XP reinstalleret: Nu også uden lyd....
Fra : Rene Hansen

Dato : 31-01-07 14:43

Hej gruppe
Det er jo garanteret ikke den rigtige gruppe, men bær over med mig og
peg mig i den rigtige retning....
Jeg og kæresten har i længere tid bøvlet med at computeren var ustabil
og sommetider crashede; sommetider har det taget op til 5-6 forsøg
bare at starte skidtet.Jeg har testet hardware og hukommelser med
software jeg har fundet/lånt rundt omkring, og en af de ting jeg fandt
ud af, var at RAM'en hurtigt blev fyldt op af "clutter," sikkert fra
dårligt skrevede programmer.
Både kæresten og datteren (13år) har været slemme til at downloade
mærkelige spil og sager som det har været et helvede at afinstallere
igen.
Derfor ville jeg formattere HD'en og reinstallere XP (Home Edition),
men nu er jeg jo ikke nørdet nok til at vide hvordan man lokker den
til at formattere sig selv fra kommandoprompten i XP...
Så jeg endte med at installere XP oveni den gamle efter at lavet
behørig backup af alt relevant, og smide MEGET væk!(Kæresten og tøsen
har ved det ikke endnu:"Jeg har ikke fået hele backup-et lagt ind
endnu...").
Nå, det gik jo forrygende godt, og der har været mange gode timer med
at reinstallere diverse programmer, men nu kommer problemet:

LYDEN!

Tilsyneladende kan computeren godt se, at enhederne er der, og
driver-filerne er også læst ind, men jeg får en fejlmeddelelse om at
enhederne virker korrekt og drivers er indlæst men enhederne er ikke
slået til...
Jeg fandt en driver for SiS 7018 og opdaterede, men det hjalp
ikke...(Jeg er rimelig sikker på at det var den, jeg brugte
førhen...)
I kontrolpanelet under lydenheder får jeg ingen valgmuligheder,
systemet kan åbenbart ikke se noget som virker.
Jeg har prøvet at deaktivere, reboote og så aktivere og reboote for at
se om det hjalp.
No can do...

Er der nogen af jer kloge hoveder som kan hjælpe mig på et rimeligt
forståeligt sprog; jeg har leget med EDB i ca 20 år, men så absolut
kun på bruger-niveau.
Ligeså snart det bliver teknisk, bliver jeg helt blank og fjern i
øjnene...

Idet jeg trækker mig bukkende og småfjærtende tilbage, forbliver jeg
Deres

Rene

(Og undskyld et megalangt indlæg, men jeg har aldrig rigtig mestret
begrænsningens kunst).

Fra : Peter [5260]

Dato : 31-01-07 15:03

Hej Rene,

Du skriver, at du har prøvet at *deaktivere* lydenheden i
Enhedshåndtering, men har du også prøvet helt at fjerne/slette den, og
derefter reboote?
Min erfaring er, at når Windows så booter, vil den finde "Ny hardware"
og bede om en driver (evt. via WindowsUpdate).
Dette kan du gøre uendeligt mange gange, indtil du og Windows finder
den rigtige driver.....

Mvh
Peter (med klemme for næsen *S*)

Fra : Rene Hansen

Dato : 31-01-07 18:04

Peter [5260] <aktieanalytiker@gmail.com> skrev:
>Hej Rene,

> [...]

Hej Peter.
Njah, nu jeg tænker efter, så rebootede jeg jo egentlig ikke,
jeg deaktiverede og lod så maskinen lede efter ny hardware, som
den også sagtens kunne finde og installere en driver til.
Desværre virkede det altså bare sradig ikke...
Næste trin må jo så være som du foreslår at fjerne enheden og
reboote, og så ellers se hvad der sker...

Men under alle omstændigheder, rigtig hjertelig tak for hjælpen

Rene

Fra : Kim

Dato : 29-01-07 16:54

On 31 Jan 2007 13:43:28 GMT, Rene Hansen <spamjunkie@G10A8not.me> (slet
G10A8) wrote:

>Det er jo garanteret ikke den rigtige gruppe,
>men bær over med mig og peg mig i den rigtige retning....

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Søren Nielsen

Dato : 03-02-07 09:43

Rene Hansen (slet G10A8) wrote:
> Er der nogen af jer kloge hoveder som kan hjælpe mig på et rimeligt
> forståeligt sprog; jeg har leget med EDB i ca 20 år, men så absolut
> kun på bruger-niveau.

Prøv at installere Everest Home Edition, den kan fortælle *alt* om det
hardware, der sidder i den og når du først har navnet på lydkortet, så burde
Google kunne hjælpe med en driver.

http://www.lavalys.com/

Søren

Fra : Rene Hansen

Dato : 04-02-07 17:42

Søren Nielsen <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

>Prøv at installere Everest Home
>Edition, den kan fortælle *alt* om det
>hardware,

(SNIP)

>http://www.lavalys.com/
>
>Søren

Hej Søren
Godt forslag, det vil jeg fluks gøre, alt har været forgæves indtil
nu, og kæresten er ved at
være lidt nervøs for om vi også kan Skype når jeg om fådage tager ud
at sejle igen...

Rene