Virtuelle maskiner.
Fra : Lyrik

Dato : 31-12-06 13:40

Jeg har haft fornøjelsen af at prøve en del af disse. Virtual PC til XP og
nu Parallels og VMWARE til MAC.
Hverken Parallels eller VMWARE kan afvikle 3D spil til XP.
Det ligger i at de ikke understøtter DirectX og openGL. Disse ville jo
skulle have fat i grafikkortets hardware og det tillader værtssystemet
selvfølgelig ikke. Det kunne jo i værste fald flade systemet ud.

Men det kan bruges til meget andet.
Vi har jo et videoredigeringsprogram som "VirtualDub"(husk de mange
plugins) der er enestående og kun findes til Windows. Det er et
referanceprogram som kan alt muligt, blandt andet klippe film i stykker og
samle stykker. Omkode lyd og video til andre formater og gøre gamle
utydelige film tydelige og nye.
Det kører fortrinligt på VirtualXP.
Der er også konverteringsprogrammet til film "SUPER" fra E-rightsoft. den
kan lave en DVDfilm om så den kan smides ned i en mobiltelefon-af enhver
type! Eller kode en "mærkelig film" om til avi hvorefter den kan klippes i
Virtualdub og slutkonverteres i Super bageefter.

Den virtuelle PC kan indstilles til at bruge en fælles folder med
værtssystemet, således at de filer man laver i den virtuelle kan lægges
tilbage i MACsystemet via en "transportfolder"

Det er god værkstedshumor at have et sådant virtuelt system.

Godt Nytår til alle og tak for en halv hyggemåned!
Nytårsønsket er at antallet af indlæg på "dk.edb.mac" passerer antallet af
indlæg på "dk.edb.system.ms-windows" i 2007.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-06 15:27

On 2006-12-31 13:39:46 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> Nytårsønsket er at antallet af indlæg på "dk.edb.mac" passerer antallet
> af indlæg på "dk.edb.system.ms-windows" i 2007.

Hvordan er statistikken for 2006?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-12-06 16:33

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Det ligger i at de ikke understøtter DirectX og openGL. Disse ville jo

Der er ikke noget til hinder for at understøtte DirectX og OpenGL - de
har formentlig bare vurderet at det ikke er umagen værd.

> Det er god værkstedshumor at have et sådant virtuelt system.

Slet ikke. Det er yderst praktisk. Jeg bruger selv virtuelle
systemer jævnligt til at deploye det jeg laver til test på andre
platforme.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-01-07 01:53

On Sun, 31 Dec 2006 16:32:54 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Slet ikke. Det er yderst praktisk. Jeg bruger selv virtuelle
> systemer jævnligt til at deploye det jeg laver til test på andre

Jeg bruger det så til at teste ændringer i AD osv før jeg sætter det i
drift. Mægtigt praktisk at man ikke lægger hele netværket ned på grund
af en eller anden uforudset detalje. Det er også eminent til at teste en
server-migrering før man gennemfører den rigtige migrering.

Pt har jeg 12 virtuelle maskiner liggende til at teste forskelligt på.
Jeg kan slet ikke tælle al den tid det sparer mig for i forhold til at
sætte et hardware-baseret testmiljø op.

Jeg elsker virtuelle maskiner - det er prono for nørder.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-01-07 02:43

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> [...]
> af en eller anden uforudset detalje. Det er også eminent til at teste en
> server-migrering før man gennemfører den rigtige migrering.

Jep :)

Har så gjort den erfaring at vmware tillader at tage snapshots, som
man så kan spole tilbage til, hvis man ønsker det... Genialt til
installationsaftestning.

Bruger så vmware workstation for tiden - brugte vmware server
inden. Workstation er klart bedre til udviklerbrug, men server kan
starte dem ved opstart.

> Pt har jeg 12 virtuelle maskiner liggende til at teste forskelligt på.
> Jeg kan slet ikke tælle al den tid det sparer mig for i forhold til at
> sætte et hardware-baseret testmiljø op.

Pjat. Du skal bare have en helt rack med maskiner du aldrig bruger.

> Jeg elsker virtuelle maskiner - det er prono for nørder.

Det er nu de underligste ting man tænder

Fra : JH

Dato : 08-01-07 18:56

> Workstation er klart bedre til udviklerbrug, men server kan
> starte dem ved opstart.

På hvilken måde er den bedre ??

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-07 19:20

JH <none@available.com> writes:

> På hvilken måde er den bedre ??

Det er nemmere at håndtere at hive dem op og ned, da man som udvikler
ikke nødvendigvis er interesseret i at der fyres op under 10-20
maskiner ved opstart.

Serveren er mere til dem hvor man siger at denne maskine skal altid
have X maskiner i luften.

Fra : JH

Dato : 09-01-07 00:34

> Det er nemmere at håndtere at hive dem op og ned, da man som udvikler
> ikke nødvendigvis er interesseret i at der fyres op under 10-20
> maskiner ved opstart.

Jeg spørger fordi jeg selv godt kunne tænke mig at have 1-2
server-guest, som automatisk starter når host startes, og så x antal
workstation-guest jeg kan starte individuelt når jeg har brug for dem.

Hvis jeg læser dit svar rigtig, så hedder det start alle når host
startes, eller ingen, med server-versionen ??

Evt. kan man måske have både en workstation og en server version på
samme maskine, ved du noget om det ??

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-07 08:20

JH <none@available.com> writes:

> Hvis jeg læser dit svar rigtig, så hedder det start alle når host
> startes, eller ingen, med server-versionen ??

Så meget har jeg heller ikke brugt serverversionen. Fik en gratis
licens på en udstilling til workstation.

> Evt. kan man måske have både en workstation og en server version på
> samme maskine, ved du noget om det ??

Måske. Har ikke prøvet. Prøv nu bare og se om du kan lide det :)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-01-07 02:19

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg har haft fornøjelsen af at prøve en del af disse. Virtual PC til XP
> og nu Parallels og VMWARE til MAC. Hverken Parallels eller VMWARE kan
> afvikle 3D spil til XP.

Endnu. Der arbejdes muligvis på det, ihvertfald til Parallels.

> [...]
> openGL. Disse ville jo skulle have fat i grafikkortets hardware og det
> tillader værtssystemet selvfølgelig ikke. Det kunne jo i værste fald

Vi får se. Det skulle ikek være umuligt, bare svært og kompliceret at
prgrammere sådan en løsning.

> [...]
>
> Godt Nytår til alle og tak for en halv hyggemåned! Nytårsønsket er at
> antallet af indlæg på "dk.edb.mac" passerer antallet af indlæg på

Hyggehejsa. :)

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"