Hvilken slags ram til Medion PC
Fra : Erik

Dato : 28-01-07 14:35

Jeg har læst svarene til HH' pørgsmål om lignende emne, men jeg har ikke
helt fundet svar på mit spørgsmål.

Min computer er en stationær Medion Entertainment PC MD 8800 købt i Aldi
februar 2006.
Den har 4 Ram-slots, som har farverne orange -grøn-orange-grøn.
De to orange slots har hver en Ram-blok på 512 mb; fabrikat Swissbit; på
blokkene står bl.a 512 PC2 4300 444;

1) Kan jeg montere ekstra Ram i én eller begge ledige (grønne) slots?
2) Hvilken type Ram skal jeg købe?
3) Kan jeg købe en 1024 mb blok eller skal jeg bruge 2 *512?

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Taba

Dato : 28-01-07 15:10

> [...]
> Den har 4 Ram-slots, som har farverne orange -grøn-orange-grøn.
> De to orange slots har hver en Ram-blok på 512 mb; fabrikat Swissbit; på

Hvilken CPU sidder der i?

> 1) Kan jeg montere ekstra Ram i én eller begge ledige (grønne) slots?

Ja, du kan montere en i hver (enten 1 af gangen så du har 3 RAM moduler i
alt, eller 2 ad gangen så du har 4 moduler). Hvis du vil køre Dual Channel
(som det stærkt må formodes bundkortet kan pga. opdelingen af RAM slotsene)
skal der sidde RAM i parvis, dvs. enten 2 moduler eller 4. Man skal dog være
sikker på at bundkortet kan køre Dual Channel med 4 moduler. Prøv at finde
nogle info på bundkortet eller kig i manualen (hvis der fuglte sådan en
med).

> 2) Hvilken type Ram skal jeg købe?

Du skal have fat i noget DDR2 RAM:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=37&Sort=Wanted&Type=925&Value=96064

> 3) Kan jeg købe en 1024 mb blok eller skal jeg bruge 2 *512?

Det må du blive nødt til at få fat i mere info omkring dit bundkort, men de
flete chipsæt kan nu godt tage 3 Gb RAM (dvs. 2 x 1024 Mb og 2 x 512 Mb) men
ikke alle kan klare 4 Gb. Igen vil jeg anbefale dig at få fat i nogle
tekniske specifikationer på bundkortet.

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Erik

Dato : 28-01-07 16:51

Mange tak for et grundigt svar.

Jeg har (www.medion.de/flash/md8800/) fundet bl.a følgende oplysninger:

Die neueste Intel® Dual Core Prozessorarchitektur!

Intel® Pentium® D Prozessor 830

3.0 GHz, 2 x 1MB L2 Cache, 800 MHz FSB

Zukunftssichere Technologie durch 64Bit Unterstützung

Optimale Performance durch 2MB Cache, Dual Core Technologie

1024 MB DDR2 SDRAM mit 533 MHz

64 Bit dual channel memory

(1 Bank frei zur Aufrüstung)

3x doppelt Fernsehen eingebaut:

NVIDIA® GeForceT 6700 XL Grafikprozessor mit 525 MHz

Venlig hilsen

Erik

Fra : Taba

Dato : 28-01-07 18:16

> Mange tak for et grundigt svar.

Det var så lidt

> Jeg har (www.medion.de/flash/md8800/) fundet bl.a følgende oplysninger:

Fint, viser at det jeg skrev i det andet indlæg passer hvad sngår RAM typen.
Mht. mængden af RAM der kan være deri kan jeg desværre ikke finde på den
side du har linket til.
Prøv at hent CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php og se hvad du har af
chipsæt på dit bundkort (under "Mainboard" fanen) og dermed er det ret nemt
at finde ud af hvor meget RAM det chipsæt højst sandsynligt kan klare (f.x.
via google).

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Erik

Dato : 28-01-07 18:39

Tak igen for god hjælp

cpuz.php fortæller mig at chipsettet er Intel i945p, som kan adressere 4
GB:

"Dual-channel DDR2 Memory Support Up to 10.7 GB/s of bandwidth and 4GB
memory addressability for faster system responsiveness and support for
64-bit computing" (http://www.intel.com/products/chipsets/945p/index.htm)

Jeg antager at jeg kan købe to stk 1024 MB ram, anbringe dem som et par og
sætte de to nuværende 512 MB som et par.

Fra : Taba

Dato : 29-01-07 01:10

> Jeg antager at jeg kan købe to stk 1024 MB ram, anbringe dem som et par og
> sætte de to nuværende 512 MB som et par.

Vil jeg også gøre...

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum