende mulighed havde jeg faktisk ikke prøvet - men det
> har jeg nu og det ser jo ganske simpelt ud

Som en slutbemærkning vil jeg lige sige at det var meget ligetil at få
en Ubuntu LInux til at lege Appletalk server. Jeg har ingen anelse om
hvor fancy den er, men det virkede som det skulle.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 23:19

> Som en slutbemærkning vil jeg lige sige at det var meget ligetil at få
> en Ubuntu LInux til at lege Appletalk server. Jeg har ingen anelse om
> hvor fancy den er, men det virkede som det skulle.

netatalk er ikke saerlig fancy.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-07 00:22

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> netatalk er ikke saerlig fancy.

Kunne du eventuelt lokkes til at uddybe ovenstående bare en lille
smule, så man også lærte noget af det?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:46

> Kunne du eventuelt lokkes til at uddybe ovenstående bare en lille
> smule, så man også lærte noget af det?

Typisk er den langsom og utilstraekkelig mht. features. Men jeg kan se
at v.2.0 skulle vaere nogenlunde uptodate og understoette saavel
AFP v.3.1 som kerberos v.5.

Om de har faet loest de fleste bugs og performance problemer ved jeg
ikke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 22:59

> [...]
> AFP v.3.1 som kerberos v.5.

> Om de har faet loest de fleste bugs og performance problemer ved jeg

Jeg kan suplere med denne liste over diverse AFP serveres featuresaet:

<http://tiffy.ath.cx:8060/afp-server-vergleich.php>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-01-07 20:11

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Den meget nærliggende mulighed havde jeg faktisk ikke prøvet - men det
> har jeg nu og det ser jo ganske simpelt ud

Husk at NTs Services for Macintosh (og for den sags skyld Win2000/2003
Server) er den gamle AFP protokol dvs. max. 31 tegn i filnavne inkl.
endelse.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-01-07 11:49

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*gmail.com> wrote:

> Husk at NTs Services for Macintosh (og for den sags skyld Win2000/2003
> Server) er den gamle AFP protokol dvs. max. 31 tegn i filnavne inkl.
> endelse.

Ups - ja så går det jo ikke. Må finde en anden løsning. Tak for tippet.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 11:50

> [...]

> starte nogle mac services og lade mac klienterne hoppe på vha. en apple
> protocol, men hvor slår man apple/mac services til på serveren? - der er

Det er nu også et problem for os Mac-brugere, der jo ikke udelukkende
bruger Mac. Der er mindst én løsning på det som installerer en
shareware-udvidelse.

Jeg har selv to windows-maskiner stående, hvoraf den ene er en laptop.
Og så har jeg en linux-server, en synology netværksharddisk. Plus usb
ram-kort - og jeg er enig i at disse filer er voldsomt irriterende.

Men løsningen ligger på Mac-siden. Jeg kan bare ikke huske hvad
løsningen er. Og får du ikke tilfredsstillende svar kan du prøve på de
engelsksprogede grupper:

comp.sys.mac.apps
comp.sys.mac.comm
comp.sys.mac.system

Nok den sidste.

Jeg tror nok at jeg har løst problemet på netværksdrev, men kan ikke
huske hvordan. I hvert fald optræder filerne ikke mere på fællesdrev,
set fra Windows. Der var noget med at løsningen ikke klarede problemet
med usb-nøglerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 09-01-07 20:24

On Mon, 8 Jan 2007 11:49:55 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
>Men løsningen ligger på Mac-siden. Jeg kan bare ikke huske hvad
>løsningen er. Og får du ikke tilfredsstillende svar kan du prøve på de

Det skal gøres for hver user account på Mac'en

Åben terminal og skriv:
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
Tryk Enter
Reboot computeren

Læs det selv her:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301711

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 22:17

Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> wrote:

> [...]
>
> Åben terminal og skriv:
> defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true

Godt, det må jo løse problemerne for Franz Berliner.

Og nu har jeg lagt linket ned i mit DevonThink Pro arkiv; selv hvis
Apple sletter det har jeg det nu sitet lokalt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-01-07 09:43

> [...]

> Åben terminal og skriv:
> defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true

Perfekt. Tak for hjælpen :)
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-01-07 11:34

> [...]

> Åben terminal og skriv:
> defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true

... og hvis jeg skal sætte det tilbage igen skriver jeg vel bare det
samme men med "false" i stedet for "true"?
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-07 12:46

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> .. og hvis jeg skal sætte det tilbage igen skriver jeg vel bare det
> samme men med "false" i stedet for "true"?

Det vil jeg tro; du kan jo prøve?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-07 12:28

> [...]

