FSB hastighed
Fra : Jørgen Foged

Dato : 25-01-07 04:18

Hejsa

Hvordan er det lige med Front Side Bus (FSB) hastigheden: Skal RAM og CPU
fsb helst passe sammen (fx. 1066 Mhz og PC-8500)?

Jeg går ud fra, at det optimale vil være FSB på 1066 MHz på både CPU, RAM og
bundkort. Men hvad nu hvis CPU'en kan køre 1066 MHz, og RAM'ene kun kører
PC-5300/667 MHz og bundkortet kan køre 1066 MHz? Tilpasser systemet sig så
hinanden, eller vil RAM'ene nedsætte hastigheden på hele systemet? Og vil
det det køre vildt langsomt pga. forskellen?

Og hvad er "multiplier" i den her sammenhæng?

Håber nogen kan løfte sløret lidt for det...

--
Jørgen

Fra : Jørgen Foged

Dato : 26-01-07 23:58

Fra : J

Dato : 27-01-07 00:57

On Fri, 26 Jan 2007 23:57:53 +0100, "Jørgen Foged"
<denvirkerikke@denvirkerikke.dk> wrote:

> [...]

Det er jo Intels verden, du væver om. Ikke sandt ? Det burde du have
fortalt lidt mere specifikt.

Altså: cpu kører 1066: den kører jo 1/4 som alle Intel CPU'er altså
266.

Når du skriver, at ram kører 667, så betyder det også i virkeligheden,
at de kører 166.
Og med PC-8500 ville du kunne køre ram synkront. Men det er der mig
bekendt ikke ret mange, der gør.

Mange bruger PC6400 ram, der kan køre fsb 200. Altså 20% hurtigere end
dine.

Undersøgelser med benchmarkprogrammer har vist, at det ikke lønner sig
en pind at sætte hurtigt ram i en dual core 2 Intel maskine. Så har
jeg lige gættet mig til, at det er det, du kører med, ikke sandt (skal
jeg være tankelæser ?)

Så du kan være ganske rolig. Måske vil nogle andre uddybe det nærmere.

mvh

John