Problemer med Bread Crumbs i php
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 04-02-07 11:31

Hej,

Jeg har forsøgt at lave "Bread Crumbs" på mine sider via php, men der er
noget der driller.

Se, jeg har på mit webhotel alle mine sider liggende i en mappe (den
hovedmappe som webhotellet anbefaler at man lægger sine filer i).

Når jeg kikker på mine sider, kan jeg f.eks. se et link der hedder forsiden,
og herefter den aktuelle side (f.eks. Mobil Tale - en virkelig fed
opfindelse), hvis det er denne side jeg befinder mig på.

Jeg kan på andre sider se, at der efter linket Forside er en bindestreg, det
kan jeg umidelbart ikke få til at virke i forbindelse med mit Bread Crumbs.

Jeg har forsøgt at søge lidt på nettet, men kunne umidelbart ikke komme frem
til resultatet.

Nogle der har noget bud på hvor fejlen ligger?

Filen Bread Crumbs.php kan ses i tekst-version her:
http://www.boholdt-petersen.dk/breadcrumbs.txt

Jeg har til orientering fundet tippet på
http://www.hjemmesideskolen.dk

Jeg bruger Unoeuro som webhotel, hvis det kan hjælpe på fejlsøgningen.

På forhånd tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-02-07 09:30

Hej Anders!
"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:45c5b750$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> http://www.hjemmesideskolen.dk
>
> Jeg bruger Unoeuro som webhotel, hvis det kan hjælpe på fejlsøgningen.

Hvis du har kopieret hele koden fra Hjemmesideskolen.dk, så skal du - for at
få en bindestreg imellem Forsiden og aktuel side - erstatte &gt; i koden
(linje 18 og 20) med enten - eller koden for samme: &ndash;

Det skulle gerne give en bindestreg. Lige skulle du gerne have en > imellem,
men det kan jeg se, ikke er tilfældet...

Hvis ikke det virker, må du prøve at lægge hele dit script op på nettet, så
vi kan se, hvor fejlen ligger. P.t. har du kun lagt en lille del af det
op...

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 05-02-07 22:00

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så vi kan se, hvor fejlen ligger. P.t. har du kun lagt en lille del af det

Det driller stadig, så har derfor lagt samme fil op som før, hvor jeg har
rettet det som nævnes i denne tråd, samt en praktisk side hvor problemet
opstår.

Den praktiske side har adressen:
http://www.boholdt-petersen.dk/mobiltale.txt

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-02-07 22:44

Hej Anders!
"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:45c79ac5$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> rettet det som nævnes i denne tråd, samt en praktisk side hvor problemet

Jeg håber, at du har lavet en skrivefejl - filen hedder vel oprindeligt
mobiltale.PHP og ikke .txt??
Hvis ikke, så skynd dig at rette fil-endelsen!
PHP kan mig bekendt kun afvikles, hvis fil-endelsen er php...

Ellers kan jeg ikke lige skimte fejl i koden....

En anden ting, som er faldet mig ind er, om din mappestruktur er korrekt -
så vidt jeg har forstået, så ligger /alle/ dine filer i samme mappe... Er
det korrekt?
Hvis ja, så tror jeg (er langt fra sikker), at det måske kan være en årsag
til problemet...

Jeg har selv en mappe til hver hovedkategori, eller i nogle tilfælde til
hver enkelt side, og i hver mappe ligger der så en index-fil, som sender
brugeren videre til en af mig valgt forside i den pågældende mappe. Håber du
forstår?

Det virker fint - se evt. denne side - breadcrumps ligger lige under mit
logo:
http://skovaa-munding.dk/

Og jeg har også hentet det på hjemmesideskolen.dk.

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 08-02-07 19:48

> Jeg håber, at du har lavet en skrivefejl - filen hedder vel oprindeligt
> mobiltale.PHP og ikke .txt??

Ja, men jeg har lagt filen op som en txt-fil, for at folk derude bedre kan
fejlsøge (de kan hente kildekoden uden problemer).

> En anden ting, som er faldet mig ind er, om din mappestruktur er korrekt -
> så vidt jeg har forstået, så ligger /alle/ dine filer i samme mappe... Er
> det korrekt?

Ja.

De ligger i en mappe på mit webhotel kaldet for public_html.

Andre løsningsforslag modtages meget gerne!

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-02-07 21:53

Hej Anders!
"Anders Boholdt-Petersen" skrev i en meddelelse ...
> Ja, men jeg har lagt filen op som en txt-fil, for at folk derude bedre kan
> fejlsøge (de kan hente kildekoden uden problemer).

Ok! Så er det udelukket som problem.

> Ja.
>
> De ligger i en mappe på mit webhotel kaldet for public_html.

