Delt hukommelse på stationær
Fra : Steen

Dato : 20-01-07 13:49

Jeg ser, at FONA har denne eller udmærkede PC til salg

http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4206901540

men hvorfor er der delt hukommelse på den???

Hvad er "fidusen" derved? Jeg ved at man gør de på bærbare, men det vel af
pladshensyn, eller?

/Steen

Fra : Peter

Dato : 20-01-07 14:13

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men hvorfor er der delt hukommelse på den???
>
> Hvad er "fidusen" derved? Jeg ved at man gør de på bærbare, men det vel af

Der er delt hukommelse, fordi grafikkortet er indbygget i bundkortet
(onboard)og forbruger 256 MB, at den installerede ram.

Fidusen? Jo flere enheder man laver onboard, jo færre PCI/AGP enheder, er
man nødsaget til at tilføje computeren, med billigere priser til følge.

PeterB

Fra : J

Dato : 20-01-07 14:24

On Sat, 20 Jan 2007 13:49:22 +0100, "Steen" <steen@cutie.dkx> wrote:

> [...]
>
>men hvorfor er der delt hukommelse på den???
>
>Hvad er "fidusen" derved? Jeg ved at man gør de på bærbare, men det vel af

Grafikkortet har såkaldt turbocache, hvor det stjæler fra bundkortets
ram-mængde.
Fidusen er, at grafikkortet kan laves billigere. Ulemper er der
således mest af.
Grafikkortet kan ikke være onboard, for det findes ikke for radeon
1100.

PC'en er god til XP (som den leveres med), men til Vista er der en
faktor 2 for lidt ram.

mvh

John

Fra : M.N.

Dato : 20-01-07 15:09

"J" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> således mest af.
> Grafikkortet kan ikke være onboard, for det findes ikke for radeon

Nu står der ikke direkte at grafik er radeon 1100.
Det er nemlig chipset der er radeon xpress 1100 og med onboard Radeon X300
grafik.

Mere her:
http://www.acer.dk/acereuro/page9.do?sp=page4&dau34.oid=20703&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&CountryISOCtxParam=DK&LanguageISOCtxParam=da&ctx3=-1&ctx4=Danmark&crc=2238876744

Mogens

Fra : Steen

Dato : 21-01-07 02:30

"M.N." <xxx@xx.xx> skrev i en meddelelse

> Nu står der ikke direkte at grafik er radeon 1100.
> Det er nemlig chipset der er radeon xpress 1100 og med onboard Radeon X300
> [...]

Kan I se om grafikkortet kan trække en skærm i opløsningen 1600x1200 ?

/Steen

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 20-01-07 18:13

> [...]
>
> men hvorfor er der delt hukommelse på den???
>
> Hvad er "fidusen" derved? Jeg ved at man gør de på bærbare, men det vel af

At den bruger langsommere systemram!

MEN!!! VIGTIGT!

Så vidt jeg kan se på den engelske side, understøttes der
kun 2 gB ram. (hvilket er lidt underligt) men har computeren
kun 2 sokler, er den medleverede 1 gB sikkert delt på 2 stk 512 klodser,
så du bør få computeren leveret med 2 gB ram!

- - -

Hvis du er utilfreds med grafikkortet, kan du bare sætte et andet i. Der er
ekstra
slot til det.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-01-07 19:54

Steen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> men hvorfor er der delt hukommelse på den???

For at spare lidt penge.

Det er billigere at lave grafikkortet på bundkortet og låne lidt
ram derfra - du bestemmer selv i BIOS hvor meget arm, du skal
have afsat til grafikkortet - den tages så fra den "normale" ram.

Men der er ikke noget i vejen for at du kan sætte et andet
grafikkort i og bruge i stedet, så slipper du for at dele rammen.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard