Forlænge AirPort netværk
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-07 02:28

I forbindelse med mine overvejelser om ny computer til min far (se lang
tråd om dette), spekulerer jeg på internetforbindelsen. Min far har
hørt om TDC's forbindelse via antennestikket og synes, det lyder smart.
De har dog allerede ADSL, men det er bare i den modsatte ende af
lejligheden. Jeg har sat en AirPort base op derinde, som jeg selv
bruger, når jeg er på besøg. Desværre kan den slet ikke række til min
fars kontor. Jeg har derfor overvejet, om jeg kan forlænge rækkevidden.
   Herhjemme har vi tidligere forlænget rækkevidden trådløst med en
AirPort Express. Det kræver bare en AirPort Extreme basestation, som vi
anskaffede. Derfor lod jeg mine forældre få min gamle Snow AirPort
basestation. Man kunne jo anbringe en AirPort Express diskret i
køkkenet halvvejs mellem ADSL-indgangen i lejligheden og min fars
kontor. Den burde vel kunne række gennem en væg, selv om den er af
beton. Desværre sælger Apple ikke længere AirPort Extreme. Hvad gør man
så? Kan en AirPort Express bruges som første basestation? Den har
desværre ikke to ethernetstik, og så skal vi vel have en router, så der
kan sættes et kabel til min mors iMac. Ellers skulle vi få en AirPort
Express som første base og lade mine forældre få vores AirPort Extreme.
   Alternativt skulle vi bruge et andet mærke end Apple. Måske findes der
ligefrem noget, der sender så kraftigt, at det er nok med én
basestation. Apple sælger jo også antenner fra Dr. Bott. Jeg ved ikke,
hvor godt de virker, og igen kræver de jo en AirPort Extreme. Jeg
forstår heller ikke helt, hvordan passive antenner virker. De kan jo
ikke trylle bedre signal ud af ingenting. Og modtager de også bedre?
Signalet skal jo kunne gå begge veje.
   For nylig faldt jeg over en hjemmeside fra et amerikansk firma, der
forstærker signalstyrken i AirPort-udstyr. Signalet kunne vist
femdobles i en almindelig AirPort base. Det lyder jo også smart, men
man skal selv importere den fra USA, og jeg ved ikke, om det er lovligt
i Danmark.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-07 09:38

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> I forbindelse med mine overvejelser om ny computer til min far (se
> lang tråd om dette), spekulerer jeg på internetforbindelsen. Min far

Der blev foreslået netværk via elledningerne - det synes jeg lyder som
en rigtig god ting at undersøge nærmere - og så enten en ledning i den
anden ende eller en lille trådløs dims.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-01-07 17:50

> Der blev foreslået netværk via elledningerne - det synes jeg lyder som
> en rigtig god ting at undersøge nærmere - og så enten en ledning i den
> anden ende eller en lille trådløs dims.

Det er herredyrt!

Køb 30 m ethernet ledning til 200 kr og træk det hen over loftet.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-01-07 18:55

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Det er herredyrt!

Jeg har ikke selv prøvet det, men har kun hørt at det ikke virker.

> Køb 30 m ethernet ledning til 200 kr og træk det hen over loftet.

Eller gå i Aldi. De sælger et Netværk Kabel Kit fra NorthQ med 50 meter
kabel, 20 netværkstik med beskyttelsekapper, en kabeltang (til at
montere stikkene på kablerne med), en pose ledningsholderer (til at
fastgøre ledningen pænt ovenover væg/gulv panelerne) og to vægdåser med
enkeltudtag og et vægstik med dobbeltudtag, for 179,- kr.

Installationen kan ende med at se meget professionelt ud.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-07 19:57

On 2007-01-06 18:55:01 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Jeg har ikke selv prøvet det, men har kun hørt at det ikke virker.

Jeg hørte for mange år siden i hjemmenetværkets barndom, at man havde
opgivet idéen. Der var lidt rigeligt med risikomomenter, når folk selv
gik og fuskede med det. Det er heller ikke mit indtryk, at det er lige
til at gå til for os privatpersoner. Umiddelbart er jeg ikke så vild
med det.

> [...]
> enkeltudtag og et vægstik med dobbeltudtag, for 179,- kr.
>
> Installationen kan ende med at se meget professionelt ud.

