officeprg
Fra : mikael

Dato : 31-12-06 14:18

"Min datter har lige fået en MAC til kr. 8000,-
Ved ikke rigtig hvilken.
hvilkeoffice programmer er det nemmest at bruge, gerne open offic
programmer da hun ikke har så meget at gøre med.
Kan i give noge råd "
'<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Tak for alle svarene, jeg tror jeg er blevet lidt klogere.
Men.. Når flere nævner MS Office 2004 til en pris på ca. 1000, kan
hun så ikke lige så godt investere i mAC´s eget office: iWorks?
Til enpris på ca 500 for studerende.
Hun skal mest brug det til opgave skrivning, pt er hun igang med
bachelor projekt.
Så det er mest tekstbehandling, og måske en lille smule regneark
Er der nogen der kender det? Og vil det dække hendes behov.?

Fra : Morten Lind

Dato : 31-12-06 15:56

mikael <mikaelkristen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Så det er mest tekstbehandling, og måske en lille smule regneark
> Er der nogen der kender det? Og vil det dække hendes behov.?

Der er ikke regneark i iWork. iWork er Pages(tekstbehandling med focus
på skabeloner, måske godt, hvis det er til en opgave) og Keynote, som er
et præsentationsprogram.

Det er to programmer mod Offices fire, som er Word, Entourage, Excel og
Powerpoint, hhv. tekstbehandling, Time System/Time Manager, regneark og
præsentation.

Hun kan tjekke de forskellige forhandlere, om én stadig har en
AppleWorks 6, der så skal opdateres til 6.2.9

Den kostede omkring 600,- og er efter min mening bedre end Office.
AppleWorks indeholder tekstbehandling, regneark, database, tegneprogram,
maleprogram og præsentationsprogram.

Derudover er AW fuldt kompatibelt med de gængse formater - især
Microsofts.

Skal hun igang med det samme, er Mac OS Xs medfølgende TextEdit app. en
glimrende tekstbehandler. Den ligger i programmappen. Den gemmer som
standard i RTF, som alle kan læse, og kan derudover gemme i Microsofts
..doc, WordXML og HTML.

Hvordan den gør de sidste tre, har jeg ikke prøvet.

Skal hun bruge en avanceret tekstbehandler, og kun det, er Nisus Writer
(Express) et godt valg.

Godt nyt år.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-01-07 12:45

On 2006-12-31 15:56:04 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> maleprogram og præsentationsprogram.
>
> Derudover er AW fuldt kompatibelt med de gængse formater - især

Jeg har også selv været glad for AppleWorks og har brugt det i årevis.
AppleWorks bliver bare ikke opdateret mere. Det er en dødssejler. Det
er bare et spørgsmål om tid, før der bliver problemer med at bruge det
på ny computere. Sådan går det som regel, når hardware og styresystem
bliver opdateret. Selv om den er kompatibel med gængse formater, så kan
der altid være problemer. Det er sjældent noget er 100% kompatibelt.
Jeg synes, det er en dårlig idé at satse på AppleWorks. Er man gammel
bruger, som har masser af dokumenter og skabeloner til AppleWorks, så
kan der være en hvis idé i det. Men en ny bruger, der starter forfra,
kan lige så godt lære et program, der er lidt fremtid i, at kende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 01-01-07 13:39

> Jeg har også selv været glad for AppleWorks og har brugt det i årevis.

Ja, det véd jeg

> [...]
> er bare et spørgsmål om tid, før der bliver problemer med at bruge det
> på ny computere. Sådan går det som regel, når hardware og styresystem

Jo, det har du ret i, men jeg focuserede på den aktuelle situation, som
jo tilsyneladende er akut og fremhævede blot forskellene, blandt andet
prisen, som jo for rigtigt mange mennesker ofte er en udslagsgivende
parameter.

> [...]
> kan der være en hvis idé i det. Men en ny bruger, der starter forfra,
> kan lige så godt lære et program, der er lidt fremtid i, at kende.

Jeg er overordnet enig med dig, selvom der vist ikke er "h" i vis

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-01-07 14:16

On 2007-01-01 13:38:59 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> jo tilsyneladende er akut og fremhævede blot forskellene, blandt andet
> prisen, som jo for rigtigt mange mennesker ofte er en udslagsgivende

Jeg synes bare, udviklingen går så hurtigt, at man er nødt til at se på
fremtiden. Den aktuelle situation varer sjældent ret mange måneder. Om
et halvt år bruger vi Mac OS X 10.5. Om halvandet år bruger vi Mac OS X
10.6. Det er ikke til at sige, hvornår der kommer problemer med at
bruge AppleWorks. Måske kommer der slet ikke problemer. Det er ikke til
at sige.

> Jeg er overordnet enig med dig, selvom der vist ikke er "h" i vis

Nej, det er da også rigtigt. Jeg plejer at rose mig af at være god til
grammatik og til at stave. Alligevel synes jeg faktisk, jeg bliver i
tvivl om mere og mere, jo ældre jeg bliver. Det er svært at beherske et
sprog godt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 01-01-07 14:39

> Alligevel synes jeg faktisk, jeg bliver i
> tvivl om mere og mere, jo ældre jeg bliver.

.......spøjst.....jeg har det ligesom du - det er s´gu´ lidt frustrerende
ind imellem, synes jeg, og jeg fylder blot et halvt århundrede om en
håndfuld dage

M.

Fra : henrik

Dato : 31-12-06 15:56

mikael skrev:
> [...]
> Så det er mest tekstbehandling, og måske en lille smule regneark
> Er der nogen der kender det? Og vil det dække hendes behov.?

Prøv NeoOffice http://www.neooffice.org, mindst ligeså godt som
iWorks, og så er det ganske gratis.

henrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-06 16:34

"mikael" <mikaelkristen@gmail.com> writes:

> Så det er mest tekstbehandling, og måske en lille smule regneark
> Er der nogen der kender det? Og vil det dække hendes behov.?

Prøv at se om NeoOffice (hentes fra nettet uden beregning) kan dække
hendes behov.

Fra : mikael

Dato : 01-01-07 16:42

Igen tak til alle der har bidraget.
Det er en rigtig god ting at vi kan hjælpe hinanden på denne måde.