Exif og billedgalleri
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 21-01-07 07:39

Hej NG

Jeg har et lille billed galleri, hvor jeg kan uploade billeder
direkte til galleriet, med denne funktion:

$image_p = imagecreatetruecolor ($width, $height);
$image = imagecreatefromjpeg ($gammeltnavn);
imagecopyresampled($image_p, $image, 0, 0, 0, 0, $width, $height,
$width_orig, $height_orig);

problemet er at jeg ikke får exif oplysningerne fra det originale
billede med...

Hvilken imagexxxxx funktion skal jeg bruge for at få exif
oplysninger med i det nye 'resized' billede?

Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 22-01-07 14:39

Mikkel Jakobsen wrote:
> [...]
> $width_orig, $height_orig);
>
> problemet er at jeg ikke får exif oplysningerne fra det originale

Nej det gør du nemlig ikke, da du faktisk laver et nyt billede.

> Hvilken imagexxxxx funktion skal jeg bruge for at få exif
> oplysninger med i det nye 'resized' billede?

Så åbner man en browser, og trykker p h p . n e t / e x i f - så står
det med tekst oven i købet.

Så starter man med at læse...
Punkt 1:
Runtime - altså hvordan funktionerne virker

To enable exif-support configure PHP with --enable-exif
Windows users must enable both the php_mbstring.dll and php_exif.dll
DLL's in php.ini. The php_mbstring.dll DLL must be loaded before the
php_exif.dll DLL so adjust your php.ini accordingly.

Så finder man ud af om ens server/host kan klare dette, eller allerede
ER gjort.

Den nemmeste måde at finde ud af det på er at lave en php fil med indholdet
<?php
echo phpinfo();
?>
og ikke andet

Så kigger man i toppen

'./configure' '--with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs'
'--with-mysql=/usr/local' '--enable-ftp' '--enable-calendar'
'--with-dbase' '--with-gd' '--with-freetype-dir=/usr'
'--enable-gd-native-ttf' '--with-jpeg-dir=/usr/local'
'--with-zlib-dir=/usr/local' '--with-openssl=/usr'
'--with-png-dir=/usr/lib' '--with-imap=/usr/local/src/imap-2001a'
'--enable-bcmath' '--with-openssl=/usr/' '--with-curl'
'--with-pdo-mysql=/usr/local'

og her kan man se hvad serveren understøtter, og nu kan jeg så fortælle
dig at min host ikke understøtter exif (jeg henter dem så istedet på min
egen server og smider det op i en database istedet)

Er ovenstående så som det skal være - så går vi til punkt 2

Table of Contents
Her er beskrevet hvilke funktioner der er under "exif"

exif_imagetype -- Determine the type of an image
exif_read_data -- Reads the EXIF headers from JPEG or TIFF
exif_tagname -- Get the header name for an index
exif_thumbnail -- Retrieve the embedded thumbnail of a TIFF or JPEG image
read_exif_data -- Alias of exif_read_data()

Så er det bare at finde den funktion man nu ønsker at bruge, og trykke
på linket.

En lille manual til manualEN :)

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 23-01-07 17:48

> Nej det gør du nemlig ikke, da du faktisk laver et nyt billede.

Ja. og derfor leder jeg efter en anden funktion som kan overføre exif
oplysningerne til det nye billede.

> Så åbner man en browser, og trykker p h p . n e t / e x i f - så står
> det med tekst oven i købet.

Det er ikke at læse Exif informationerne der er problemet....
Det er at de ikke bliver overført til det nye billede.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-01-07 22:23

Mikkel Jakobsen skrev:

> Det er ikke at læse Exif informationerne der er problemet....
> Det er at de ikke bliver overført til det nye billede.

På manualsiderne, nede i kommentarerne, kan man læse en del om at skrive
exif-data. Et af de gode links er <http://pel.sourceforge.net/>.

Derudover så kan man overveje at gemme et billed-id og EXIF-data i en
database, og så bare trække derfra når man skal bruge dem.

Mvh

Jesper Brunholm