Prøv at oprette en mappe til hver enkelt side (hvis der er flere sider, som
hører sammen kategorisk, kan du placere dem i samme mappe.).
Forside-filen skal ligge i roden!
I hver mappe placerer du så en index-fil, som blot skal indeholde flg.:

<?php header('Location: DIN_FIL.php'); ?> hvor "DIN_FIL.php" er navnet på
"forside-filen" i hver mappe - du bestemmer selv hvilken.

Når det hele så er lagt op, vil du kunne se din bindestreg imellem
"Forsiden" og "Kontakt" og kontakt.php (Kontakt og kontakt.php er blot
eksempler).

Grunden til, at du ikke kan det nu er netop, at alle filerne ligger i samme
mappe.

Håber det gav mening...?

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 09-02-07 07:35

> Når det hele så er lagt op, vil du kunne se din bindestreg imellem
> "Forsiden" og "Kontakt" og kontakt.php (Kontakt og kontakt.php er blot
> eksempler).

Vil jeg så ikke få mappens navn med også?

Et eksempel:

Lad os antage, at jeg opretter en mappe på mit webhotel med navnet
hjemmeside, og placere alle filerne der i.

Så vil jeg vel kunne se Forside - hjemmeside - kontakt webmaster eller hvad?

Det er det nellenste led, som jeg gerne vil have sprunget over (hvis dette
kan lade sig gøre).

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-02-07 18:01

Hej Anders!
"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:45cc161f$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vil jeg så ikke få mappens navn med også?

Jo - det kan ikke undgåes mig bekendt...

> [...]
> hjemmeside, og placere alle filerne der i.
>
> Så vil jeg vel kunne se Forside - hjemmeside - kontakt webmaster eller

Ja!

> Det er det nellenste led, som jeg gerne vil have sprunget over (hvis dette
> kan lade sig gøre).

Som nævnt, så tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre...

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 11-02-07 20:01

> Jo - det kan ikke undgåes mig bekendt...

Ved at ændre følgende linie i scriptet, har jeg nu fået det til at virke
(næsten nogenlunde).

Den gamle linie var:

---
$breadcrumb = "<a href=\"/index.php\">Forsiden</a>";
for ($i=1; $i<count($tree)-1; $i++) {
---

Den nye linie er:

---
$breadcrumb = "<a href=\"/index.php\">Forsiden</a>";
for ($i=0; $i<count($tree)-1; $i++) {
---

Nu har jeg 2 links til forsiden, nemlig linket med navnet "forsiden", og
herefter linket www.boholdt-petersen.dk

Så er spørgsmålet om man kan fjerne det midterste link, således at man kun
har et link i sin
Bread Crumbs til forsiden?

Jeg har rodet lidt med at fjerne noget der ligner et link i scriptet, men
kan umidelbart ikke få det til at virke.

Da jeg ikke har ret mange sider, har jeg valgt at lægge filerne i den samme
mappe på serveren.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at fjerne det link der hedder
www.boholdt-petersen.dk i min Bread Crumbs, kan det så bruges som det ser ud
nu?

Håber ikke at jeg har forvirret jer derude.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 11-02-07 20:14

On Sun, 11 Feb 2007 20:01:21 +0100, "Anders Boholdt-Petersen"
<post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> wrote:

>Den nye linie er:
>
>---
>$breadcrumb = "<a href=\"/index.php\">Forsiden</a>";
>for ($i=0; $i<count($tree)-1; $i++) {
>---

Nu har jeg ikke lige fuldt med i tråden, og kender ikke scriptet, men
ud fra det du skriver, så burde følgende være din løsning:

$breadcrumb = "<a href=\"/index.php\">Forsiden</a>";
for ($i=1; $i<count($tree)-1; $i = $i + 2) {

--
Med venlig hilsen,
Martin Mouritzen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-07 23:25

Anders Boholdt-Petersen wrote:

> Nu har jeg 2 links til forsiden, nemlig linket med navnet "forsiden",
> og herefter linket www.boholdt-petersen.dk

Så vidt jeg forstod på et af dine tidligere indlæg i tråden, ligger alle
dine sider i roden sammen med forsiden. I så flad har jeg lidt svært ved at
se, hvad du overhovedet skal med de breadcrumbs.

Det er da overkill. Du kan da nøjes med at sætte et html-link til forsiden,
efterfulgt af den aktuelle sides titel:

Kodelinjen herover kan du lægge i en ekstern fil crumbs.inc, du inlkuderer
på alle sider:

<?php include("crumbs.inc"); ?>

Du skal så bare have defineret sidens title øverst i dokumentet:

<? $strTitle="Sidens titel her"; ?>

Så kan du også indsætte title i head med samme kode som i "breadcrumbs:

<title><? echo strTitle; ?></title>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 13-02-07 16:31

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <? $strTitle="Sidens titel her"; ?>
>
> Så kan du også indsætte title i head med samme kode som i "breadcrumbs:

Super - det skal jeg lige have gjort!!!

Tusind tak for hjælpen!

--

/ Anders