Mine forældre bor i en stuelejlighed i en fire år gammel ejendom, og de
er meget pernitne med, at der se pænt ud. De vil altså ikke bryde sig
om at der bliver trukket alt for mange ledninger hen langs paneler og
lofter. I teorien kan man jo godt lægge ledninger op over de
gipsplader, der danner loftet, men det vil kræve noget afmontering og
dermed dyrt og besværligt malerarbejde at få det hele sat pænt op igen.
Jeg er desuden bange for, at det bliver svært at få ledningerne pænt
fra det ene rum til det andet. Det kræver jo et hul i væggen oppe over
loftspladerne. Det vil aldrig blive pænt at føre ledninger gennem
døråbningerne. Måske kan der findes en løsning via nogle paneler, men
desværre er jeg jo ikke hos mine forældre lige nu, så jeg kan ikke
undersøge det nærmere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-01-07 20:08

> On 2007-01-06 18:55:01 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

<snip>

> [...]
> er meget pernitne med, at der se pænt ud. De vil altså ikke bryde sig
> om at der bliver trukket alt for mange ledninger hen langs paneler og

Du skal nok osse tænke på, at det er ret krævende med et trådløs
lokalnet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-07 20:43

On 2007-01-06 20:08:02 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> <snip>

> Du skal nok osse tænke på, at det er ret krævende med et trådløs
> lokalnet.

Krævende? Det er da bare at sætte en AirPort base op på et skab, hvor
den ikke kan ses og så lade den forsyne hjemmet med trådløst netværk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 05:14

> On 2007-01-06 20:08:02 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

<snip>

> Krævende? Det er da bare at sætte en AirPort base op på et skab, hvor
> den ikke kan ses og så lade den forsyne hjemmet med trådløst netværk.

Og din far laver ingen ændringer? Installerer patches og opdateringer?
Slukker for strømmen til Airport basen? Eller en nabo får en ny trådløs
MIMO router, eller en Philips trådløs video dims, der bruger en frekvens
der ligger tæt på den din fars Airport bruger?

Han flytter måske osse rundt med udstyret? Det er ret nemt at se, når et
kabel ikke rækker, men en trådløs forbindelse...

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-07 21:27

> [...]
> enkeltudtag og et vægstik med dobbeltudtag, for 179,- kr.
>
> Installationen kan ende med at se meget professionelt ud.

Som jeg købte sidste sommer.......kablet var i udu, stikkene var i udu,
eller også er jeg og min bagbo blot nogle ignorantiske fjolser,
hmm....

Løsningen blev som Stig foreslår: 35m. fabriksfremstillet kabel

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 05:14

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> hmm....
>
> Løsningen blev som Stig foreslår: 35m. fabriksfremstillet kabel

Jamen, så endte det ikke med at se professionelt ud, i det tilfælde.

Jeg købte for efterhånden mange år siden en kabeltang hos Zitech - den
kostede over 300,- kr dengang. Den der ligger i Aldi-pakken er mindst
lige så god. Kablet og stikkene er osse OK. Jeg da har lavet nogle
patchkabler ud af det, der ligger i æsken. Jeg bruger godt nok ikke
beskyttelseskaperne til noget. Når jeg får en netværksdim, så er noget
af det første jeg gør at skære den vulst af der sidder over "modhagen"
med en "box cutter".

Du klarer dig altså ikke med et stykke kabel alene - der skal stik på, i
begge ender.

Og rækkefølgen af farverne på ledningerne i stikkene skal være ens i
begge ender.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-01-07 07:32

> Jamen, så endte det ikke med at se professionelt ud, i det tilfælde.

Meget rigtigt

> Du klarer dig altså ikke med et stykke kabel alene - der skal stik på, i
> begge ender.

Hæ, hæ.....det gjorde vi skam også, altså satte stik på

> Og rækkefølgen af farverne på ledningerne i stikkene skal være ens i
> begge ender.

Ja, det var så bagbo´ens indsats, og det tjekkede jeg ikke - det skulle
jeg måske have gjort

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-01-07 10:07

> Og rækkefølgen af farverne på ledningerne i stikkene skal være ens i
> begge ender.

Det er da ikke nok. Par skal høre sammen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 17:20

> Det er da ikke nok. Par skal høre sammen.

Det kommer de til, når ækkefølgen af farverne på ledningerne i stikkene
er ens.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-01-07 19:13

> Det kommer de til, når ækkefølgen af farverne på ledningerne i stikkene
> er ens.

Du kan ikke være sikker på at de kontakter på stikket som skal være par
også er det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 19:34

> Du kan ikke være sikker på at de kontakter på stikket som skal være par
> også er det.

Joh man kan!

Hvordan i al verden kan man ellers sørge for det bliver et
straight-through kabel? Lukke kablet op og følge hver af de 8 tråde,
nej, vel?

Altså, man kyler trådene fra kablet tilfældigt ind i det første stik og
så sidder man og nørkler med stikket i den anden ende af kablet for at
få det til at passe med det første stik. Det er et værre pillearbejde.
Men der er sgu' da ingen anden måde at gøre det på!