> starte nogle mac services og lade mac klienterne hoppe på vha. en apple
> protocol, men hvor slår man apple/mac services til på serveren? - der er

Results 1 - 10 of about 78,700 for "Services for Macintosh". (0.17
seconds)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-01-07 12:42

Franz Berliner skrev:

> [...]
> jeg ved, starte nogle mac services og lade mac klienterne hoppe
> på vha. en apple protocol, men hvor slår man apple/mac services

Der er Microsofts Service for Macintosh (SFM), som jeg har haft
"fornøjelsen" af at prøve af i et grafisk produktionsmiljø i en
kortere periode, men det var ikke just nogen fornøjelse. Det er
uhyre langsomt sammenlignet med "ægte" AFP på en OS X Server og
det understøtter ikke mange af de funktioner, som er indbygget
i de nyeste versioner af AFP.

Til sidst valgte jeg at investere i ExtremeZ-IP, som jeg ikke
har fortrudt et sekund siden.
Se evt.: <http://www.grouplogic.com/products/extreme/SFM.cfm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Søren Dam

Dato : 09-01-07 11:18

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> i de nyeste versioner af AFP.
>
> Til sidst valgte jeg at investere i ExtremeZ-IP, som jeg ikke

Jeg vil også gerne advare mod Microsoft SFM. Det er IKKE nogen god
implementation af AFP. Derimod virker samba og AFP på linux udmærket.
Det er stort set også den samme løsning som på Apple X server. Meget
hurtigt..

/Søren

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-01-07 11:51

Søren Dam <post@damschott.dk> wrote:

> [...]
> implementation af AFP. Derimod virker samba og AFP på linux udmærket.
> Det er stort set også den samme løsning som på Apple X server. Meget

Ok. Det er droppet. Jeg ser på om vi evt. kan skifte til OS X server på
sigt, men de første par år bliver vi nok hængende på NT serveren - så må
vi hyre en studentermedhjælper en gang om måneden til at sidde og slette
alle de filer mac'erne smider på den

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten

Dato : 09-01-07 12:53

> [...]
> sigt, men de første par år bliver vi nok hængende på NT serveren - så må
> vi hyre en studentermedhjælper en gang om måneden til at sidde og slette

Hvis det er løsningen, at slette filerne, så kan man lige så godt bruge et
par minutter eller en halv time på at lave et lille vb-script el. lign der
ryder ud i filerne. Der er såmænd lige så sikkert (hvis ikke mere sikkert)
og meget billigere :D

Mvh
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 14:42

> [...]

> sigt, men de første par år bliver vi nok hængende på NT serveren - så må
> vi hyre en studentermedhjælper en gang om måneden til at sidde og slette

Som nævnt tidligere findes der en løsning på mac-siden, så filerne slet
ikke dannes på fællesdrevene. Den løsning har jeg installeret, men jeg
har bare glemt hvordan.

Prøv at spørge på den internationale gruppe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-01-07 18:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> har bare glemt hvordan.
>
> Prøv at spørge på den internationale gruppe.

Det lyder _meget_ interessant. Jeg prøver at se om jeg kan finde det.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-07 18:47

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Det lyder _meget_ interessant. Jeg prøver at se om jeg kan finde det.

Med mac-siden mente jeg ikke Apples hjemmeside, selv om det da er muligt
at man også kan finde dem der. Jeg mente på mac-siden [altså en af
mac'erne] i modsætninge til 'på windows-siden' [altså i dit tilfælde på
din Windows Server].

Men hvad er det nu de filer hedder, som MacOS X genererer? De kommer i
hvert fald ikke mere hos mig, selv om jeg husker at de hedder .XXX,
altså begynder med et punktum. Kun ved at huske hvad de hedder kan man
jo google efter dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 23:17

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Det lyder _meget_ interessant. Jeg prøver at se om jeg kan finde det.

De hedder ".DS_Store", Windows kan lide at smide tilsvarende filer
kaldet "ehthumbs.db". Du har to muligheder, du kan vaelge at lade
windows skjule .DS_Store filer eller dimse med hver enkelt AFP klient og
skjule dem.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-07 07:22

> [...]
> kaldet "ehthumbs.db". Du har to muligheder, du kan vaelge at lade
> windows skjule .DS_Store filer eller dimse med hver enkelt AFP klient og

Eller åbne terminal og skrive:
[...]

Som Peter Rongsted har gjort opmærksom på i en anden knude i tråden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-07 19:29

> Eller åbne terminal og skrive:
> defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
> Tryk Enter
> Reboot computeren

Er det ike hvad jeg skriver? Det skal goeres paa hver enkelt afp klient.

Reboot er ioevrigt unoedvendigt.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-01-07 23:01

> Er det ike hvad jeg skriver? Det skal goeres paa hver enkelt afp klient.
>
> Reboot er ioevrigt unoedvendigt.

....og så gælder det kun for den aktuelle bruger.

Alle brugere på én klient:

sudo defaults write /Library/Prefererces/com.apple.desktopservices osv.

og så ARD to the rescue - så er den rullet ud over hele netværket indtil
man husker at få den indstilling med i næste opdatering af imaget (eller
hvor mange man nu har).

