SOAP server uden WSDL
Fra : Tom

Dato : 02-02-07 10:12

Hvordan laver man en SOAP server uden at anvende WSDL?

Fra manualen:
$server = new SoapServer("stockquote2.wsdl");

Jeg ønsker ikke at skrive og vedligeholde WSDL filer, så hvad gør man så?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-02-07 10:55

On Fri, 2 Feb 2007 10:12:18 +0100, "Tom" <no@spam.please> wrote:

>Hvordan laver man en SOAP server uden at anvende WSDL?
>
>Fra manualen:
>$server = new SoapServer("stockquote2.wsdl");
>

>Jeg ønsker ikke at skrive og vedligeholde WSDL filer, så hvad gør man så?

Et SOAP-request er som sådan (normalt) bare et HTTP POST-request, så
du kan blot have normal PHP-kode kørende, hvor du aflæser den rå
POST-data og så bruger en passende XML-funktion (fx
xml_parse_into_struct() ) for at få et overblik over det indsendte.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Tom

Dato : 03-02-07 14:24

"Peter Brodersen" <usenet2007@ter.dk> wrote in message

> Et SOAP-request er som sådan (normalt) bare et HTTP POST-request, så

Hmm jeg fik ikke forklaret mig tydeligt nok.
Når man opretter en SOAP server i PHP peger *server* koden på en WSDL.
Hvordan undgår man at have noget som helst med WSDL at gøre når man bygger
en server?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-02-07 17:38

On Sat, 3 Feb 2007 14:23:31 +0100, "Tom" <no@spam.please> wrote:

> [...]
>Når man opretter en SOAP server i PHP peger *server* koden på en WSDL.
>Hvordan undgår man at have noget som helst med WSDL at gøre når man bygger

Jamenaltså, en SOAP-server er vel stadigvæk bare en almindelig
webserver, der tager imod SOAP-requests (som altså fx blot
POST-requests). PHP er i stand til at modtage POST-requests.

Så svaret er at bruge helt almindelig PHP til at *modtage* requests,
og så fortolke det SOAP-request, som PHP har modtaget fra klienten.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Tom

Dato : 04-02-07 17:19

> Så svaret er at bruge helt almindelig PHP til at *modtage* requests,
> og så fortolke det SOAP-request, som PHP har modtaget fra klienten.

Du foreslår at jeg bygger min egen SOAP implementation?

Er det ikke lidt overkill? Eller misforstår jeg dig?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-07 11:14

On Sun, 4 Feb 2007 17:19:22 +0100, "Tom" <no@spam.please> wrote:

>Du foreslår at jeg bygger min egen SOAP implementation?

Tjoeh - det var mere hvis du blot skulle banke en
quick'n'dirty'n'small SOAP-tjeneste op, hvor der ikke var udarbejdet
nogen WSDL, etc.

>Er det ikke lidt overkill? Eller misforstår jeg dig?

Næeh, det afhænger naturligvis af hvor meget, den skal kunne.

Men jeg kan se at Johan har et meget bedre svar, som man så lige så
godt kan benytte sig af for at gøre det ordentligt.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 03-02-07 18:30

Tom wrote:
> [...]
> Når man opretter en SOAP server i PHP peger *server* koden på en WSDL.
> Hvordan undgår man at have noget som helst med WSDL at gøre når man bygger

Har du læst docs inde på php?

Der står ret tydeligt at man blot skal bruge null. :)

Citat: "If you want the WSDL mode, you must set this to the URI of a
WSDL file. In the other case, you must set this to NULL and set the uri
option."

http://dk2.php.net/manual/en/function.soap-soapserver-construct.php

Mvh
Johan