Datapakkerne er da lige glade med om lederen har den ene eller anden
farve

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-01-07 20:01

> [...]
> Men der er sgu' da ingen anden måde at gøre det på!
>
> Datapakkerne er da lige glade med om lederen har den ene eller anden

Jo de er

Eller rettere: De er bestemt ikke ligeglad med, om hvilke ledere, som er
snoet sammen i kablet. Det er hele ideen med "par-snoede" kabler
("twisted pairs"). Lederne SKAL monteres rigtigt i stikkene.

Se f.eks. her:

http://www.incentre.net/incentre/frame/ethernet.html

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-01-07 20:08

> [...]
> Men der er sgu' da ingen anden måde at gøre det på!
>
> Datapakkerne er da lige glade med om lederen har den ene eller anden

Prøv at gentage det der i netværksgruppen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 20:44

> Prøv at gentage det der i netværksgruppen.

OK.

Fra : brian

Dato : 07-01-07 21:31

Det kannogen gange lade sig gøre og det kan også lade sig gøre at
male med en tanbørste men ikke effektivt

indlæg i dk.edb.netværk

NEJ NEJ NEJ OG ATTER NEJ ledningerne kan ikke ligge tilfældigt omed
ens i begge ender

http://www.brinck.dk/patch.asp kik der

Hvis man køre lav hastighed og har kvalitets udstyr kan man med et
kabel der er lavet son du siger få forbindelse ved korte kabler men
ikke ved længere ledninger måske kun +5 meter,

trikket er at et netværkskabel af den type de fleste af os bruger
levere et balanceret signal og det er så vidt jeg forstår kun hvis ben
3 og 5 er et af parrene.

Det er den typiske fejl hved hjemmelavet netværk jeg som oftest må
rette når jeg hjælper folk.

Hilsen

Brian

Fra : brian

Dato : 07-01-07 21:09

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 21:51

brian <no@no.dk> wrote:

> [...]
> kabel der er lavet son du siger få forbindelse ved korte kabler men
> ikke ved længere ledninger måske kun +5 meter,

Jeg har lavet masser af kabler, helt op til 25 meter på den måde uden
problemer. Mine LAN kører godt nok kun med 10 Mbit/s.

Et af kablerne jeg bruger (ca 8 meter) er af den gamle slags, med den
bløde grå kappe og har en tendens til at krølle, men er nem at få rundt
om forhindringer.

> [...]
> 3 og 5 er et af parrene.
>
> Det er den typiske fejl hved hjemmelavet netværk jeg som oftest må

Hmm! Det må være på datanet med meget stor belastning (kontorer osv).
Det eneste problem jeg har haft var da et kabel leveret med en AP havde
to tråde krydset.

Men OK. Jeg har noteret linket til bedre tider.

Fra : brian

Dato : 07-01-07 22:13

> [...]
>to tråde krydset.
>
>Men OK. Jeg har noteret linket til bedre tider.

Kan ikke give dig en teknisk indviklet forklaring for jeg har ikke
gidet kigge på teknikken i det men min erfaring er at jeg har rettet
den fejl mange gange og det har løst problemet hver gang.

men måske lige præcis at du kun køre 10 Mbit så ved jeg ikke om det er
lige så vigtigt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 22:52

brian <no@no.dk> wrote:

> [...]
> den fejl mange gange og det har løst problemet hver gang.
>
> men måske lige præcis at du kun køre 10 Mbit så ved jeg ikke om det er

Det har som sagt ikke giver problemer.

Fra : Arne Keller

Dato : 08-01-07 00:15

brian skrev:

> [...]
>
> trikket er at et netværkskabel af den type de fleste af os bruger
> levere et balanceret signal og det er så vidt jeg forstår kun hvis ben

Det er helt korrekt, kablerne og netkortene benytter sig af balancering,
det betyder helt kort at der på hvert par (2 snoede ledere) sendes
henholdsvis et positivt og et negativt signal.

Disse 2 signaler er elektrisk modsat rettet og har derfor modsat rettede
magnetfelter, derfor udsendes der ingen støj fra kablet.

Hvis der indstråles støj i parret vil dette forsvinde i netkortet da
dette aflæser spændingsforskellen mellem de 2 ledere, derfor er parret
ikke modtagelig for støj.

Ovennævnte fungerer ikke hvis signalet transporteres i 2 ledere i
forskellige par, dette vil medføre øget udstråling af støj og øget
modtagelighed for støj, da de forskellige par ofte transporterer

Normalt er disse ben par:
1-2
3-6
4-5
7-8

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-01-07 16:57

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

> [...]
> forskellige par, dette vil medføre øget udstråling af støj og øget
> modtagelighed for støj, da de forskellige par ofte transporterer

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor de har valgt farverne, så en
leder med samme farve ikke ligger ved siden af den tilsvarende med
striber? Det virker fuldstændig åndsvagt, at man skal ty til den
farvetegning, fordi de grønne ligger hver for sig og eller så skifter de
andre stribede side.

