Er dette setup ok?
Fra : Jørgen Foged

Dato : 23-01-07 03:16

Jeg har overvejet at købe nedenstående som jeg selv samler. Har I eventuelle
kommentarer til det inden jeg køber?

Bundkort: Asus P5B socket775, i965e, 927 kr.
CPU: Intel Core 2 Duo E6400 2,13 GHz boxed, 1066 MHz FSB, 1595 kr.
PSU: Zalman ZM460B-APS, 460W, +12V=23A, 610 kr.
Harddisk: 2 stk. Seagate Barracuda10, SATA2, 250 Gb i Raid0, ialt 1.052
RAM: Corsair XMS TwinX Matched, 2x512Mb, PC2-8500, CL5, 1759 kr.
DVD/CD-brænder: Pioneer DVR-111D, 247 kr.
Grafikkort: Asus EAX1300 Pro Silent/TD Radeon X1300, PCI-E, 600 MHz, 256 Mb,
546 kr.
Diskettedrev 3½": NEC, 1,44Mb, 59 kr.
Lydkort: M-Audio Delta Audiophile 2496, PCI, 700 kr.
OS: WinXP Home DK, 1100 kr.

Den skal ikke bruges specielt til spil, men bare som en god allround
maskine.
Jeg vil gerne have en rimelig støjsvag pc, så derfor grafikkort uden blæser.

--
Jørgen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-01-07 08:23

> Jeg har overvejet at købe nedenstående som jeg selv samler. Har I
> eventuelle kommentarer til det inden jeg køber?

Hvorfor ikke slippe for alt besværet og købe en færdig maskine med garanti?

Se bare, hvor mange tråde der er i øjeblikket med maskiner, som ikke vil
kører og som folk selv har samlet..

Det er hverken tiden eller pengene værd at samle selv i dag.

Claus

Fra : ShutEye

Dato : 23-01-07 10:01

> Hvorfor ikke slippe for alt besværet og købe en færdig maskine med
> garanti?

Fordi det er sjovt at samle skidtet selv.

> Se bare, hvor mange tråde der er i øjeblikket med maskiner, som ikke vil
> kører og som folk selv har samlet..

En computer er kun interessant hvis den driller.

> Det er hverken tiden eller pengene værd at samle selv i dag.

Din tid og dine penge kan du spare på.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-01-07 11:13

"ShutEye" <no@no.no> skrev bl.a:

> En computer er kun interessant hvis den driller.

Også hvis man arbejder 8 timer om dagen, har kone og børn at tage sig af,
plus hus og have m.m.

Mvh.

Karsten

Fra : ShutEye

Dato : 23-01-07 11:19

> Også hvis man arbejder 8 timer om dagen, har kone og børn at tage sig af,
> plus hus og have m.m.

Njaaa ... måske ikke :)

Fra : Max

Dato : 23-01-07 11:25

Hej ShutEye

En computer er et stykke værktøj, dur den ikke
er den meget uinteressant. :)

Mvh Max

Fra : Jørgen Foged

Dato : 23-01-07 15:23

Claus Tersgov wrote:
> Hvorfor ikke slippe for alt besværet og købe en færdig maskine med
> garanti?

Jo, men jeg tvivler lidt på, at jeg kan finde en maskine med netop de
specifikationer? Eller hvad?

> Se bare, hvor mange tråde der er i øjeblikket med maskiner, som ikke
> vil kører og som folk selv har samlet..

Okay, men jeg synes nu heldigvis ikke jeg har haft problemer med at få mine
maskiner til at virke. Men man skal aldrig sige aldrig.

--
Jørgen

Fra : Henning

Dato : 23-01-07 19:40

On Tue, 23 Jan 2007 15:23:27 +0100, "Jørgen Foged"
<denvirkerikke@denvirkerikke.dk> wrote:

>Jo, men jeg tvivler lidt på, at jeg kan finde en maskine med netop de
>specifikationer? Eller hvad?
Var specifikationerne ikke ligegyldige, maskinen skulle bare bruges
til all-round?
For 8.500,- får du rigtig meget pc hos f.eks. www.dell.dk
F.eks. denne Dimension 9200 http://kortlink.dk/3kuh

Hvorfor vil du forøvrigt køre raid0?

