Optage et instrument i iBook
Fra : isteen

Dato : 05-01-07 23:34

Hej
Jeg har en iBook G4 med Garageband 3.
Jeg spiller osse bas, og kunne godt tænke mig at optage lidt basgange på
min iBook.
Kan det gøres via Garageband - skal det gøres via en mikrofon, eller kan
bassen køres direkte ind i iBook'en?

Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-01-07 02:28

Hej Steen

Hvis din ibook er en af dem med linieindgang, så kan du køre bassen
direkte på, ellers skal du via en adapter fx. Griffin iMic.
mvh. Erik Ricchard

isteen wrote:
> [...]
> min iBook.
> Kan det gøres via Garageband - skal det gøres via en mikrofon, eller kan

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : isteen

Dato : 06-01-07 09:45

> Hvis din ibook er en af dem med linieindgang, så kan du køre bassen
> direkte på, ellers skal du via en adapter fx. Griffin iMic.

Hej Erik. Det må jeg lige tjekke nærmere (min iBook har vist ikke en
linieindgang - jeg bruger et usb-headset når jeg skal podcaste etc.). Så
skal jeg altså optage fra basforstærkeren med en mikrofon?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-01-07 13:49

Hej Steen

isteen wrote:

> Hej Erik. Det må jeg lige tjekke nærmere (min iBook har vist ikke en
> linieindgang

Ja, det er de færreste - faktisk kun de allerførste iBooks, der har en
lydindgang.

> - jeg bruger et usb-headset når jeg skal podcaste etc.). Så
> skal jeg altså optage fra basforstærkeren med en mikrofon?

Hvis du bruger basforstærkerens højttaler som 'lydkilde' og iBookens
indb. mikrofon, vil du få en meget dårlig lyd - sus, brum, dine egne
kommentarer, når du spiller forkert osv..

iMic er et 'mellemled', hvor der er en stereo linieindgang,
stereomikrofonindgang og en stereo hovedtlf. indgang. iMic tilsluttes
til USB porten, og virker som en DA-converter til det musikprogram - her
Garageband, - som du vælger at bruge. - Du kan så også bruge iMic til at
tilslutte en CD afspiller, kassettedeck, forstærker osv., så du kan
optage andet på iBooken.

Når du så optager fra din bas, sætter du den til iMic'en, og iMic'en i
en USB port, og dit headset i den anden USB port, så får du det rene
liniesignal fra bassen direkte ind uden brum, sus osv.....

mvh. Erik Richard

Fra : isteen

Dato : 06-01-07 14:18

> [...]
> en USB port, og dit headset i den anden USB port, så får du det rene
> liniesignal fra bassen direkte ind uden brum, sus osv..

Tak for oplysningerne - det lyder som en fin løsning.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-07 10:04

isteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Kan det gøres via Garageband - skal det gøres via en mikrofon, eller kan
> bassen køres direkte ind i iBook'en?

Begge dele er en mulighed. Har du en bas-amp, hvis lyd du synes om, skal
du optage via en god mikrofon.

Hvis du derimod ønsker at anvende de simulerede amps i Garageband eller
ande 3. parts produkter skal du have din bas koblet direkte til din
iBook. Det kræver at din Mac har line-in og en omformer til dit jack
kabel. Omformere fås billige eller som eks. her i en mere eksklusiv
version: http://www.griffintechnology.com/products/garagebandcables/

Men mon din bas leverer et signal der er kraftigt nok til line-in? Der
er efterhånden en del produkter på markedet som bestå af en lille kasse
med jack stik i den ene ende og et usb stik i den anden.

Eks: http://www.m-audio.com/products/en_us/JamLab-main.html

De giver dig en optimal forbindelse til Garageband og lign. software.

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-01-07 10:37

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> iBook. Det kræver at din Mac har line-in og en omformer til dit jack
> kabel. Omformere fås billige eller som eks. her i en mere eksklusiv

Hvad med et godt USB-lydkort med line-in?

Jeg synes generelt lydkvaliteten er bedre i dem.

Fra : isteen

Dato : 06-01-07 10:56

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Eks: http://www.m-audio.com/products/en_us/JamLab-main.html

Godt tip, tak for det

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 07-01-07 19:24

> [...]

> min iBook.
> Kan det gøres via Garageband - skal det gøres via en mikrofon, eller kan

Har selv kig på denne:
http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=37081
Den fungerer sammen med AmpliTube - som skulle være noget af det bedste
til at genskabe effekter og lyde til guitar og bass.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : isteen

Dato : 07-01-07 20:04

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Har selv kig på denne:
> http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=37081
> Den fungerer sammen med AmpliTube - som skulle være noget af det bedste
> til at genskabe effekter og lyde til guitar og bass.

Der ser ret lovende ud, måske skulle man begynde at spare lidt sammen

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 08-01-07 13:51

isteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Der ser ret lovende ud, måske skulle man begynde at spare lidt sammen

Så er vi to. Har desværre en masse andet der står højere på
indkøbslisten, men nøj, sådan en AmpliTube ville være godt legetøj

Fra : isteen

Dato : 08-01-07 16:34

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Så er vi to. Har desværre en masse andet der står højere på
> indkøbslisten, men nøj, sådan en AmpliTube ville være godt legetøj

Jeps, men det kræver vel stadig en Griffin iMic...eller lign?

Fra : tom

Dato : 08-01-07 19:13

On 2007-01-08 16:34:12 +0100, isteen@gmail.com (isteen) said:

> Jeps, men det kræver vel stadig en Griffin iMic...eller lign?

nix det spiller med det samme.. forvent dog noget der hedder latency..
altså forsinkelse..
Lyden skal jo .. først laves om til noget digitalt, derefter igennem
softwaren inde i computeren, og så først derefter tilbage til dine
ører..
Jeg tror dog at det er muligt bare at bruge dimsen som
"guitarforstærker" og så ellers høre den direkte, "før" computer.. så
er alt forsinkelse væk..
tror at du mindst skal på intel, før det spiller!?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-07 19:36

tom <spam@bam.dk> wrote:

> tror at du mindst skal på intel, før det spiller!?

Nej slet ikke. Se IK multimedias krav:

Power PC based Macintosh
Minimum: 866MHz Power Macintosh G4, with 512MB of RAM, Mac OS X 10.3.9
or later. One free USB port.

Mine egne erfaringer med brug af samplet lydbiblioteker (dog til
keyboards) er også at OS X er effektiv, selv på en gl. mac, og har meget
lav latency.

--
Mvh Martin