Det er sgu' svært nok at få lederne i nr to stik i samme rækkefølge som
nr et, uden at skulle sidde og nørkle med trådene og kigge på en
tegning. Er der ikke en nemmere måde at gøre det på?

Og er det virkelig ikke sådan, når det nu hedder TP for twisted pair, at
farve og stribet i samme farve udgør twistede par?

Jeg kan godt svagt huske, at der var diskussion om rækkefølgen for en
del år siden i en af de tekniske danske NGer, men at det ikke betød det
store med de hastigheder man har hos private. Men tiderne skifter jo, og
idag har de fleste nok 100 Mbps udstyr.

Fra : Arne Keller

Dato : 13-01-07 15:16

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> striber? Det virker fuldstændig åndsvagt, at man skal ty til den
> farvetegning, fordi de grønne ligger hver for sig og eller så skifter de

Det er gammel historik.
Det amerikanske telefonstik RJ11 har 2 par et i midten og det andet
placeret udenfor på begge sider.
1-4
2-3

Da man så fik brug for flere par lagde man 1 på hver side af dem man
allerede havde.
Derfor ligger de som de ligger.

Det betyder at hvis man tilslutter et RJ11 stik i et RJ45 udtag får man
kontakt tilde 2 midterste par som altid.

> Det er sgu' svært nok at få lederne i nr to stik i samme rækkefølge som
> nr et, uden at skulle sidde og nørkle med trådene og kigge på en
> tegning. Er der ikke en nemmere måde at gøre det på?

Jo, det laver man på en fabrik, så er der også meget bedre mulighed for
at få den rette performance.

> Og er det virkelig ikke sådan, når det nu hedder TP for twisted pair, at
> farve og stribet i samme farve udgør twistede par?

Jo det er det ofte, men der er ikke et krav.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-01-07 10:10

On Sat, 06 Jan 2007 18:55:01 +0100, Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg har ikke selv prøvet det, men har kun hørt at det ikke virker.

Det er ikke specielt dyrt, det virker ganske fortrinligt og det kan
dårligt være nemmere at sætte op.
Helt klart en anbefalelsesværdig løsning.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-01-07 14:43

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det er ikke specielt dyrt, det virker ganske fortrinligt og det kan
> dårligt være nemmere at sætte op.
> Helt klart en anbefalelsesværdig løsning.

Okay - alt er relativt. Jeg har ikke set et sæt til under 600 kr endnu.
Kan det fåes billigere og hvor?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-01-07 16:01

On Sun, 07 Jan 2007 14:43:24 +0100, Stig Leerbeck wrote:

> Okay - alt er relativt. Jeg har ikke set et sæt til under 600 kr endnu.
> Kan det fåes billigere og hvor?

Jeg tror såmænd at der er der i omegnen priserne ligger, men det er jo
også samme prisniveau som trådløst netværk. Man kan så hævde at det
er meget dyrere end at ligge og trække kabler igennem hele huset. Der
vil jeg så påstå at man hurtigt får brugt for 600kr materialer,
værktøj og tid inden man er færdig.

Fordelene ved at have netværket over el-kablerne, er at det er nemt at
sætte op, der er ingen sikkerhedsproblemer og man skal ikke trække nogen
kabler.

Ulempen er i høj grad hastigheden, men hvis det bare skal bruges til at
spille over eller indernettet i almindelighed, så er det alt rigeligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-07 17:17

On 2007-01-07 16:01:18 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> [...]
> er meget dyrere end at ligge og trække kabler igennem hele huset. Der
> vil jeg så påstå at man hurtigt får brugt for 600kr materialer,

Jeg har hørt om den, men er aldrig stødt på det i nogen af de butikker
(også på nettet), jeg har set. Det er måske fordi, Apple ikke laver det
Nu har jeg søgt lidt på nettet, og Pixmania har et pænt udvalg.
Jeg må indrømme, at det godt nok er smart. Det er bare en lille adapter
til 5-600,- kr., man sætter ind i stikkontakten, og så sætter man et
ethernet-stik i den. Hvis det virker, er det faktisk alle tiders.
Desværre kan man vel risikere, at signalet ikke går fra det ene rum til
det andet, hvis de er på forskellige sikringskredse. Eller det er måske
bare mig, der er nervøs. Der er vel ikke noget at konfigurere, da det
jo sådan set bare er en ledning. Det må altså virke med en Mac.
   Hvis vi kan klare problemet ved at købe to adaptere til kr. 5-600,-,
vil det da være alle tiders. OK, vi skal nok også have en router. Er
der nogen her, der har praktiske erfaringer med det? Nu hvor jeg har
set, hvor simpelt det er, undrer det mig egentlig, at man aldrig hører
om det eller får det anbefalet.

