strip_tags
Fra : Erling Nielsen

Dato : 21-01-07 21:28

Hej, Jeg prøver lige igen, og jeg har stadig ikke forstand på PHP.
Men skal der stå ordet strip_tags i den mail jeg modtager eller kan man
"skjule" det ?
Formen kan ses her www.eahn.dk/sendmail.htm
phpfilen kan ses her www.eahn.dk/sendmail.php.txt

Modtagne mail ser sådan ud:

strip_tags
Navn: Erling Nielsen
Email: erling@eahn.dk
Mor:
Far:
Født:
Sted:
Døbt:
osv.....

Erling Nielsen
Torvevænget 28
8310 Tranbjerg
erling@eahn.dk
www.eahn.dk

Fra : Leonard

Dato : 21-01-07 21:34

"Erling Nielsen" <erling@eahn.dk> wrote:

>Men skal der stå ordet strip_tags i den mail jeg modtager eller kan man
>"skjule" det ?

Nej, der er enfejl i linien:

stripslashes(strip_tags . "\n"

for strip_tags er en funktion, der skal have et argument serveret i
(), så det skal være:

stripslashes(strip_tags("\n"

og så skal du have en afsluttende ) i

.. "Børn: " . $_POST['børn'] . "\n" )

Derudover er det modigt at bruge øæå i variabelnavne, men hvis det
virker så virker det jo.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Erling Nielsen

Dato : 21-01-07 21:48

> . "Børn: " . $_POST['børn'] . "\n" )
>
> Derudover er det modigt at bruge øæå i variabelnavne, men hvis det
> virker så virker det jo.
Mange tak for svaret, nu virker det, og det virker også med æøå

Erling Nielsen
Torvevænget 28
8310 Tranbjerg
erling@eahn.dk
www.eahn.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-07 22:01

Erling Nielsen skrev:

> Hej, Jeg prøver lige igen, og jeg har stadig ikke forstand på PHP.

Her kommer lidt forklaring samt henvisninger til manualen.

> Men skal der stå ordet strip_tags i den mail jeg modtager eller kan man
> "skjule" det ?

strip_tags() er en funktion, og det markerer man ved at give den
parenteser når man snakker om den. Funktioner hører nemlig sammen
med parenteser.

I manualen kan man se følgende linje og kommentar når man slår op
under "strip_tags":

   string strip_tags ( string str [, string allowable_tags] )

   Denne funktion forsøger at returnere en streng med alle
   HTML- og PHP-tags fjernet fra den givne str.

Når funktionen returnerer noget, betyder det at man kan skrive:

   $newstring=strip_tags($oldstring);

for $newstring bliver så lige netop sat til det som funktionen
returnerer. Hvis man derimod skriver (hvad der også er tilladt):

   strip_tags($oldstring);

så danner funktionen en streng uden tags, man da der ikke er en
variabel der skal modtage værdien, så forsvinder den ud i de
evige bitmarker. Resultatet er altså kun at man spilder CPU-tid.

Vi tager lige linjen igen:

   string strip_tags ( string str [, string allowable_tags] )

Allerførst i linstår der "string". Det betyder at det er en
string der returneres. Det næste er navnet på funktionen
(strip_tags). Derefter følger en parentes, og det er den der skal
rumme parametrene.

Den første parameter er en string der kaldes "str". Det er kun af
hensyn til opskriften at de angiver navnet "str". Vi ved ikke
hvad der rigtigt bruges og det er ligegyldigt.

Den anden parameter står i kantet parentes, og det betyder at man
ikke behøver bruge den. Det svarer til det jeg skrev:

   $newstring=strip_tags($oldstring);

Prøv næste gang du har problemer at slå det relevante ord op i
manualen. Den ligger her:

   http://dk2.php.net/manual/da/

Til trods for /da/ er der en hel del af det der står på engelsk.
Men der er en god søgefunktion, og den er god til at gætte hvis
man staver forkert.

PS. Der findes funktioner der ikke returnerer værsier, men bare
'gør noget'. Man kunne forestille sig en funktion der slukkede
for ens computer. Hvis den nu hed shutdown(int seconds), så kunne
man bare skrive:

   shutdown(5);

og så ville systemet lukke ned efter fem sekunder. Der er ikke
brug for en returneret værdi. Strømmen bliver jo taget, så hvad
skulle man med den?

PPS. Nogle kalder den sidste slags for procedurer, men i PHP
hedder det hele funktioner (function).

--
Bertel