Fra : Jørgen Foged

Dato : 23-01-07 21:23

Henning wrote:
> Var specifikationerne ikke ligegyldige, maskinen skulle bare bruges
> til all-round?

Nej, jeg vil gerne have nogle udvalgte kvalitetskomponenter. Jeg vil fx.
ikke have en standard psu der støjer, og det samme med grafikkort.

> For 8.500,- får du rigtig meget pc hos f.eks. www.dell.dk
> F.eks. denne Dimension 9200 http://kortlink.dk/3kuh

Ja, den ser da meget fornuftig ud. Men mon ikke jeg kan gøre det billigere
selv?
Jeg kan ikke rigtig se hvilke harddiske og ram der sidder i den.

> Hvorfor vil du forøvrigt køre raid0?

Min nuværende Barracuda.9 kan slet ikke følge med. Den arbejder tit i meget
lange sessions hvor jeg sidder og venter. Derfor håbede jeg på en
ydelsesforbedring ved Raid0.

--
Jørgen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-07 21:33

On Tue, 23 Jan 2007 21:23:27 +0100, "Jørgen Foged"
<denvirkerikke@denvirkerikke.dk> wrote:

>Min nuværende Barracuda.9 kan slet ikke følge med. Den arbejder tit i meget
>lange sessions hvor jeg sidder og venter. Derfor håbede jeg på en
>ydelsesforbedring ved Raid0.

Hvorfor arbejder disken i lange sessions hvor du sidder og venter ??

Kan det tænkes at du har for lidt fysisk RAM så operativ systemet
konstant må swappe til disk ??

I så fald vil en extra stang RAM eller to have en næsten mirakuløs
virkning på ydelsen.

Bare en tanke inden du går ud og bruger alle pengene på en RAID
opsætning

<mlr>

Fra : Jørgen Foged

Dato : 24-01-07 01:28

Michael Rasmussen wrote:
> Hvorfor arbejder disken i lange sessions hvor du sidder og venter ??
>
> Kan det tænkes at du har for lidt fysisk RAM så operativ systemet
> konstant må swappe til disk ??

Jeg har pt. 1 Gb ram i min P4 2,4 maskine, og der plejer at være 200-300 Mb
fri ram under alle omstændigheder.
Jeg opgraderede fra 512 Mb til 1 Gb og kunne mærke en lille forbedring.

> Bare en tanke inden du går ud og bruger alle pengene på en RAID
> opsætning

Men er Raid0 da ikke hurtigere end min ene harddisk?? Jeg kan ikke tro
andet.
Min harddisk arbejder meget, kan både høres og ses på lysdioden, og det er,
når der arbejdes med flere store filer i fx. Photoshop, filer der skal
ændres og gemmes påny samtidig med at jeg hører mp3 musik og kører lidt
filesharing. Ikke noget der burde være helt vildt, men jeg har alle dage
syntes at mine Barracuda diske har været langsomme. Men jeg kan ikke holde
støjen ud fra WD eller Maxtor, så jeg vender altid tilbage til Seagate.

Fra : Henning

Dato : 23-01-07 21:37

> [...]

>ikke have en standard psu der støjer, og det samme med grafikkort.

>Ja, den ser da meget fornuftig ud. Men mon ikke jeg kan gøre det billigere
Næppe - det plejer at være konklussionen i disse diskussioner

>Jeg kan ikke rigtig se hvilke harddiske og ram der sidder i den.

Dell plejer såmænd bare at putte i hvad er måtte være på markedet til
den rigtige pris. Oftest er det Western Digital harddiske og Samsung
ram.

Fra : Jørgen Foged

Dato : 24-01-07 01:22

Henning wrote:
> Dell plejer såmænd bare at putte i hvad er måtte være på markedet til
> den rigtige pris.

Det er netop min bekymring. Jeg har før haft WD og køber dem ikke igen.
Ærgeligt at man ikke kan skræddersy sin egen maskine lidt mere detaljeret.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 14:18

> Ja, den ser da meget fornuftig ud. Men mon ikke jeg kan gøre det
> billigere selv?

Næppe, ikke hvis du regner softwaren med. Kig også hos TDC, Elgiganten og
navnlig Aldi. Det kan ikke vare længe, før Aldi igen har pc på tilbud. Og
deres tilbud kan du med sikkerhed ikke gøre billigere selv.