> Fordelene ved at have netværket over el-kablerne, er at det er nemt at
> sætte op, der er ingen sikkerhedsproblemer og man skal ikke trække nogen
> kabler.

Jeg kunne nu godt komme i tanke om 230 sikkerhedsrisici

> Ulempen er i høj grad hastigheden, men hvis det bare skal bruges til at
> spille over eller indernettet i almindelighed, så er det alt rigeligt.

Så vidt jeg kan se, har de forskellige mærker vidt forskellig hastighed
fra 14 til 83 Mbps. Det er langt mere end deres internetforbindelse, så
det må være rigeligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-01-07 19:13

> [...]
> jo sådan set bare er en ledning. Det må altså virke med en Mac.
> Hvis vi kan klare problemet ved at købe to adaptere til kr. 5-600,-,

Det var godt nok ikke let at finde på Pixmania. Man skal søge på
powerline. Hvis du kan nøjes med "14 Mbit", så ser det ud som du kan få
et sæt med 2 adaptere til 660 kr + 76 kr i porto.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-07 22:50

On 2007-01-07 19:13:03 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Det var godt nok ikke let at finde på Pixmania. Man skal søge på
> powerline. Hvis du kan nøjes med "14 Mbit", så ser det ud som du kan få
> et sæt med 2 adaptere til 660 kr + 76 kr i porto.

Jeg søgte bare på Google. Noget med netværk over elstikket. Så dukkede
siderne hos Pixmania op. Jeg har forelagt ideen for min far, men han
bliver ved med at være opsat på at få Webspeed. Man skulle selv kunne
installere det, men jeg er lidt nervøs for, at det skal sidde på første
stik i lejligheden, og at man afkobler de andre antennestik. Jeg har
dog en svag erindring om, at i hvert fald nogle af antennestikkene i
mine forældre lejlighed har en F-connector til internet, foruden de to
normale antennestik til hhv. radio og tv. Den må da være beregnet til
Webspeed.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-07 00:44

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> siderne hos Pixmania op. Jeg har forelagt ideen for min far, men han
> bliver ved med at være opsat på at få Webspeed. Man skulle selv kunne

Overvej at gøre som han gerne vil have - det kunne være det var det
letteste i det lange løb.

> internet, foruden de to normale antennestik til hhv. radio og tv. Den
> må da være beregnet til Webspeed.

Sig der skal teknikker ud til montering. De kan fikse den slags.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-01-07 20:33

> Nu har jeg søgt lidt på nettet, og Pixmania har et pænt udvalg.

Du kan også se udvalget hos Amitech:

http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlugII.asp

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-07 20:44

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Du kan også se udvalget hos Amitech:
>
> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlugII.asp

Indkøbskurv: DKK 0,00 m/moms

Merlin i Vestsjællandscentret havde nogle Amitech plugs der var nedsat
til svjh 300,- kr pr stk. Det lå desværre over min smærtegrænse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-07 23:10

On 2007-01-07 20:32:59 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> Du kan også se udvalget hos Amitech:
>
> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlugII.asp

Tusind tak. Det er bare alle tiders. Jeg har næsten lyst til at købe et
par herhjemtil (er det i ét ord?). Dels kan vil prøve dem. Dels har vil
lidt dårlig AirPort-dækning til børnenes computer. Vil det være en
fordel med den hurtige model til en Airport Extreme base? Den er vel på
54 Mbps, så det vil vel ikke skade.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-07 23:23

On 2007-01-07 20:32:59 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> Du kan også se udvalget hos Amitech:
>
> http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/netvaerk/homePlugII.asp

Jeg glemte lige noget i sidste indlæg: Amitech har en flot tegning af
et hus komplet udstyret med en HomePlug i hvert rum til computere,
medicenter, spillekonsoller etc. Det ser ud som om, man bare tapper
signalet, som man har lyst til, men yderligere en homeplug. Skal der
ikke være en form for router? Eller fungerer Homeplug som et hub eller
en switch? Eller det er måske mig, der ikke ved, hvordan et router
fungerer? Jeg forestiller mig, at der skal en computer i hvert sit stik
i routeren. Den kan måske sende signalet ud gennem samme kabel med
adresse til den rigtige computer?
   Ellers kan jeg se to problemer: De anbefaler, at man installerer en
software, der kun findes til Windows. Samtidig angiver de, at den er
platformuafhængig. De anbefaler, at man sætter den direkte i en
stikkontakt. Det kan jo være lidt svært at finde en separat kontakt,
når der skal computer, printer, kabelmodem, router og alt muligt andet
sluttes til samme sted.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-01-07 23:44

On Sun, 07 Jan 2007 23:23:14 +0100, Henrik Münster wrote:

> [...]
> medicenter, spillekonsoller etc. Det ser ud som om, man bare tapper
> signalet, som man har lyst til, men yderligere en homeplug. Skal der

Jo. Tænk på systemet som ganske almindelige netværkskabler. Det er
sådan det fungerer.