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-07 06:34

> [...]

> og så ARD to the rescue - så er den rullet ud over hele netværket indtil
> man husker at få den indstilling med i næste opdatering af imaget (eller

Måske skulle du skrive hele kommandofølgen ud, uden et 'osv' og 'og så
ARD to the rescue' ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-07 20:25

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Måske skulle du skrive hele kommandofølgen ud, uden et 'osv' og 'og så
> ARD to the rescue' ?

Thomas har skrevet hele komandoen. "osv" dækker blot over at åbne
Finder processer på klienterne bør quittes og at man kan være lidt
smart mht at få rullet indstillingen ud på alle klienter ved at bruge
ARD. Man skal dog have ARD3 før at det bliver rigtigt smart, have
én ARD sat op som master for at være sikker på at indstillingen også
rulles ud på bærebare der er offsite eller klienter der er slukket.

Thomas's komando skriver indstillingen ned i /Library/Preferences/
istedet for ~/Libarary/preferences så den gælder for alle brugere på
klienten.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-01-07 22:45

> [...]
>
> Thomas's komando skriver indstillingen ned i /Library/Preferences/
> istedet for ~/Libarary/preferences så den gælder for alle brugere på

Tak for oversættelsen

Har været i gang med en større opdatering og forbedring af vores
Mac-dokumentation, så jeg er nok lidt for indforstået/nørdet, når jeg en
(alt for) sjælden gang får forfattet et indlæg...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-07 11:03

> [...]

> Mac-dokumentation, så jeg er nok lidt for indforstået/nørdet, når jeg en
> (alt for) sjælden gang får forfattet et indlæg...

Det er efterhånden også sjældent jeg får skrevet noget. Det er ikke de
problemstillinger jeg beskæftiger mig med i det daglige der drøftes
her i gruppen.

BTW bruger i MCX?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-07 05:47

> [...]
>
> Thomas's komando skriver indstillingen ned i /Library/Preferences/
> istedet for ~/Libarary/preferences så den gælder for alle brugere på

Og gør jeg som han skriver får jeg følgende resultat:

Last login: Thu Jan 25 04:44:38 on console
Welcome to Darwin!
g4 per$ sudo defaults write
/Library/Prefererces/com.apple.desktopservices
Password:
Command line interface to a user's defaults.
Syntax:

'defaults' [-currentHost | -host <hostname>] followed by one of the
following:

read shows all defaults
read <domain> shows defaults for given domain
read <domain> <key> shows defaults for given domain,
key

read-type <domain> <key> shows the type for the given
domain, key

write <domain> <domain_rep> writes domain (overwrites
existing)

rename <domain> <old_key> <new_key> renames old_key to new_key

delete <domain> deletes domain
delete <domain> <key> deletes key in domain

domains lists all domains
find <word> lists all entries containing word
help print this help

<domain> is ( <domain_name> | -app <application_name> | -globalDomain )
or a path to a file omitting the '.plist' extension

<value> is one of:
<value_rep>
-string <string_value>
-data <hex_digits>
-int[eger] <integer_value>
-float <floating-point_value>
-bool[ean] (true | false | yes | no)
-date <date_rep>
-array <value1> <value2> ...
-array-add <value1> <value2> ...
-dict <key1> <value1> <key2> <value2> ...
-dict-add <key1> <value1> ...
g4 per$
=

I et forum som dk.edb.mac bør der i sådanne tilfælde skrives de[n]
nøjagtige kommando[er], så det hele kan klares med en copy-and-paste.

ARD måtte jeg google mig frem til. Det synes at være Apple Remote
Desktop:

<http://homepage.mac.com/applesd/page2/page1/page0/index.html>

Svaret er ganske simpelt for indforstået.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-01-07 20:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I et forum som dk.edb.mac bør der i sådanne tilfælde skrives de[n]
> nøjagtige kommando[er], så det hele kan klares med en copy-and-paste.

Rolig nu. Det svarer jo til at man skulle skrive:

"Opret en ny mappe ved i Finder at vælge Arkiv > Ny mappe".

hver gang det blev nævnt, at det var nødvendigt med en ny mappe

Da den fulde kommando var nævnt tidligere i tråden, kan jeg ikke se, at
det kræver megen kreativitet at indsætte "/Library/Preferences/" det
rette sted.

Og så fik du også googlet lidt - kom ikke og sig at der ikke var
indbygget bonus i mit svar

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-07 23:14

> [...]

> implementation af AFP. Derimod virker samba og AFP på linux udmærket.
> Det er stort set også den samme løsning som på Apple X server. Meget

Samba er, men det er meget stor forskel paa netatalk og modne afp
implemteringer som eks Apples egen (AppleFileServer), ExremeZ-IP og
Helios.