Hvilken flatbed diasscanner
Fra : enrico

Dato : 22-01-07 10:48

Jeg skal have scannet nogle 24x36 dias.

Udbuddet af scannere er enormt. Er der nogen, der kan anbefale en
flatbedscanner, der også tager dias.

Har tænker jeg også på den medfølgende software.

På forhånd tak.

enrico

Fra : J

Dato : 22-01-07 12:39

On Mon, 22 Jan 2007 10:47:35 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

>Jeg skal have scannet nogle 24x36 dias.
>
>Udbuddet af scannere er enormt. Er der nogen, der kan anbefale en
>flatbedscanner, der også tager dias.
>
>Har tænker jeg også på den medfølgende software.

Jeg kan anbefale en epson photo (A4 scanner)

til 1900,-

Jeg bruger en ældre model 2450. Den har lampe i låget. For dias og
filmstrimler udtager man reflekspladen i låget, og lampen kan lyse
igennem dias. Der monteres op til 4 dias.

Jeg er endt op med,at 2400 dpi er nok til mine dias. Det tager en rum
tid: ca. 10 min. for 4.

Software er til min twain baseret. Jeg bruger så paintshop pro for
resten.
Støv- og ridse removal har jeg ikke erfaring med. Måske har de nye
det. Det skriver de ialfald om dem.

Negativer 'vendes' med software til positiver.

Den er usb2.0.

se: http://www.epson.dk

De har drivere til både xp og 64 bits (vista).

En dedikeret diasscanner kan scanne hurtigere, mener jeg.

mvh

John

Fra : Mogens

Dato : 22-01-07 22:13

Flatbedskannere du´r ikke. Prøv at læs denne artikel:
http://www.akam.no/test/skanner/digitalisering_av_film_-_hvilken_type_skanner/12881

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 22:46

> Flatbedskannere du´r ikke. Prøv at læs denne artikel:
> http://www.akam.no/test/skanner/digitalisering_av_film_-_hvilken_type_skanner/12881

Det er den Nikon filmscanner jeg har som er vist i det link Mogens henviser
til.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 17:50

> Jeg skal have scannet nogle 24x36 dias.
>
> Udbuddet af scannere er enormt. Er der nogen, der kan anbefale en
> flatbedscanner, der også tager dias.

Nu er jeg ikke klar over hvad 24x36 dias er, er det lysbilleder som i gamle
dage.

Hvis det er kan jeg kun anbefale en rigtig film scanner.

Har en Nikon Coolscan V ED som er perfekt til dette job, har prøvet at
scanne via min fladbed som også kan scanne dias men det er simpelhen noget
L....

Den jeg har havde en pris af 4800,- kr for ca. et år siden.

De billeder man får og så printer dem ud på 10x15 fotopapir man tror
billedet er taget dagen før.

Man skal lige huske at pille dias ud af sin ramme og så sætte den i en ramme
uden glas da glasset kan ødelægge scanningen.

Det tager tid ca. 5 min pr. dias men så får man også et godt resultat.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : enrico