> [...]
> stikkontakt. Det kan jo være lidt svært at finde en separat kontakt,
> når der skal computer, printer, kabelmodem, router og alt muligt andet

Det er en helt almindelig anvarsfraskrivelse. Hver gang man har en samling
på ledningerne, kan der opstå en forringelse i signalet. Hvis det ikke
fungerer og man har systemet sat i fordelerdåser, vil de altså fortælle
at man selv er ude om det.
Jeg har dog ikke været udsat for at det skulle give problemer.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-01-07 22:28

On Sun, 07 Jan 2007 17:17:24 +0100, Henrik Münster wrote:

> Jeg har hørt om den, men er aldrig stødt på det i nogen af de butikker
> (også på nettet), jeg har set.

Aldi havde dem på et tidspunkt.

> [...]
> til 5-600,- kr., man sætter ind i stikkontakten, og så sætter man et
> ethernet-stik i den. Hvis det virker, er det faktisk alle tiders.

De oplevelser jeg har med det, fortæller at det bare virker.

> Desværre kan man vel risikere, at signalet ikke går fra det ene rum til
> det andet, hvis de er på forskellige sikringskredse.

Medmindre du kommer ud for at der er mere end een sikringstavle i huset,
så fungerer det i alle rum.

> Eller det er måske
> bare mig, der er nervøs. Der er vel ikke noget at konfigurere, da det
> jo sådan set bare er en ledning. Det må altså virke med en Mac.

Ja. Computeren opaffter bare systemet som et netværkskabel.

>    Hvis vi kan klare problemet ved at købe to adaptere til kr. 5-600,-,
> vil det da være alle tiders. OK, vi skal nok også have en router.

Kun hvis du skal have mere end en computer på.

> Er
> der nogen her, der har praktiske erfaringer med det? Nu hvor jeg har
> set, hvor simpelt det er, undrer det mig egentlig, at man aldrig hører
> om det eller får det anbefalet.

Tjoe, trådløse netværk er sørme blevet populære. Der skal man nok
lede efter grunden.
Jeg har, som antydet, praktiske erfaringer med systemet da min
arbejdsgiver ikke tillader trådløst udstyr på firmaforbindelsen. Derfor
er der på et antal lokationer opsat netværk over el-kablerne i stedet
for, da det ikke var ønskværdigt at få trukket kabler igennem hele
hytten.

> Jeg kunne nu godt komme i tanke om 230 sikkerhedsrisici

Det er så de samme 230 sikkerhedsrisici som der er på din batterilader.

Så absolut.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-07 23:03

On 2007-01-07 22:27:32 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> De oplevelser jeg har med det, fortæller at det bare virker.

Det lyder godt.

> Medmindre du kommer ud for at der er mere end een sikringstavle i huset,
> så fungerer det i alle rum.

Det lyder godt.

> Ja. Computeren opaffter bare systemet som et netværkskabel.

> Kun hvis du skal have mere end en computer på.

Min mors computer står jo ved siden af ADSL-forbindelsen. Desuden er
der en AirPort Snow base, men den router jo kun mellem min mors iMac og
det trådløse. Hvis der skal en ledning mere til netværket over
lysnettet, så mangler der jo et stik at sætte den i. En hub eller
switch kunne vel også gøre det, men en router siges jo at være det
bedste. Så kan AirPort basen jo også bare sættes i den.
   Vi kan jo også gøre det modsatte: Sætte webspeed op inde hos min far
og så prøve at lave netværk over lysnettet ind til min mors computer.
Det er jo fjollet, at de skal have to internetforbindelser. Jeg er bare
lidt i tvivl om det webspeed. Min far tror, man bare sætter en ledning
i antennestikket. Jeg husker her fra Esbjerg, at man skulle have et
skillefilter, hvor antennesignalet kom ind i huset. Herefter afkoblede
man alle andre antennestik i huset. Det blev ikke regnet for nogen
større ulempe, da man da bare kunne trække et antennekabel rundt til
nogle andre antennestik. Helt så lemfældigt tror jeg ikke, mine
forældre vil tage på det.

> Det er så de samme 230 sikkerhedsrisici som der er på din batterilader.

Der var en smiley efter Jeg kan huske, at jeg læste om netværk
over lysnettet som noget eksperimentelt for måske ti år siden. Dengang
læste jeg, at man var gået væk fra det, fordi det var lidt farligt, når
folk selv rodede med det. Dengang var det nok heller ikke sådan nogle
små smarte bokse på størrelse med en batterilader, som man bare stak i
en stikkontakt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-01-07 23:41

On Sun, 07 Jan 2007 23:03:18 +0100, Henrik Münster wrote:

> Min mors computer står jo ved siden af ADSL-forbindelsen. Desuden er
> der en AirPort Snow base, men den router jo kun mellem min mors iMac og
> det trådløse.

