W forbrug i idle tilstand ?
Fra : Simon [2610]

Dato : 03-02-07 15:56

Hej,

Jeg har lige købt mig et spar-o-meter, der kan måle watt forbruget på
diverse ting, for at se hvad min nye via server bruger (via epia en15000g)
den bruger så 57w i idle og 62w i load med 3 seagate diske og en dvd brænder
(som ikke var i brug under målingen). Bagefter målte jeg min P4C maskine
2.4GHz med HT, og 2 diske samt 2 dvd drev. Den kørte på 137w i idle og
omkring 205w ved full load under 3DMark test (med Powercolor Radeon 9800 Pro
kort), så der er alligevel en del forskel... senere samme dag målte vi min
kammerats maskine til ca 230w og 10w mere i full load, med 2 diske og en dvd
brænder i, cpuen er en core 2 duo, men vi undrede os lidt over den ikke gik
længere ned i idle mode ? er der nogen der har et gæt på hvad det kan være ?
er det en dårlig PSU, bundkort eller måske bare sådan core 2 duo arbejder ?

Tak

mvh.Simon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-07 19:36

> Jeg har lige købt mig et spar-o-meter, der kan måle watt forbruget på
> diverse ting, for at se hvad min nye via server bruger (via epia

Husk at måle over en længere periode. Helst 24-48 timer. Ellers får du ikke
et troværdigt resultat.

Claus

Fra : Simon [2610]

Dato : 03-02-07 22:35

> Husk at måle over en længere periode. Helst 24-48 timer. Ellers får du
> ikke et troværdigt resultat.
jeg er godt klar over jeg ikke kan sige min maskine bruger x watt ved 10
mins måling, men jeg kan da sagtens se hvad den svinger imellem når den
idler og når jeg sætter den til at lave noget ?

god weekend
mvh.simon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-07 20:11

> jeg er godt klar over jeg ikke kan sige min maskine bruger x watt ved
> 10 mins måling, men jeg kan da sagtens se hvad den svinger imellem
> når den idler og når jeg sætter den til at lave noget ?

Det er bare ikke et resultat, der er troværdigt. Man kan ikke lave noget
troværdigt resultat på en server, uden at man måler over en længere og for
serveren, typisk periode. Det er minimum 24 timer.

Hvad er der interessant ved tomgangsforbruget? Der er vel ikke mange
servere, som ikke laver noget..

Apparatet kan selv regne gennemsnittet ud (mit kan i hvert fald), så det er
bare at lade det sidde længe nok. Så vil du også se, at du får nogle helt
andre tal i kroneudlæsningen, jo længere det sidder.

Claus

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-02-07 10:30

Simon [2610] wrote:

> [...]
> et gæt på hvad det kan være ?
> er det en dårlig PSU, bundkort eller måske bare sådan core 2 duo

Jeg bruger 15 - 20 watt mere ved cat /dev/urandom | md5sum end ved næsten
idle. Kører uden speedstepping på en E6300.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Simon [2610]

Dato : 04-02-07 11:18

> Jeg bruger 15 - 20 watt mere ved cat /dev/urandom | md5sum end ved næsten
> idle. Kører uden speedstepping på en E6300.

Ok, hmm så er der måske bare ikke så meget af hente, men vi brugte 3DMark så
gfx kortet burde trække en del
jeg er ikke helt sikker på hvad min ven har men tror det er noget nvidia GTS
7900 eller noget.. jeg må lige prøve at måle min hvor det kun er cpuen der
blive belastet.
god weekend
mvh.Simon

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-02-07 19:45

"Simon [2610]" <devnull@linux.org> writes:

> [...]
> er det en dårlig PSU, bundkort eller måske bare sådan core 2 duo arbejder ?

FWIW, så bruger min AMD3500+ med et A8N-VM CSM bundkort, 2 x 512MB
Kingston DDR400 CL2.5 DRAM, DVD-RW og 4 Seagate NL35.2 følgende:

VoltCraft "Energimåler"
Load W VA W
Idle 80 95 56
Load 1 123 144 89
Load 2 115 135 77
Load 3 88 102 61

Load profiler:
1) 'yes > /dev/null'
2) 'gforth -e ": foo begin again ; foo"'
3) 'du -sch /*' (on the RAID5 array, running on 3 disks)

Energimåleren kostede ~100Kr hos Harald Nyborg, og er tydeligvis ikke
særlig præcis. VoltCraft's Energy Monitor 3000 har ry for at være
meget tæt på det de professionelle VA/W/energi målere.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-07 13:17

Simon [2610] wrote:
> [...]
> nogen der har et gæt på hvad det kan være ? er det en dårlig PSU,
> bundkort eller måske bare sådan core 2 duo arbejder ?

Jeg har ladet mig fortælle at billige målere ikke kan måle troværdigt på
switchmodestrømforsyninger (dem der sidder i pcere).
Det er noget med at de ikke tager højde for faseforskydning.

Så jeg tror ikke du kan regne med målingerne!

Mvh Kim