Jeg købte en Medion supermaskine hos TDC til 4995,- og den samlede pris for
alle stumper OG software lå på 11-13000,- på edbpriser. Det var efteråret
2005, og færdigsamlede maskiner er kun blevet billigere/bedre.

> Min nuværende Barracuda.9 kan slet ikke følge med. Den arbejder tit i
> meget lange sessions hvor jeg sidder og venter. Derfor håbede jeg på
> en ydelsesforbedring ved Raid0.

Så er det da, fordi der er noget fuldstændig rivende galt!
(Er det en maskine, du selv har samlet )

Claus

Fra : Jørgen Foged

Dato : 25-01-07 04:26

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> pris for alle stumper OG software lå på 11-13000,- på edbpriser. Det
> var efteråret 2005, og færdigsamlede maskiner er kun blevet

Ja jeg har kigget lidt omkring bl.a. på edbpriser.dk og færdigsamlede
maskiner fås faktisk pænt billige. Lidt tankevækkende at en standard pc til
2995 kr. faktisk kan klare grundlæggende samme job som vore specialsamlede
pc'er til 6-7000 kr.

> Så er det da, fordi der er noget fuldstændig rivende galt!
> (Er det en maskine, du selv har samlet )

Hehe, ja. Men den fungerer faktisk som den skal. Det er bare mig som er lidt
krævende.
Men jeg har forsøgt at få uddybet spørgsmålet om Raid i en ny tråd, så nu må
vi se.
Jeg er kommet fram til, at hvis jeg sælger de gamle stumper i pc'en, og
køber du nye som tidligere nævnt på listen, så skal jeg kun betale 3200 kr.
Så kan jeg beholde psu, kabinet, dvd-drev og OS.

--
Jørgen

Fra : ShutEye

Dato : 23-01-07 10:02

> [...]
> maskine.
> Jeg vil gerne have en rimelig støjsvag pc, så derfor grafikkort uden

Hvis budgettet tillader det, så ville jeg doble RAM'en og gå op til en E6600
(4MB cache i stedet for 2MB)
Ellers ser det fint ud.

Fra : ShutEye

Dato : 23-01-07 10:14

> Hvis budgettet tillader det, så ville jeg doble RAM'en og gå op til en
> E6600 (4MB cache i stedet for 2MB)
> Ellers ser det fint ud.

Nåå ja; med mindre du vil overclocke skidtet, så kan du gå lavere i fart på
RAM'en.
PC2-5300 (667MHz) vil spare dig for en del gysser, og forskellen vil være
_meget_ lille.

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 23-01-07 17:13

"Jørgen Foged" <denvirkerikke@denvirkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskine.
> Jeg vil gerne have en rimelig støjsvag pc, så derfor grafikkort uden

Hvis du IKKE vil OC'e, skal du slet ikke købe den dyre og hurtige ram.

Alt over PC-4300 er spild.

Køb noget std. ram og så få 2 gB istedet.

Derudover så giver RAID-0 ingenting med dagens hurtigere harddiske,
da flaskehalsen ikke er diskene men derimod controlleren.

Kør med harddiskene som 2 diske, og smid så swap/sidefilen
på den disk der IKKE er system.

Fra : Jørgen Foged

Dato : 23-01-07 21:27

-=* DANELAW *=- wrote:
> Hvis du IKKE vil OC'e, skal du slet ikke købe den dyre og hurtige ram.
> Alt over PC-4300 er spild.
> Køb noget std. ram og så få 2 gB istedet.

Okay. Jeg har ingen planer om overclocking. Jeg læste engang, at ram og cpu
fsb helst skulle være ens for at være optimal. Derfor den høje hastighed.

> Derudover så giver RAID-0 ingenting med dagens hurtigere harddiske,
> da flaskehalsen ikke er diskene men derimod controlleren.

Min Barracuda.9 120Gb 8Mb arbejder ellers vildt hårdt når jeg virkelig skal
lave noget og har flere programmer kørende. Det er tydeligt at den ikke kan
følge med. Derfor håbede jeg på højere hastighed ved Raid0.

> Kør med harddiskene som 2 diske, og smid så swap/sidefilen
> på den disk der IKKE er system.

Det aner jeg ikke hvordan man sætter op???

--
Jørgen