Ja. Fik du egentlig svar på dit oprindelige spørgsmål?
Man kan forlænge et trådløst netværk og Apples hardware kan bruges til
formålet - det er bare et spørgsmål om opsætning. Det er der i mod en
meget dårlig ide at bare skrue op for signalet, da man derved riskikerer
at lave ged i den for ens omgivelser. Det er langt bedre at bruge
retningsbestemte antennner hvis man ikke kan bruge en repeater.

> [...]
> switch kunne vel også gøre det, men en router siges jo at være det
> bedste. Så kan AirPort basen jo også bare sættes i den.

Hvis din basestation kun har et netværksstik, så er det langt fra
sikkert at den kan komme til at route ud af det samme kabel.

> [...]
> større ulempe, da man da bare kunne trække et antennekabel rundt til
> nogle andre antennestik. Helt så lemfældigt tror jeg ikke, mine

Sådan husker jeg det ikke for min Stofa-forbindelse. Der kunne jeg få
netværket på det antennestik jeg selv valgte.

> Der var en smiley efter

Jeg noterede mig den og havde først skrevet noget helt andet end
"batterilader", men kom så i tanke om at sarte sjæle kunne læse med.

> [...]
> folk selv rodede med det. Dengang var det nok heller ikke sådan nogle
> små smarte bokse på størrelse med en batterilader, som man bare stak i

Hvis udstyret ikke er konstrueret ordenligt, så risikerer man da at få
230V ud af netværkskablet. Det skal nok se sjovt ud.
Jeg tror dog ikke at sådan noget udstyr kan CE-mærkes.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-07 00:03

> [...]

> at lave ged i den for ens omgivelser. Det er langt bedre at bruge
> retningsbestemte antennner hvis man ikke kan bruge en repeater.

Det er netop det smarte ved en repeater. Man kan bruge det til at komme
udenom en forhindring. Det har jeg prøvet. Det eneste problem er, at
repeateren har samme SSID som det AP man vil forbinde til. Med Apples
Airport klient software i OS X kan man ikke vælge andet end SSID. F.eks
kan man ikke se og vælge ud fra MAC adresser. Man kan heller ikke se
begge SSID (AP og repeater) blandt de tilgængelige trådløse netværk i
(OS X 10.3.9) Airport klienten.

I mit tilfælde skulle jeg så gøre det, at jeg valgte "Other" og skrev
(samme) SSID ind og krypteringsnøglen og så fik jeg forbindelse med
repeateren. Det kunnejeg checke bagefter i Network Prefs panelet. Men
overlod jeg det til Airport klienten at forbinde, hoppede den på det
meget svage signal direkte fra APen. Airport klienten er faktisk ret dum
på det område. Det er ikke noget jeg ville overlade til folk der bare
vil ha' det fungerer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 00:33

On 2007-01-07 23:40:30 +0100, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Ja. Fik du egentlig svar på dit oprindelige spørgsmål?
> Man kan forlænge et trådløst netværk og Apples hardware kan bruges til
> formålet - det er bare et spørgsmål om opsætning.

Det er jeg godt klar over. Problemet er bare, at det mig bekendt kun er
den seneste basestation AirPort Extreme, der kan gøre det i forbindelse
med bl.a. AirPort Express. Desværre sælges AirPort Extreme bare ikke
mere her i Europa. Den blev taget af markedet sammen med bl.a. iSight,
da de vist nok indeholdt for mange giftige stoffer. Det er derfor ikke
sådan lige til at købe udstyret til mine forældre.

> Hvis din basestation kun har et netværksstik, så er det langt fra
> sikkert at den kan komme til at route ud af det samme kabel.

En AirPort Snow base er 2. generation. Ligesom en AirPort Extreme har
den både et Lan- og et Wan-stik. Den første grå generation havde kun et
enkelt ethernetstik. Begge stikkene i mine forældre AirPort Snow er
optaget af hhv. internetforbindelsen og min mors iMac. Skal der også
sendes et kabel til netværket over lysnettet, skal vi altså have en
eller anden enhed med et stik mere. Jeg ved så ikke, om man kan nøjes
med en hub og om AirPort basen kan route til flere enheder gennem ét
stik. Jeg ved faktisk heller ikke, om der er router i kabelmodemmet,
som er fra Tele2 ADSL.

> Sådan husker jeg det ikke for min Stofa-forbindelse. Der kunne jeg få
> netværket på det antennestik jeg selv valgte.

Da vi første fik netværk over fællesantennen her i Esbjerg, det hed
Esenet, mener jeg, der skulle sættes et skillefilter op, hvor
antennesignalet kom ind i huset. Standardinstallationen var så, at man
fik et internetstik og ét antennestik. Skal internetsignalet ikke
stadig skilles fra antennesignalet? Hvis man får et gør-det-selv-sæt
som f.eks. det fra Webspeed, og man sætter det op på et tilfældigt
antennestik i huset, vil det så ikke genere de andre antennestik, at
der kommer internet på? Jeg spørger måske dumt, men det fremgår ikke
videre tydeligt, at TDC's hjælpesider. De er åbenbart skrevet for
idioter, der ikke tåler for mange fagudtryk. Og så nævnes alle
fordelene. Ulemperne eller de mulige problemer står meget indirekte.
Der skulle vel ikke være nogen, der har prøvet at installere Webspeed?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-07 00:54

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Medmindre du kommer ud for at der er mere end een sikringstavle i huset,
> så fungerer det i alle rum.

Jeg tænker på hvor langt ud de der signaler går ud? Åbenbart stoppes
de ikke af sikringerne, men hvad så?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 06:48

On 2007-01-08 00:53:52 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jeg tænker på hvor langt ud de der signaler går ud? Åbenbart stoppes
> de ikke af sikringerne, men hvad så?

Elmåleren, står der alle steder, og det er jo meget praktisk. Det er
nok det, hr. Stein mener. Hvis der er flere sikringstavler i huset, er
der også flere elmålere. Der er vel en pr. sikringstavle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 08:40

> Herhjemme har vi tidligere forlænget rækkevidden trådløst med en
> AirPort Express.

Jeg har forlænget rækkevidden af min trådløse forbindelse med en Linksys
Range Expander.

<http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagenam
e=DK%2FLayout&cid=1140712206059&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapp
er>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 16:50

On 2007-01-08 08:39:33 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jeg har forlænget rækkevidden af min trådløse forbindelse med en Linksys
> [...]

Foreslår

du i ramme alvor, at jeg skal købe hardware, der ikke er lavet af Apple?

Den ser da ellers fin ud. Det er jo det samme, en AirPort Express kan.
Gad vide, hvilke krav den stiller til basen. Apple siger jo, at man
skal bruge en AirPort Extreme, og mine forældres er jo generationen før
(Snow). Ellers skulle man jo købe en Linksys router som f.eks. en
WRT54G, som mange har anbefalet. Jeg har også spekuleret på, om man
kunne være så heldig, at den eller et andet fabrikat kunne nå længere
end Apples AirPort baser. Jeg har hørt rygter om, at AirPort baserne
ikke sender så kraftigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-07 18:20

> [...]

> kunne være så heldig, at den eller et andet fabrikat kunne nå længere
> end Apples AirPort baser. Jeg har hørt rygter om, at AirPort baserne

EU har ændret på reglerne, og det trådløse hardware der er lovligt i USA
er ikke længere lovligt i Europa. Selv i en lejlighed som min, på 70
m^2, er det nødvendigt med to enheder, for at dække det hele. Det er for
at de forskellige trådløse netværk ikke støder sammen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-07 20:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> [...]
> m^2, er det nødvendigt med to enheder, for at dække det hele. Det er for
> at de forskellige trådløse netværk ikke støder sammen.

Det kommer an på bygningens materialer. I et 135 m2 parcelhus fra 60erne
(skalmuret ydervæg, indervægge af Leca beton) har jeg dækning overalt
selv når styrken i APen (der står ca midt i huset) er skruet ned til 25
pct af maximum. Den kan enda godt komme længere ned (under 1/8) hvor der
stadig er rimelig signal.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 20:33

On 2007-01-08 20:10:10 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
> selv når styrken i APen (der står ca midt i huset) er skruet ned til 25
> pct af maximum. Den kan enda godt komme længere ned (under 1/8) hvor der

Kan man justere styrken?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-07 23:06

> Kan man justere styrken?

Ja, det skulle man kunne i alle modeller.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-07 23:13

On 2007-01-08 23:05:38 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Ja, det skulle man kunne i alle modeller.

Jamen, hvordan? I hardware eller software? Jeg skal da have min boostet
lidt, hvis det er muligt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-07 00:37

> Jamen, hvordan? I hardware eller software? Jeg skal da have min boostet
> lidt, hvis det er muligt

Læg mærke til at jeg skriver: styrken [...] er skruet ned til 25 pct.

Hvis du har forhindringer - vægge, afstand, træer osv - så har du fået
masser af råd om hvad du kan gøre i denne tråd. Der er nogle grænser for
hvor mange Watt senderen i access punktet eller kortet må transmittere
med. Jeg mener det er 100 mW. Den kan du ikke komme over, lovligt.